Akwedukt. Oficyna Wydawnicza Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu

rok założenia: 1999
Każda książka w Akwedukcie jest źródłem.

Od ponad 20 lat Akwedukt publikuje poezję, wspomnienia, opracowania krytyczno-
-naukowe, albumy fotograficzne, tłumaczenia – w przeświadczeniu o wartości słowa, dbając o różnorodną i interesującą dla czytelników ofertę wydawniczą. Poszukiwanie autorek i autorów wrażliwych, wnikliwych, oryginalnych, niezależnych, dokładność edytorska, piękna szata graficzna – wynikają z przekonania, że literatura jest dobrem kultury, jej bogactwo, płynące z wiary i odwagi, tworzą książki i ich czytelnicy.

O Akwedukcie pisze w eseju Urszula M. Benka [pdf]
Marek Rolski, „Z dala od mainstreamu. Oficyna Wydawnicza Akwedukt”, „Kalendarz Wrocławski” 2022, nr XLVI (46), s. 235–242 [pdf]




Urszula Małgorzata Benka „Melodia opętania”

Okładka przód [pdf]

Okładka tył [pdf]

Robert Gawłowski, Melodia z tego i nie z tego świata, „Format Literacki” nr 7, 2023, s. 194-196 [pdf]

Stefan Jurkowski, Wieloznaczna cisza opętania [pdf]


To wszystko, co w tomiku Melodia opętania Uli Małgorzaty Benki zostało napisane […], to ciąg napierających na siebie obrazów, skojarzeń różnych treści, także refleksji o sprawach realnych, symbolicznych czy odniesień do mitów. Ten zestaw zyskuje wagę uniwersalnego znaczenia. Takiego szczególnie, które daje muzyka. […]

Benka prowokuje. Czasami bulwersuje wyrazistością formuł. Panuje nad summą swojego widzenia, summą wtajemniczenia, swoją wizją, wiedzą ezoteryczną, radykalnymi, niekiedy obrazoburczymi konkluzjami, zmiennością rytmiczną. Ustala logikę rozumowania.

Ciemna baśń, Czesław Sobkowiak


Muzyka wnika w poezję, staje się jej częścią. Którędy wnika? W jaki sposób przekazuje zmysłowość? Może w akcie rozkoszy, może w akcie śmierci. Ale zawsze jest czernią i bielą, czernią rozkoszy i bielą śmierci, czernią śmierci i bielą rozkoszy. Otwiera mięso życia kluczem wiolinowym, kluczem do przekręcania, kluczem do wskazywania, kluczem altowym, tenorowym, basowym, kluczem kluczy. Jakoś musi się dobrać do tego, co po drugiej stronie.

Kosmos Urszuli Benki, Krzysztof Rudowski



 

Urszula Małgorzata Benka ''Pasja Jezusa z Nazaretu''

"Usnąć
W słabość ciała się wtulić jak w nicość sprzed narodzenia"
Już ten pierwszy wers poematu "Pasja Jezusa z Nazaretu" Urszuli Małgorzaty Benki uskrzydla, zachwyca i oszołamia. Brzmi jak najpotężniejsze zaklęcie niwelujące granice między tym, co doczesne, a tym, co wieczne. Zaklęcie niwelujące czas i przestrzeń - ograniczenia egzystencji. Julio Cortazar w "Prozie z obserwatorium" napisał: "W każdym krwiobiegu cicho krążą klucze paktu z tym, co otwarte. Ale człowiek pije i wylewa krew pośród wrzasków teraźniejszości i nawrotów przeszłości, i tylko niewielu poczuje w swoim pulsie zew rudowłosej nocy (...) ". I jest to też najlepszy komentarz do poematu Urszuli Małgorzaty Benki, która absolutnie genialnie, z maestrią i poetycką finezją najwyższej próby sportretowała te nawroty przeszłości i wrzaski teraźniejszości na tle i w obliczu bezgranicznego, pulsującego życiem Absolutu.
Janusz Jaroszewski


Do ręki dostajemy liryczny apokryf – rejestr czegoś bardzo nieuchwytnego i trudnego w opisie. Jeśli znaczenie religijności ujmiemy jako więź, wówczas poemat ten okaże się próbą lirycznej inkarnacji postaci z Pisma. To nie jest wcielenie dosłowne. To emanacja masek.
Piotr Lamprecht



Urszula Benka, ''Pasja Jezusa z Nazaretu'' [pdf]
Robert Gawłowski ''Smuga Boża'' O ''Pasji Jezusa z Nazaretu'' według Urszuli Małgorzaty Benki [pdf]

Recenzja. Zbigniew Ikona–Kresowaty – ''PASJA JEZUSA Z NAZARETU'' A licentia poetica (w/g pasji Urszuli Małgorzaty Benki). Źródło pisarze.pl [pdf]

Robert Rudiak, ''Pasja według… Urszuli Małgorzaty Benki'' [pdf]

Krzysztof Rudowski, "Teatr mój widzę. O "Pasji" Urszuli Benki", „Format Literacki” 2021, nr 1, s. 176–177 [pdf]

Stefan Rusin ''Poetyckie misterium''. Migotania. Gazeta Literacka Nr 3 (68) 2020 kwartalnik [pdf]

Czesław Sobkowiak ''Urszula M. Benka''. Migotania. Gazeta Literacka Nr 3 (68) 2020 kwartalnik [pdf]

Recenzja. Stefan Jurkowski, ''W metafizycznym bezkresie''. Akcent nr 4 (162) 2020 [pdf]

Andrzej Saj, ''Glossa do ''Pasji Jezusa z Nazaretu'' wg. poetki Urszuli U. Benki'' [pdf]



 

Marianna Bocian "Ciągła odsłona"

Zaproponowany przez Autorkę obszerny zbiór wierszy zawiera szereg ważnych wątków myślowych i towarzyszących im strategii podawczych. Do najważniejszych należy tutaj zapewne konwencja prawdomówności. Monologi formułowane przez bohaterów związanych sercem ze skromną i stosunkowo małą efektowną ziemią Podlasia, a głównie ze wsią tego regionu, budowane są w sposób ograniczający wyrazistość ich kreacyjnego charakteru. Odbywa się to m.in. poprzez odwoływanie się do zasady szczerości. Tendencja ta znalazła szczególny wyraz w tytule zbioru i w odpowiadającym mu metatekstowo niewielkich rozmiarów utworzone. "Ja" liryczne podkreśla w nim, że docieranie do prawdy możliwe jest w specyficznym okresie doby, w ciszy i skupieniu pory przedwieczornej, wśród falujących zbóż, z dala od zgiełku miasta. Inną cechą tej poezji jest jej antyurbanizm, bardzo wyraźny m.in w utworze "złudzenie nie tylko Tadeusza Paipera", będącym polemiką z ideami zawartymi w tekstach przedstawiciela Awangardy Krakowskiej, z obecnym w nich optymistycznym kultem "miasta-masy-maszyny".
Mirosław Olędzki



28 wierszy Marianny Bocian w interpretacji Bożeny Adamek i Danuty Bednarek

 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 19

Aktualności

Premiera książki S. Niciei pt. „Kresowa Atlantyda. Historia i mitologia miast kresowych. Tom XX”
Słowo wstępne R. Sławczyński

22.02 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert pt. „Jedwabne bel canto”

23.02 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

PTHNM Oddział we Wrocławiu, spotkanie w 60. rocznicę śmierci prof. H. Hirszfeldowej

24.02 (sobota) br. o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów E. Weps-Duffy

24.02 (sobota) br. o godz. 16.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów z cyklu „Młodzi wykonawcy”

28.02 (środa) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z H. Kuropatnicką-Salamon połączone z prezentacją książek pt. „Z własnym kluczem” i „Na przełaj”

29.02 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Cztery pory roku”

1.03 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Zawołajmy wiosnę!”

2.03 (sobota) br. o godz. 11.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „W Moim Sercu Dwie Ojczyzny” w wykonaniu polskiego zespołu Wspólna Wędrówka z Białorusi

2.03 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa fotograficzna w 35 rocznicę działalności Towarzystwa im. F. Liszta

5.03 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Z cyklu „Wieczory Lisztowskie” mistrzowski recital fortepianowy S. Gulyak
Prowadzenie J. Adamowski

5.03 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp z zaproszeniami
Koncert transmitowany online

Spotkanie z cyklu Dowód Tożsamości. Gościem będzie M. Czachorowski
W części muzycznej wieczoru:
A. Witkowski – handpan, gong tam tam, misy tybetańskie

6.03 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie odwołane z przyczyn niezależnych od organizatora.


Koncert pt. „Muzyczne popołudnie”

7.03 (czwartek) br. o godz. 15.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki O. Szelc pt. „My, kobiety z Teatru Kalambur. Herstorie”

7.03 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Seminarium dla dyrektorów i nauczycieli szkół pt. „Drogowskazy wartości w pracy nauczyciela”, połączone z projekcją filmu „Błogosławiona”

8.03 (piątek) br. o godz. 17.00
Obowiązują zapisy

Koncert pt. „Wieczór muzyki ukraińskiej”

9.03 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert akordeonowy

11.03 (poniedziałek) br. o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

X Spotkanie inicjatorów budowy pomnika T. Różewicza we Wrocławiu

11.03 (poniedziałek) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert kameralny realizowany w ramach Europejskiego Forum Saksofonowego 2024

13.03 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Projekcja filmu pt. „Wrócimy do Polski”

14.03 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa pt. „Władysław Tatarkiewicz w fotografiach”

do 14 marca br.
Wstęp wolny. Zapraszamy

Finał IX edycji Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego „O Złoty Karton III LO” pod hasłem „Etykiety i naklejki”

15.03 (piątek) br. o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie autorskie z poetą S. Krzyśką
Prowadzenie I. Kosmala
Interpretacja wierszy M. Drewek
Oprawa muzyczna S. Powaga – skrzypce, wokal, fortepian

16.03 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wernisaż wystawy malarstwa B. John pt. „woda, niebo, powietrze”

18.03 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert fortepianowo-gitarowy
Przygotowanie i prowadzenie I. Porębski

19.03 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów z cyklu „Młodzi wykonawcy”

20.03 (środa) br. o godz. 15.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wieczór autorski B. Kocy pt. „Słowa i inne...”
Gość specjalny W. Okoń

20.03 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Spotkanie autorskie J. Bartyzela z prezentacją książki pt. „Tradycjonalizm bez kompromisu”

21.03 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów klas Suzuki

22.03 (piątek) br. o godz. 17.00
Koncert zamknięty

Koncert klarnetowy

23.03 (sobota) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert J. Cholewy pt. „Nuty PiNuty”

26.03 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa fotograficzna w 35 rocznicę działalności Towarzystwa im. F. Liszta

do 23 kwietnia br.
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa malarstwa B. John pt. „woda, niebo, powietrze”

do 15 maja br.
Wstęp wolny. Zapraszamy