Akwedukt. Oficyna Wydawnicza Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu

rok założenia: 1999
Każda książka w Akwedukcie jest źródłem.

Od ponad 20 lat Akwedukt publikuje poezję, wspomnienia, opracowania krytyczno-
-naukowe, albumy fotograficzne, tłumaczenia – w przeświadczeniu o wartości słowa, dbając o różnorodną i interesującą dla czytelników ofertę wydawniczą. Poszukiwanie autorek i autorów wrażliwych, wnikliwych, oryginalnych, niezależnych, dokładność edytorska, piękna szata graficzna – wynikają z przekonania, że literatura jest dobrem kultury, jej bogactwo, płynące z wiary i odwagi, tworzą książki i ich czytelnicy.

O Akwedukcie pisze w eseju Urszula M. Benka [pdf]
Marek Rolski, „Z dala od mainstreamu. Oficyna Wydawnicza Akwedukt”, „Kalendarz Wrocławski” 2022, nr XLVI (46), s. 235–242 [pdf]




Urszula Małgorzata Benka „Melodia opętania”

Okładka przód [pdf]

Okładka tył [pdf]

Robert Gawłowski, Melodia z tego i nie z tego świata, „Format Literacki” nr 7, 2023, s. 194-196 [pdf]

Stefan Jurkowski, Wieloznaczna cisza opętania [pdf]


To wszystko, co w tomiku Melodia opętania Uli Małgorzaty Benki zostało napisane […], to ciąg napierających na siebie obrazów, skojarzeń różnych treści, także refleksji o sprawach realnych, symbolicznych czy odniesień do mitów. Ten zestaw zyskuje wagę uniwersalnego znaczenia. Takiego szczególnie, które daje muzyka. […]

Benka prowokuje. Czasami bulwersuje wyrazistością formuł. Panuje nad summą swojego widzenia, summą wtajemniczenia, swoją wizją, wiedzą ezoteryczną, radykalnymi, niekiedy obrazoburczymi konkluzjami, zmiennością rytmiczną. Ustala logikę rozumowania.

Ciemna baśń, Czesław Sobkowiak


Muzyka wnika w poezję, staje się jej częścią. Którędy wnika? W jaki sposób przekazuje zmysłowość? Może w akcie rozkoszy, może w akcie śmierci. Ale zawsze jest czernią i bielą, czernią rozkoszy i bielą śmierci, czernią śmierci i bielą rozkoszy. Otwiera mięso życia kluczem wiolinowym, kluczem do przekręcania, kluczem do wskazywania, kluczem altowym, tenorowym, basowym, kluczem kluczy. Jakoś musi się dobrać do tego, co po drugiej stronie.

Kosmos Urszuli Benki, Krzysztof Rudowski



 

Urszula Małgorzata Benka ''Pasja Jezusa z Nazaretu''

"Usnąć
W słabość ciała się wtulić jak w nicość sprzed narodzenia"
Już ten pierwszy wers poematu "Pasja Jezusa z Nazaretu" Urszuli Małgorzaty Benki uskrzydla, zachwyca i oszołamia. Brzmi jak najpotężniejsze zaklęcie niwelujące granice między tym, co doczesne, a tym, co wieczne. Zaklęcie niwelujące czas i przestrzeń - ograniczenia egzystencji. Julio Cortazar w "Prozie z obserwatorium" napisał: "W każdym krwiobiegu cicho krążą klucze paktu z tym, co otwarte. Ale człowiek pije i wylewa krew pośród wrzasków teraźniejszości i nawrotów przeszłości, i tylko niewielu poczuje w swoim pulsie zew rudowłosej nocy (...) ". I jest to też najlepszy komentarz do poematu Urszuli Małgorzaty Benki, która absolutnie genialnie, z maestrią i poetycką finezją najwyższej próby sportretowała te nawroty przeszłości i wrzaski teraźniejszości na tle i w obliczu bezgranicznego, pulsującego życiem Absolutu.
Janusz Jaroszewski


Do ręki dostajemy liryczny apokryf – rejestr czegoś bardzo nieuchwytnego i trudnego w opisie. Jeśli znaczenie religijności ujmiemy jako więź, wówczas poemat ten okaże się próbą lirycznej inkarnacji postaci z Pisma. To nie jest wcielenie dosłowne. To emanacja masek.
Piotr Lamprecht



Urszula Benka, ''Pasja Jezusa z Nazaretu'' [pdf]
Robert Gawłowski ''Smuga Boża'' O ''Pasji Jezusa z Nazaretu'' według Urszuli Małgorzaty Benki [pdf]

Recenzja. Zbigniew Ikona–Kresowaty – ''PASJA JEZUSA Z NAZARETU'' A licentia poetica (w/g pasji Urszuli Małgorzaty Benki). Źródło pisarze.pl [pdf]

Robert Rudiak, ''Pasja według… Urszuli Małgorzaty Benki'' [pdf]

Krzysztof Rudowski, "Teatr mój widzę. O "Pasji" Urszuli Benki", „Format Literacki” 2021, nr 1, s. 176–177 [pdf]

Stefan Rusin ''Poetyckie misterium''. Migotania. Gazeta Literacka Nr 3 (68) 2020 kwartalnik [pdf]

Czesław Sobkowiak ''Urszula M. Benka''. Migotania. Gazeta Literacka Nr 3 (68) 2020 kwartalnik [pdf]

Recenzja. Stefan Jurkowski, ''W metafizycznym bezkresie''. Akcent nr 4 (162) 2020 [pdf]

Andrzej Saj, ''Glossa do ''Pasji Jezusa z Nazaretu'' wg. poetki Urszuli U. Benki'' [pdf]



 

Marianna Bocian "Ciągła odsłona"

Zaproponowany przez Autorkę obszerny zbiór wierszy zawiera szereg ważnych wątków myślowych i towarzyszących im strategii podawczych. Do najważniejszych należy tutaj zapewne konwencja prawdomówności. Monologi formułowane przez bohaterów związanych sercem ze skromną i stosunkowo małą efektowną ziemią Podlasia, a głównie ze wsią tego regionu, budowane są w sposób ograniczający wyrazistość ich kreacyjnego charakteru. Odbywa się to m.in. poprzez odwoływanie się do zasady szczerości. Tendencja ta znalazła szczególny wyraz w tytule zbioru i w odpowiadającym mu metatekstowo niewielkich rozmiarów utworzone. "Ja" liryczne podkreśla w nim, że docieranie do prawdy możliwe jest w specyficznym okresie doby, w ciszy i skupieniu pory przedwieczornej, wśród falujących zbóż, z dala od zgiełku miasta. Inną cechą tej poezji jest jej antyurbanizm, bardzo wyraźny m.in w utworze "złudzenie nie tylko Tadeusza Paipera", będącym polemiką z ideami zawartymi w tekstach przedstawiciela Awangardy Krakowskiej, z obecnym w nich optymistycznym kultem "miasta-masy-maszyny".
Mirosław Olędzki



28 wierszy Marianny Bocian w interpretacji Bożeny Adamek i Danuty Bednarek

 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 20

Aktualności

Koncert N. Kalady (Akinina) z okazji Dnia Matki pt. „Monolog Kobiety”
Przy fortepianie W. Oleszkiewicz
Prowadzenie koncertu M. Towarnicka

4.06 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp biletowany

Koncert na trąbkę

5.06 (środa) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Popołudnie z fortepianem”

7.06 (piątek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

W związku z przygotowaniem pomieszczeń na lokal wyborczy Wyborów do Parlamentu Europejskiego Klub Muzyki i Literatury nieczynny

8.06 (sobota) br.

Wybory do Parlamentu Europejskiego. Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej nr 13

9.06 (niedziela) br.

Koncert pn. „Wieczór z muzyką wokalną”

10.06 (poniedziałek) br. o godz. 17.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Hiszpańskie popołudnie”
K. Bartnik – gitara
A. Bittner – gitara, kastaniety

11.06 (wtorek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert wokalny
D. Kudełko – tenor
J. Litwin-Fenc – fortepian

11.06 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp z zaproszeniami

„Ostatni koncert gitarowy”

12.06 (środa) br. o godz. 15.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert kameralny wykładowców i studentów AM im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

12.06 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki R. Sławczyńskiego pt. „Kiedy Ty mówisz Odra” wraz z pokazem filmu pt. „Odra, poezja rzeki”

13.06 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Spowiedź podrywacza”
D. Mik – wokal
F. Kot – fortepian

13.06 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Mistrzowski Kurs Akordeonowy
Prowadzenie prof. G. Stopa

14.06 (piątek) br. o godz. 9.30 – 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert charytatywny na rzecz Stowarzyszenia „AKRO” we Wrocławiu

14.06 (piątek) br. o godz. 19.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

PTHNM Oddział we Wrocławiu, spotkanie

15.06 (sobota) br. o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów mgr M. Kotas

15.06 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert fortepianowy Aleksandry i Julii Czajki

17.06 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z cyklu Dowód Tożsamości. Gościem będzie Prof. dr hab. n. med. dr h. c. Wojciech Witkiewicz
Koncepcja spotkań i prowadzenie E. Gil-Kołakowska
W części muzycznej: A. Witkowski

18.06 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie odwołane z przyczyn niezależnych od organizatora.


Koncert tegorocznych absolwentów

19.06 (środa) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert Zespołu Muzyki Polskiej „Mokosza” pt. „Noc Kupały – sławiańskie święto miłości”

20.06 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Koncert uczniów Ośrodka Muzycznego Concertino

20.06 (czwartek) br. o godz. 20.00
Wstęp z zaproszeniami

Koncerty na zakończenie roku szkolnego 2023-2024 Autorskiej Szkoły Pianistycznej L. Bas
Wystąpią uczniowie mgr L. Bas i mgr I. Stavnichuk

22.06 (sobota) br. o godz. 13.30, 15.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert G. Niemczuka pt. „Muzyczna podróż przez życie Chopina”

25.06 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp biletowany

Koncert G. Niemczuka pt. „Grieg i Chopin – muzyczni bracia ”

26.06 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp biletowany

„Letnie czytanie poezji”

27.06 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert fortepianowy A. Declercqa i L. Krahforsta pt. „Rachmaninow spotyka Chopina”

28.06 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie sprawozdawcze Towarzystwa im. Ferenca Liszta we Wrocławiu

29.06 (sobota) br. o godz. 12.00
Wstęp z zaproszeniami

Koncert Chóru „Kuźniczanie”

29.06 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa pt. „Czesław Miłosz w fotografiach Adama Lizakowskiego”

do 27 sierpnia 2024 r.
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wieczór poetycki A.B. Fiedler połączony z prezentacją tomiku poetyckiego pt. „A ja ciągle w drodze”
Oprawa muzyczna W.R. Popkiewicz

3.09 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Projekcja filmu pt. „Wrócimy do Polski”

26.09 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy