Akwedukt. Oficyna Wydawnicza Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu

rok założenia: 1999
Każda książka w Akwedukcie jest źródłem.

Od ponad 25 lat Akwedukt publikuje poezję, wspomnienia, opracowania krytyczno-naukowe, albumy fotograficzne, tłumaczenia – w przeświadczeniu o wartości słowa, dbając o różnorodną i interesującą dla czytelników ofertę wydawniczą. Poszukiwanie autorek i autorów wrażliwych, wnikliwych, oryginalnych, niezależnych, dokładność edytorska, piękna szata graficzna – wynikają z przekonania, że literatura jest dobrem kultury, jej bogactwo, płynące z wiary i odwagi, tworzą książki i ich czytelnicy.

Urszula M. Benka, Akwedukt, [w:] Klub Muzyki i Literatury – 65 lat, zebrał, opracował i wstępem opatrzył Ryszard Sławczyński, Wrocław 2024, s. 65–74 [pdf]
Marek Rolski, „Z dala od mainstreamu. Oficyna Wydawnicza Akwedukt”, „Kalendarz Wrocławski” 2022, nr XLVI (46), s. 235–242 [pdf]




Rafał Bakalarczyk „Poezja obrazów”

Okładka [pdf]

S. Srokowski, Ulotność i delikatność materii [wywiad], „Prawda jest ciekawa” dodatek do „Gazety Obywatelskiej” 2024, nr 50 (336), s. 18–19 [pdf]


Zadziwiające i tajemnicze są związki między malarstwem a poezją. Malarstwo, które często próbuje wyrazić się bez słów, paradoksalnie wywołuje potrzebę opisu, prowokując do rozmów i interpretacji. Te z kolei zamieniają słowa z powrotem w materię barwną, wprowadzając nas w świat zastygły w ramach obrazu. Przez intensyfikację wrażeń wizualnych, słowa mogą prowadzić nas do granic kontemplacji, równocześnie przywołując ciszę. W swoim dziele Martwa natura z wędzidłem Zbigniew Herbert przypomina słowa Paula Valéry’ego, który twierdził, że „Należy przepraszać za to, że ośmielamy się mówić o malarstwie”. Herbert, pisząc: „Miałem zawsze świadomość popełnianego nietaktu”, wyrażał świadomość delikatności tego przedsięwzięcia. Jednakże, jak dobrze, że nie tylko on, ale także wielu innych, z doskonałymi efektami, popełnia ten nietakt. Nie sposób nie wspomnieć tu o Wisławie Szymborskiej, z którą autor niniejszego tomiku prowadzi zgrabny dialog, czy o Jerzym Ficowskim, twórcy wspaniałego cyklu Makowskie bajki, nawiązującego do obrazów Tadeusza Makowskiego. Warto także przywołać Jacka Kaczmarskiego, który czerpał inspirację z dzieł flamandzkich mistrzów, podobnie jak Rafał Bakalarczyk. Wyobraźnia Bakalarczyka, w przeciwieństwie do twórczości Kaczmarskiego, nie podlega dyktatowi historii wielką literą. Zamiast tego skupia się na historii kameralnej, prywatnej – podobnie jak niderlandzcy mistrzowie. Jego uwagę przyciąga pojedyncze ludzkie istnienie, zwłaszcza kobiece. Bakalarczyk – malarz i absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, w niezwykle wrażliwy sposób przywraca do życia bohaterki dawnych mistrzów, zagłębiając się w ich emocje, nadzieje i niepokoje, sprawy trwające ponadczasowo, tak bliskie nam wszystkim. Pióro poety działa jak rentgen, przenikając ciała i dusze bohaterów obrazów Johannesa Vermeera, Pietera de Hoocha, Vincenta van Gogha, Edgara Degasa czy Honorégo Daumiera, „widząc wszystko i zapisując wszystko”. „Równoznaczne siły literatury i plastyki nie tylko wiedzą o sobie, ale wzajemnie działają na siebie, przenikają się i propagują” – pisał w latach 30. XX wieku Józef Czapski, artysta słowa i artysta obrazu. Te słowa pozostają aktualne. Dla Czapskiego pod koniec życia twórczość malarska stała się ważniejsza niż pisanie; czuł się przede wszystkim malarzem, jednak spełnił się w obu tych dziedzinach. I nie tylko w nich. Życzę Rafałowi Bakalarczykowi spełnienia, dedykując mu słowa Józefa Czapskiego – na szczęście.

Joanna Rolińska



 

Marek Baterowicz, Wojna 1812. Quasi una fantasia

Okładka [pdf]

Stanisław Srokowski, Wirtuozeria i styl. Kochajmy bogatą wyobraźnię, „Prawda jest ciekawa” 2025, nr 58, s. 28–29 [pdf]


„Mamy jednak w tym wypadku do czynienia z historią alternatywną. W tej kategorii Marek Baterowicz okazał się zupełnie oryginalny. Kiedy z przyjemnością czytało się w ostatnich dekadach tę odmianę gatunkową powieści, były to rzeczy bliskie fantastyce (np. Burza Macieja Parowskiego) lub satyrze (np. Post-Polonia, czy Powtórka z rozgrywki Marcina Wolskiego). Największym, jak się wydaje, sukcesem artystycznym Baterowicza jest napisanie historii alternatywnej tak, jak gdyby to była historia prawdziwa. Rzeczowo, krótko, poważnie i przekonująco”.

Dorota Heck



 

Urszula Małgorzata Benka „Melodia opętania”

Okładka przód [pdf]

Okładka tył [pdf]

Robert Gawłowski, Melodia z tego i nie z tego świata, „Format Literacki” nr 7, 2023, s. 194-196 [pdf]

Stefan Jurkowski, Wieloznaczna cisza opętania [pdf]

Antoni Matuszkiewicz, Opętana, „Fraza” 2024, nr 1–2, s. 28–35 [pdf]


To wszystko, co w tomiku Melodia opętania Uli Małgorzaty Benki zostało napisane […], to ciąg napierających na siebie obrazów, skojarzeń różnych treści, także refleksji o sprawach realnych, symbolicznych czy odniesień do mitów. Ten zestaw zyskuje wagę uniwersalnego znaczenia. Takiego szczególnie, które daje muzyka. […]

Benka prowokuje. Czasami bulwersuje wyrazistością formuł. Panuje nad summą swojego widzenia, summą wtajemniczenia, swoją wizją, wiedzą ezoteryczną, radykalnymi, niekiedy obrazoburczymi konkluzjami, zmiennością rytmiczną. Ustala logikę rozumowania.

Ciemna baśń, Czesław Sobkowiak


Muzyka wnika w poezję, staje się jej częścią. Którędy wnika? W jaki sposób przekazuje zmysłowość? Może w akcie rozkoszy, może w akcie śmierci. Ale zawsze jest czernią i bielą, czernią rozkoszy i bielą śmierci, czernią śmierci i bielą rozkoszy. Otwiera mięso życia kluczem wiolinowym, kluczem do przekręcania, kluczem do wskazywania, kluczem altowym, tenorowym, basowym, kluczem kluczy. Jakoś musi się dobrać do tego, co po drugiej stronie.

Kosmos Urszuli Benki, Krzysztof Rudowski



 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 24

Aktualności

Koncert M. Szlezera (fortepian) pt. „Chopin z bliska” program 3 – listy Fryderyka Chopina
Prowadzenie: J. Adamowski

27.10 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Spotkanie z cyklu Dowód Tożsamości. Gościem będzie W. Krzystek
Koncepcja spotkań i prowadzenie: E. Gil-Kołakowska
W części muzycznej: J. Konieczny – wokal, ukulele

28.10 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert ze słowem o muzyce
P. Gładki – skrzypce
M. Hanus-Kobus – fortepian
A. Łuszczak – fortepian
Prowadzenie: I. Strzelewicz-Ziemiańska

29.10 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Towarzystwo Wagnerowskie we Wrocławiu, spotkanie

30.10 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Od baroku do Mozarta”
M. Górniak – sopran
T. Trehub (Ukraina) – fortepian, flety barokowe
L. Derkacz – skrzypce
A. Derkacz – skrzypce
J. Olczyk – kontrabas
I. Stavnichuk – fortepian

3.11 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert fortepianowy pt. „Muzyczna podróż po Europie na 4 ręce”

4.11 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie prezentujące 16 i 17 numer kwartalnika artystyczno-literackiego „Format Literacki”

5.11 (środa) 2025 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert K. Podorskiej pt. „Śladami Chevaliera” – wieczór z muzyką w duchu francuskiej elegancji
Przy fortepianie: M. Słowikowski

6.11 (czwartek) br. o godz. 16.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z H. Kuropatnicką-Salamon
W części muzycznej: C. Schnathorst – fortepian, wokal

6.11 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Spotkania gitarowe”

7.11 (piątek) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wieczór literacki S. Kalus pt. „Pamięć a odchodzenie bliskich”
Prowadzenie: J. Tkaczyk

8.11 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

polska flaga Koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości
D. Stoklosa – tenor
M. Michalski – fortepian

11.11 (wtorek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wykład M. Dyżewskiego pt. „Muzyczne perły polskiego Średniowiecza”
Reżyseria dźwięku: Z. Jędrych

12.11 (środa) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie odwołane z przyczyn niezależnych od organizatora.


Premiera książki poetyckiej A. Lizakowskiego pt. „56 wierszy polsko-amerykańskich”
Prowadzenie: P. Janicki
W części muzycznej: M. Zub – fortepian

13.11 (czwartek) br. o godz. 18.00
Spotkanie transmitowane online

Koncert pt. „Oboe and Clarinet Duo Recital”
Y.K. Lee – obój
Y.J. Kim – klarnet
I.Y. Kim – wioponczela
B. Sas – fortepian

14.11 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp z zaproszeniami

Listopadowe wspomnienie lekarzy, którzy odeszli

15.11 (sobota) 2025 roku o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert gitarowo-wokalny L. Kopcia pt. „Przeboje, które nie przemijają oraz piosenki autorskie”

15.11 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wręczenie nagrody ZASP – Stowarzyszenia we Wrocławiu A. Boguckiemu

17.11 (poniedziałek) br. o godz. 10.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Zwyczajne Plenarne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Oddziału ZASP we Wrocławiu

17.11 (poniedziałek) br. o godz. 12.00
Wstęp z zaproszeniami

Koncert K. Górny-Dziewior (skrzypce) i M. Dziewiora (fortepian) pt. „Skrzypce i fortepian”
Prowadzenie: J. Adamowski

17.11 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Wieczór autorski W. Kałamarskiej połączony z premierą książki poetyckiej „Struktury”
W części muzycznej: zespół Kałamarscy i Przyjaciele

18.11 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert dyplomantów

19.11 (środa) br. o godz. 15.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert z cyklu „Młodzi wykonawcy”
Prowadzenie: A. Olszewska

19.11 (środa) 2025 roku o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Premiera książki I. Starzec pt. „Brzmienia Wrocławia. Rozmowy w wielu tonacjach”
Prowadzenie: A. Bielecki
W części muzycznej zespół Artrio:
B. Solnicka – skrzypce
E. Dymek-Kuś – wiolonczela
Magdalena Just – harfa

20.11 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Premiera książki K. Rudowskiego pt. „Popołudnie Fausta”
Prowadzenie: A. Saj

21.11 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert pt. „To były piękne dni...”
I.T. Zagórska – śpiew, słowo wiążące
O. Rudek – śpiew
N. Boczniewicz – śpiew
N. Czekanowska – fortepian
R. Boczniewicz – skrzypce
D. Czekanowski – perkusja

22.11 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z J. Barańczakiem połączone z premierą książki poetyckiej „Jeszcze stoimy”
Prowadzenie spotkania: R. Gawłowski

26.11 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert duetu kameralnego
K. Yakovleff – klarnet
K. Filipowicz – fortepian

27.11 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Premiera książki S. Srokowskiego pt. „Tłuste koty, czyli parlament zwierząt”

28.11 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Spotkanie transmitowane online

Recital fortepianowy A. Lipiak pt. „Muzyka dla duszy”

29.11 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp biletowany

Koncert pt. „W Adwentowym nastroju”

2.12 (wtorek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Premiera książki J. Świłły pt. „Zamierzch”
prowadzenie: K. Maliszewski
opracowanie muzyczne: L. Olbiński – kontrabas

2.12 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Wykład I. Strzelewicz-Ziemiańskiej pt. „Maria Pawlikowska-Jasnorzewska poetka miłości”
W części muzycznej:
I. Dobiejewska – skrzypce
D. Dziubek – fortepian

4.12 (czwartek) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert mikołajkowy uczniów Akademii Suzuki Wrocław

5.12 (piątek) br. o godz. 17.00
Koncert zamknięty

Koncert kameralny pt. „Piosenka w prezencie”
Prowadzenie: A. Sobczak
Wokal: A. Babicz

7.12 (niedziela) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Młoda Scena”
S. Moscogiuri – gitara klasyczna
Dyrektor artystyczny: F. Bottigliero

8.12 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert z cyklu „Młodzi wykonawcy”
Prowadzenie: A. Olszewska

10.12 (środa) 2025 roku o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wykład prof. J. Miodka pt. „Ekspresja w języku”

11.12 (czwartek) 2025 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Spotkanie transmitowane online

Zebranie zarządu Towarzystwa im. F. Liszta we Wrocławiu

13.12 (sobota) br. o godz. 11.30
Wstęp z zaproszeniami

Koncert świąteczny pt. „Barwy kolęd”
B. Wołczyk – skrzypce
R. Frey – gitara, śpiew
W. Kwaśnicki – sax, cajon

20.12 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Finisaż wystawy malarstwa A.M. Fusaro pt. „Okno do wszechświata. 20 lat twórczości artystycznej”
W programie projekcja filmu oraz prezentacja strojów retro

12.01 (poniedziałek) 2026 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy