Akwedukt. Oficyna Wydawnicza Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu

rok założenia: 1999
Każda książka w Akwedukcie jest źródłem.

Od ponad 20 lat Akwedukt publikuje poezję, wspomnienia, opracowania krytyczno-
-naukowe, albumy fotograficzne, tłumaczenia – w przeświadczeniu o wartości słowa, dbając o różnorodną i interesującą dla czytelników ofertę wydawniczą. Poszukiwanie autorek i autorów wrażliwych, wnikliwych, oryginalnych, niezależnych, dokładność edytorska, piękna szata graficzna – wynikają z przekonania, że literatura jest dobrem kultury, jej bogactwo, płynące z wiary i odwagi, tworzą książki i ich czytelnicy.

O Akwedukcie pisze w eseju Urszula M. Benka [pdf]
Marek Rolski, „Z dala od mainstreamu. Oficyna Wydawnicza Akwedukt”, „Kalendarz Wrocławski” 2022, nr XLVI (46), s. 235–242 [pdf]




Rafał Bakalarczyk „Poezja obrazów”

Okładka [pdf]

S. Srokowski, Ulotność i delikatność materii [wywiad], „Prawda jest ciekawa” dodatek do „Gazety Obywatelskiej” 2024, nr 50 (336), s. 18–19 [pdf]


Zadziwiające i tajemnicze są związki między malarstwem a poezją. Malarstwo, które często próbuje wyrazić się bez słów, paradoksalnie wywołuje potrzebę opisu, prowokując do rozmów i interpretacji. Te z kolei zamieniają słowa z powrotem w materię barwną, wprowadzając nas w świat zastygły w ramach obrazu. Przez intensyfikację wrażeń wizualnych, słowa mogą prowadzić nas do granic kontemplacji, równocześnie przywołując ciszę. W swoim dziele Martwa natura z wędzidłem Zbigniew Herbert przypomina słowa Paula Valéry’ego, który twierdził, że „Należy przepraszać za to, że ośmielamy się mówić o malarstwie”. Herbert, pisząc: „Miałem zawsze świadomość popełnianego nietaktu”, wyrażał świadomość delikatności tego przedsięwzięcia. Jednakże, jak dobrze, że nie tylko on, ale także wielu innych, z doskonałymi efektami, popełnia ten nietakt. Nie sposób nie wspomnieć tu o Wisławie Szymborskiej, z którą autor niniejszego tomiku prowadzi zgrabny dialog, czy o Jerzym Ficowskim, twórcy wspaniałego cyklu Makowskie bajki, nawiązującego do obrazów Tadeusza Makowskiego. Warto także przywołać Jacka Kaczmarskiego, który czerpał inspirację z dzieł flamandzkich mistrzów, podobnie jak Rafał Bakalarczyk. Wyobraźnia Bakalarczyka, w przeciwieństwie do twórczości Kaczmarskiego, nie podlega dyktatowi historii wielką literą. Zamiast tego skupia się na historii kameralnej, prywatnej – podobnie jak niderlandzcy mistrzowie. Jego uwagę przyciąga pojedyncze ludzkie istnienie, zwłaszcza kobiece. Bakalarczyk – malarz i absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, w niezwykle wrażliwy sposób przywraca do życia bohaterki dawnych mistrzów, zagłębiając się w ich emocje, nadzieje i niepokoje, sprawy trwające ponadczasowo, tak bliskie nam wszystkim. Pióro poety działa jak rentgen, przenikając ciała i dusze bohaterów obrazów Johannesa Vermeera, Pietera de Hoocha, Vincenta van Gogha, Edgara Degasa czy Honorégo Daumiera, „widząc wszystko i zapisując wszystko”. „Równoznaczne siły literatury i plastyki nie tylko wiedzą o sobie, ale wzajemnie działają na siebie, przenikają się i propagują” – pisał w latach 30. XX wieku Józef Czapski, artysta słowa i artysta obrazu. Te słowa pozostają aktualne. Dla Czapskiego pod koniec życia twórczość malarska stała się ważniejsza niż pisanie; czuł się przede wszystkim malarzem, jednak spełnił się w obu tych dziedzinach. I nie tylko w nich. Życzę Rafałowi Bakalarczykowi spełnienia, dedykując mu słowa Józefa Czapskiego – na szczęście.

Joanna Rolińska



 

Urszula Małgorzata Benka „Melodia opętania”

Okładka przód [pdf]

Okładka tył [pdf]

Robert Gawłowski, Melodia z tego i nie z tego świata, „Format Literacki” nr 7, 2023, s. 194-196 [pdf]

Stefan Jurkowski, Wieloznaczna cisza opętania [pdf]


To wszystko, co w tomiku Melodia opętania Uli Małgorzaty Benki zostało napisane […], to ciąg napierających na siebie obrazów, skojarzeń różnych treści, także refleksji o sprawach realnych, symbolicznych czy odniesień do mitów. Ten zestaw zyskuje wagę uniwersalnego znaczenia. Takiego szczególnie, które daje muzyka. […]

Benka prowokuje. Czasami bulwersuje wyrazistością formuł. Panuje nad summą swojego widzenia, summą wtajemniczenia, swoją wizją, wiedzą ezoteryczną, radykalnymi, niekiedy obrazoburczymi konkluzjami, zmiennością rytmiczną. Ustala logikę rozumowania.

Ciemna baśń, Czesław Sobkowiak


Muzyka wnika w poezję, staje się jej częścią. Którędy wnika? W jaki sposób przekazuje zmysłowość? Może w akcie rozkoszy, może w akcie śmierci. Ale zawsze jest czernią i bielą, czernią rozkoszy i bielą śmierci, czernią śmierci i bielą rozkoszy. Otwiera mięso życia kluczem wiolinowym, kluczem do przekręcania, kluczem do wskazywania, kluczem altowym, tenorowym, basowym, kluczem kluczy. Jakoś musi się dobrać do tego, co po drugiej stronie.

Kosmos Urszuli Benki, Krzysztof Rudowski



 

Urszula Małgorzata Benka ''Pasja Jezusa z Nazaretu''

"Usnąć
W słabość ciała się wtulić jak w nicość sprzed narodzenia"
Już ten pierwszy wers poematu "Pasja Jezusa z Nazaretu" Urszuli Małgorzaty Benki uskrzydla, zachwyca i oszołamia. Brzmi jak najpotężniejsze zaklęcie niwelujące granice między tym, co doczesne, a tym, co wieczne. Zaklęcie niwelujące czas i przestrzeń - ograniczenia egzystencji. Julio Cortazar w "Prozie z obserwatorium" napisał: "W każdym krwiobiegu cicho krążą klucze paktu z tym, co otwarte. Ale człowiek pije i wylewa krew pośród wrzasków teraźniejszości i nawrotów przeszłości, i tylko niewielu poczuje w swoim pulsie zew rudowłosej nocy (...) ". I jest to też najlepszy komentarz do poematu Urszuli Małgorzaty Benki, która absolutnie genialnie, z maestrią i poetycką finezją najwyższej próby sportretowała te nawroty przeszłości i wrzaski teraźniejszości na tle i w obliczu bezgranicznego, pulsującego życiem Absolutu.
Janusz Jaroszewski


Do ręki dostajemy liryczny apokryf – rejestr czegoś bardzo nieuchwytnego i trudnego w opisie. Jeśli znaczenie religijności ujmiemy jako więź, wówczas poemat ten okaże się próbą lirycznej inkarnacji postaci z Pisma. To nie jest wcielenie dosłowne. To emanacja masek.
Piotr Lamprecht



Urszula Benka, ''Pasja Jezusa z Nazaretu'' [pdf]
Robert Gawłowski ''Smuga Boża'' O ''Pasji Jezusa z Nazaretu'' według Urszuli Małgorzaty Benki [pdf]

Recenzja. Zbigniew Ikona–Kresowaty – ''PASJA JEZUSA Z NAZARETU'' A licentia poetica (w/g pasji Urszuli Małgorzaty Benki). Źródło pisarze.pl [pdf]

Robert Rudiak, ''Pasja według… Urszuli Małgorzaty Benki'' [pdf]

Krzysztof Rudowski, "Teatr mój widzę. O "Pasji" Urszuli Benki", „Format Literacki” 2021, nr 1, s. 176–177 [pdf]

Stefan Rusin ''Poetyckie misterium''. Migotania. Gazeta Literacka Nr 3 (68) 2020 kwartalnik [pdf]

Czesław Sobkowiak ''Urszula M. Benka''. Migotania. Gazeta Literacka Nr 3 (68) 2020 kwartalnik [pdf]

Recenzja. Stefan Jurkowski, ''W metafizycznym bezkresie''. Akcent nr 4 (162) 2020 [pdf]

Andrzej Saj, ''Glossa do ''Pasji Jezusa z Nazaretu'' wg. poetki Urszuli U. Benki'' [pdf]



 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 21

Aktualności

Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na recital Marty Dzwonkowskiej pt. „Bo we mnie jest seks! Kalinowe listy”
Prowadzenie: Jerzy Skoczylas
Przy fortepianie: Tomasz Basel

6.12 (piątek) 2024 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert mikołajkowy uczniów Akademii Suzuki Wrocław

7.12 (sobota) br. o godz. 10.00
Koncert zamknięty

Z cyklu „Wieczory Lisztowskie” recital fortepianowy F. Kaucha
Prowadzenie: J. Adamowski

9.12 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Towarzystwo Wagnerowskie we Wrocławiu, spotkanie świąteczne

10.12 (wtorek) br. o godz. 18.00
Spotkanie zamknięte

Świąteczny Benefis B. Zathey z udziałem prowadzonego przez nią amatorskiego chórku „Sorosong”
Przy fortepianie prof. T. Zathey
J. Macewicz – wokal
T. Ligaszewski – wokal

10.12 (wtorek) br. o godz. 20.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert klasy oboju i fagotu
Wystąpią studenci AM im. K. Lipińskiego we Wrocławiu
Opieka artystyczna: dr hab. K. Zdybel-Nam

11.12 (środa) br. o godz. 14.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na wrocławską premierę książki Henryka Wańka pt. „Silesius”
Spotkanie poprowadzi: Robert Gawłowski

11.12 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Spotkanie transmitowane online

Klub Przyjaciół Grodna i Wilna zaprasza na spotkanie opłatkowe w Klubie Muzyki i Literatury we Wrocławiu

12.12 (czwartek) br. o roku o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.

Koncert charytatywny pt.: „Dla Lądka”

12.12 (czwartek) br. o godz. 18.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wieczór muzyki, wspomnień i słowa poświęcony pamięci koncertmistrza J. Niwelta pt. „Fermata”

13.12 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie jury podsumowujące przebieg II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Wrocław Con Corde”

14.12 (sobota) br. o godz. 10.00 – 15.00
Spotkanie zamknięte

Koncert uczniów GSM I stopnia im. prof. E. Kajdasza w Trzebnicy pt. „Spotkanie przy fortepianie”
Gościnnie: D.V. Cel

14.12 (sobota) br. o godz. 17.00
Koncert zamknięty

Wręczenie nagrody ZASP – Stowarzyszenia we Wrocławiu K. Wuczko

16.12 (poniedziałek) br. o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Wieczór kolęd”
Wystąpią studenci Pianistycznego Koła Artystyczno-Naukowego Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

17.12 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert z cyklu „Młodzi wykonawcy”

18.12 (środa) 2024 roku o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert odwołany z przyczyn niezależnych od organizatora.


Koncert świąteczny pt. „Barwy kolęd”
R. Frey – gitara, śpiew
W. Kwaśnicki – saksofon, cajon

20.12 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

PTHNM Oddział we Wrocławiu, spotkanie naukowe pt. „Śladami profesorostwa Hanny i Ludwika Hirszfeldów i ich córki Marysi”
Wprowadzenie: Tadeusz Szczyrbak – prezes Zarządu Fundacji Rodzina Rodła

21.12 (sobota) br. o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów Studia Artystycznego Syjud

21.12 (sobota) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Muzyczne powitanie 2025 roku”
M. Dudek – flet poprzeczny
E. Dulak – fortepian
W. Szymajda – fortepian

4.01 (sobota) 2025 r. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Noworoczny koncert fortepianowy W. Dubiel i J. Urgoła

7.01 (wtorek) 2025 r. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert świąteczny uczniów TioMio Music Studio
Christmas Concert

8.01 (środa) 2025 r. o godz. 18.00
Koncert zamknięty
Private Concert

Klub Przyjaciół Grodna i Wilna zaprasza na prelekcję A. Kofluka w Klubie Muzyki i Literatury we Wrocławiu pt. „Szlakiem św. Jakuba”

9.01 (czwartek) 2025 r. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na prezentację książki Waldemara Okonia pt. „Jeszcze jeden tom wierszy/Ještě jedna sbírka poezie”, wydanie polsko-czeskie
Gościnnie: Libor Martinek – tłumacz na język czeski

9.01 (czwartek) 2025 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert pt. „Wieczór romantycznej muzyki fortepianowej”
T. Trehub (Ukraina)
I. Stavnichuk (Polska)

10.01 (piątek) 2025 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert Broad Peak pt. „Przed odlotem”
P. Hefczyńska – wokal, autorka tekstów i muzyki, djka
E.M. Sokołowska – instrumentalistka, wokalistka, kompozytorka
Słowo wstępne R. Sławczyński

11.01 (sobota) 2025 r. o godz. 16.00
Koncert zamknięty

Koncert noworoczny ASP L. Bas

12.01 (niedziela) 2025 r. o godz. 15.00, 17.00
Koncert zamknięty

Wystawa malarstwa E. Gosia

do 13 stycznia 2025 r.
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert z cyklu „Młodzi wykonawcy”

15.01 (środa) 2025 roku o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z S. Kalus pt. „Poszukiwanie piękna w życiu i w sztukach różnych”
Prowadzenie: J. Tkaczyk

16.01 (czwartek) 2025 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa pt. „Odra – rzeka w Chorwacji w fotografiach Ryszarda Sławczyńskiego”

do 16 stycznia 2025 roku
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wykład prof. J. Miodka pt. „Mieszkańcy masowej wyobraźni”

27.01 (poniedziałek) 2025 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert gitarowy S. Markowskiego

30.01 (czwartek) 2025 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Impresje muzyczne. Od baroku do Presleya”
M. Kocik – gitara
I. Solonenko – skrzypce

31.01 (piątek) 2025 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Recital fortepianowy M. Tubisa pt. „Into the Night”

1.02 (sobota) 2025 r. o godz. 17.00
Wstęp biletowany

Koncert pt. „Pogawędki jazzowe”
K. Abt – gitara
A. Michalak – gitara basowa

4.02 (wtorek) 2025 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert duetu fortepianowego
C. Tanaka (Japonia)
K. Dziurbiel (Polska)

18.02 (wtorek) 2025 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online