Akwedukt. Oficyna Wydawnicza Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu
rok założenia: 1999
Każda książka w Akwedukcie jest źródłem.
Od ponad 20 lat Akwedukt publikuje poezję, wspomnienia, opracowania krytyczno- -naukowe, albumy fotograficzne, tłumaczenia – w przeświadczeniu o wartości słowa, dbając o różnorodną i interesującą dla czytelników ofertę wydawniczą. Poszukiwanie autorek i autorów wrażliwych, wnikliwych, oryginalnych, niezależnych, dokładność edytorska, piękna szata graficzna – wynikają z przekonania, że literatura jest dobrem kultury, jej bogactwo, płynące z wiary i odwagi, tworzą książki i ich czytelnicy.
O Akwedukcie pisze w eseju Urszula M. Benka [pdf]
Marek Rolski, „Z dala od mainstreamu. Oficyna Wydawnicza Akwedukt”, „Kalendarz Wrocławski” 2022, nr XLVI (46), s. 235–242 [pdf]
|
Daria Galant „Syrena Słowiańska”
Wydanie polsko-czeskie
Tłumaczył Libor Martinek
Okładka przód [pdf]
Okładka tył [pdf]
Interpretacje
Skupmy się teraz na książce „Syrena Słowiańska”. Jest to zbiór kilkudziesięciu wierszy, które czytamy bez uprzedniego zapoznania się z prozatorską czy jakąkolwiek inną twórczością literacką Darii Galant, tak jak większość czeskich czytelników, czyli bez uprzedzeń. Poezja ta nawiązuje do prozy autorki na wiele sposobów. Zarówno bezpośrednio – poprzez odniesienia do wcześniejszych utworów prozatorskich, których tytuły autorka przywołuje we wstępie do tomiku, jak i pośrednio – poprzez wypracowane już motywy, tematy, schematy, obrazy stosowane w prozie psychologicznej czy egzystencjalnej, często także przez elementy mitologii słowiańskiej (stąd oczywiście nazwa zbioru).
Tytułowa syrena to jednak nie okrutna istota rodem z mitologii nordyckiej, nie jest to również mała syrenka rodem z baśni Andersena, z miłości do ukochanego zdolna poświęcić swoje życie. Mamy tu raczej do czynienia z intymnymi przeżyciami, a ich źródłem jest głównie (choć nie wyłącznie) rozczarowanie w miłości, nieakceptowane rozstanie z partnerem, dla autorki niezrozumiałe i nieuzasadnione. W tekstach brak jednak ukrytej nienawiści czy goryczy powodowanej życiową porażką: „Wybaczam lasom / Ich wielkie cienie / Wybaczam tobie – / Moje cierpienie” – pisze Daria Galant w wierszu „Majowa burza”. Jak zauważyła w recenzji tomiku Agnieszka Kuniczuk-Trzcinowicz, odnajdujemy w tej poezji raczej „mądre skupienie na ludzkim wnętrzu, przyzwolenie na przeżywanie wszystkiego w taki sposób, na jaki pozwala indywidualna wrażliwość”. To rzadkość w dzisiejszym świecie, w którym rządzą media kreujące fałszywą rzeczywistość, narzucające odbiorcom styl życia celebrytów nakładających na twarz maski uśmiechu. Zbiór zdecydowanie stanowi zwrot ku autentyczności, opierającej się zarówno na folklorze słowiańskim – ale w mocno wystylizowanej postaci i z kilkoma wyjątkami niefiguratywnym (w przeciwieństwie do Václava Erbena czy Františka Ladislava Čelakovskiego), raczej wyczuwalnym w tle – jak i na unikalnej koncepcji panteizmu, ale w wydaniu chrześcijańskim, nie pogańskim. Zawsze ktoś jest obecny, jakaś siła wyższa, do pozornego chaosu wnosząca równowagę, porządek, piękno i spokój. A gdy osiągnie się spokój duszy, nie można zapomnieć o buddyjskiej orientacji autorki prowadzącej do świadomej pracy z duchowością, energiami. Jednak w oddali pobrzmiewają również głosy starożytnych filozofów i renesansowych uczonych oraz ich traktaty o zjawiskach naturalnych czy kosmologicznych.
Libor Martinek
|
|
Krzysztof Ryszard Garczarek ''Poezja Janusza Stycznia. Elementy poetyki i kulturowe inspiracje''
Książka Krzysztofa Garczrka traktuje o twórczości poetyckiej Janusza Stycznia w perspektywie literackich i kulturowych odniesień oraz elementów poetyki. [...] Monografia odznacza się erudycją oraz ujawnia pasję poznawczą.
Andrzej Borkowski
Książka stanowi kompetentne, wieloaspektowe wprowadzenie do twórczości poetyckiej Janusza Stycznia. [...] W pracy docenić należy dobre przygotowanie merytoryczne i podbudowę teoretyczną, a nieraz nawet dojrzały już warsztat młodego historyka literatury. Autor określa przy tym jasno własne stanowisko metodologiczne (i zarazem aksjologiczne), preferując postępowanie badawcze ugruntowane w naukach filologicznych, mocno zakorzenione w tradycyjnie rozumianej teorii i historii literatury.
Krzysztof Polechoński
Krzysztof. R. Garczarek, Słowo wstępne [pdf]
|
Robert Gawłowski ''Pył''
Recenzja, Klaudia Jeznach, ''Pył'' Roberta Gawłowskiego [pdf]. Źródło latarnia-morska.eu
Recenzja, Rena Marciniak-Kosmowska, ''Trwa chwila, szary kamień, ptasi krzyk'' [pdf]. Źródło: pisarze.pl [pdf]
Recenzja, Marek Rapnicki, ''Coraz bliżej tajemnicy'' [pdf]. Źródło ''Almanach prowincjonalny'' s. 111-112 [pdf]
Recenzja, Michał Bzinkowski, ''Pył zastygły w żywicy słów'' [pdf]. Źródło: "Czas Literatury", nr 4 (12) 2020, s. 236-241 [pdf]
Recenzja, Tomasz Pyzik, Vanitas a "upragnione nowe" [pdf]. Źródło: Topos" nr 5-6/ 2020 [pdf]
Recenzja, Wojciech Kaliszewski, ''Z ciemności w światło'', Twórczość [pdf] Źródło: tworczosc.pl
Piotr Wiktor Lorkowski w rozmowie z Robertem Gawłowskim [www.anchor.fm]
Książka nominowana do X edycji Nagrody Poetyckiej im. K. I. Gałczyńskiego ORFEUSZ. www.orfeusz-nagroda.pl
|
|
|
|
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>
|
Strona 4 z 19 |