Akwedukt. Oficyna Wydawnicza Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu
rok założenia: 1999
Każda książka w Akwedukcie jest źródłem.
Od ponad 25 lat Akwedukt publikuje poezję, wspomnienia, opracowania krytyczno-naukowe, albumy fotograficzne, tłumaczenia – w przeświadczeniu o wartości słowa, dbając o różnorodną i interesującą dla czytelników ofertę wydawniczą. Poszukiwanie autorek i autorów wrażliwych, wnikliwych, oryginalnych, niezależnych, dokładność edytorska, piękna szata graficzna – wynikają z przekonania, że literatura jest dobrem kultury, jej bogactwo, płynące z wiary i odwagi, tworzą książki i ich czytelnicy.
Urszula M. Benka, Akwedukt, [w:] Klub Muzyki i Literatury – 65 lat, zebrał, opracował i wstępem opatrzył Ryszard Sławczyński, Wrocław 2024, s. 65–74 [pdf]
Marek Rolski, „Z dala od mainstreamu. Oficyna Wydawnicza Akwedukt”, „Kalendarz Wrocławski” 2022, nr XLVI (46), s. 235–242 [pdf]
|
Anna Maria Fusaro, „Okno do wszechświata. 20 lat twórczości artystycznej”
Anna Maria Fusaro, „Okno do wszechświata. 20 lat twórczości artystycznej” - broszura [pdf]
Tekst:
Rafał Wolski
Łucja Kołodziejczyk
Przed osiemnastoma laty w Klubie „U Artystów” w moim rodzinnym Olsztynie Anna Maria Fusaro pokazała pierwszą w swojej karierze wystawę indywidualną, zatytułowaną Mój świat. Miałem zaszczyt zapoznać młodziutką malarkę z tamtejszym środowiskiem artystycznym, które entuzjastycznie przyjęło myśl zaprezentowania jej prac w jednej z lubianych galerii stolicy Warmii i Mazur. Mój świat okazał się ciepły i przyjazny, a podróż do niego, którą umożliwiła olsztyńska wystawa, zapisała się w miłej pamięci wszystkich ją odwiedzających. Wernisaż zgromadził wielu ważnych i ciekawych ludzi, przybyli m.in. ówcześni członek Zarządu Województwa, przewodnicząca komisji kultury Rady Miasta, malarze i autorzy z Olsztyna. Sama Anna Maria Fusaro wobec nich omawiała zaskakująco dojrzale swoje refleksje na temat światła. Ich ucieleśnieniem stały się maleńkie świeczki, które jako symbol „swego świata” rozdała obecnym na otwarciu swojej pierwszej ekspozycji.
Fragment tekstu Świat Anny Marii Fusaro Rafała Wolskiego Konsula Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Monachium
Radosna, przepełniona optymizmem, zaprasza do Wszechświata… otwiera okno. „Jestem na mojej drodze – niezależnie od tego, czy jestem w Dolinie Renu, Paryżu czy we Wrocławiu. Jestem nadal w drodze do siebie” – tak należy ją rozumieć. Jednocześnie skrzętnie i wiernie przechowuje pierwsze dziecięce wizualizacje świata. Wzbogacona doświadczeniem, zdobytą wiedzą, obserwacją, umiejętnościami prezentuje swoje prace w przestrzeniach wystawienniczych Europy, zdobywa serca odbiorców. Artystka intuicyjnie dokonuje twórczych wyborów, jej wyobraźnia jedna się z poezją, „przeprowadza przez okno”, tam, gdzie człowiek może spotkać siebie i prawdę. Anna Maria zawierzyła sobie, by nie zgubić światła, idzie własną artystyczną drogą… Można ją było spotkać nad Odrą we Wrocławiu… Buduje w sobie mosty, by nie zgubić siebie i światła z wartości trwałych jak wiekowe nadodrzańskie dęby… Jeżeli prawdziwie czegoś szlachetnego pragniemy, cały wszechświat nam pomaga…
Fragment tekstu Kiedy wyobraźnia jedna się z poezją Łucji Kołodziejczyk kurator wystawy
|
|
Daria Galant „Syrena Słowiańska”
Wydanie polsko-czeskie
Tłumaczył Libor Martinek
Okładka przód [pdf]
Okładka tył [pdf]
Interpretacje
Skupmy się teraz na książce „Syrena Słowiańska”. Jest to zbiór kilkudziesięciu wierszy, które czytamy bez uprzedniego zapoznania się z prozatorską czy jakąkolwiek inną twórczością literacką Darii Galant, tak jak większość czeskich czytelników, czyli bez uprzedzeń. Poezja ta nawiązuje do prozy autorki na wiele sposobów. Zarówno bezpośrednio – poprzez odniesienia do wcześniejszych utworów prozatorskich, których tytuły autorka przywołuje we wstępie do tomiku, jak i pośrednio – poprzez wypracowane już motywy, tematy, schematy, obrazy stosowane w prozie psychologicznej czy egzystencjalnej, często także przez elementy mitologii słowiańskiej (stąd oczywiście nazwa zbioru).
Tytułowa syrena to jednak nie okrutna istota rodem z mitologii nordyckiej, nie jest to również mała syrenka rodem z baśni Andersena, z miłości do ukochanego zdolna poświęcić swoje życie. Mamy tu raczej do czynienia z intymnymi przeżyciami, a ich źródłem jest głównie (choć nie wyłącznie) rozczarowanie w miłości, nieakceptowane rozstanie z partnerem, dla autorki niezrozumiałe i nieuzasadnione. W tekstach brak jednak ukrytej nienawiści czy goryczy powodowanej życiową porażką: „Wybaczam lasom / Ich wielkie cienie / Wybaczam tobie – / Moje cierpienie” – pisze Daria Galant w wierszu „Majowa burza”. Jak zauważyła w recenzji tomiku Agnieszka Kuniczuk-Trzcinowicz, odnajdujemy w tej poezji raczej „mądre skupienie na ludzkim wnętrzu, przyzwolenie na przeżywanie wszystkiego w taki sposób, na jaki pozwala indywidualna wrażliwość”. To rzadkość w dzisiejszym świecie, w którym rządzą media kreujące fałszywą rzeczywistość, narzucające odbiorcom styl życia celebrytów nakładających na twarz maski uśmiechu. Zbiór zdecydowanie stanowi zwrot ku autentyczności, opierającej się zarówno na folklorze słowiańskim – ale w mocno wystylizowanej postaci i z kilkoma wyjątkami niefiguratywnym (w przeciwieństwie do Václava Erbena czy Františka Ladislava Čelakovskiego), raczej wyczuwalnym w tle – jak i na unikalnej koncepcji panteizmu, ale w wydaniu chrześcijańskim, nie pogańskim. Zawsze ktoś jest obecny, jakaś siła wyższa, do pozornego chaosu wnosząca równowagę, porządek, piękno i spokój. A gdy osiągnie się spokój duszy, nie można zapomnieć o buddyjskiej orientacji autorki prowadzącej do świadomej pracy z duchowością, energiami. Jednak w oddali pobrzmiewają również głosy starożytnych filozofów i renesansowych uczonych oraz ich traktaty o zjawiskach naturalnych czy kosmologicznych.
Libor Martinek
|
Krzysztof Ryszard Garczarek ''Poezja Janusza Stycznia. Elementy poetyki i kulturowe inspiracje''
Książka Krzysztofa Garczrka traktuje o twórczości poetyckiej Janusza Stycznia w perspektywie literackich i kulturowych odniesień oraz elementów poetyki. [...] Monografia odznacza się erudycją oraz ujawnia pasję poznawczą.
Andrzej Borkowski
Książka stanowi kompetentne, wieloaspektowe wprowadzenie do twórczości poetyckiej Janusza Stycznia. [...] W pracy docenić należy dobre przygotowanie merytoryczne i podbudowę teoretyczną, a nieraz nawet dojrzały już warsztat młodego historyka literatury. Autor określa przy tym jasno własne stanowisko metodologiczne (i zarazem aksjologiczne), preferując postępowanie badawcze ugruntowane w naukach filologicznych, mocno zakorzenione w tradycyjnie rozumianej teorii i historii literatury.
Krzysztof Polechoński
Krzysztof. R. Garczarek, Słowo wstępne [pdf]
|
|
|
|
|
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>
|
|
Strona 5 z 24 |