Spotkania w 2024 roku

Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na wrocławską premierę książki Artura Bieleckiego pt. „Chopiniści”

Prowadzenie spotkania: dr hab. Michał Szczepański
17 października (czwartek) 2024 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Plakat [pdf]

Artur Bielecki. „Chopiniści” (okładka) [pdf]


Spotkanie w 175. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina.

W części muzycznej: fragmenty historycznych nagrań w wykonaniu najwybitniejszych chopinistów XX wieku.


Kim właściwie jest chopinista? Odpowiedź wydaje się prosta, a sprawa oczywista, szczególnie dla kręgu wtajemniczonych muzyków i słuchaczy. Intuicyjnie pojmujemy dobrze, kto jest utalentowanym, prawdziwym, wielkim chopinistą. Gdyby jednak zapytać o kryteria oceny, o nasz prywatny „ranking”, odpowiedzi przestałyby przedstawiać się tak bezproblemowo. Niniejsza publikacja ma na celu ukazanie muzycznych portretów największych chopinistów XX wieku.

Artur Bielecki


Szerokość pianistycznej panoramy, w której można znaleźć sobie miejsce za pomocą choćby jednego drobnego, byle wyjątkowo pięknie wykonanego utworu, jest zresztą wielkim walorem książki Artura Bieleckiego. W przeglądzie nieusiłującym wprowadzać klasyfikacji, oceniać szkół ani wskazywać najlepszych lub najgorszych interpretatorów, mieszczą się bowiem najróżniejsze spojrzenia na sztukę gry na fortepianie. A z nich każde jest bezcenne. Przyjrzyjmy się więc pianistom, a następnie – korzystając z możliwości, jakie dają płyty lub choćby Internet – posłuchajmy ich. Wraz z nimi żyje nie tylko bardziej lub mniej odległa historia. Wraz z nimi żyje muzyka.

Jakub Puchalski


Artur Bielecki – muzykolog, publicysta, prelegent, nauczyciel, wrocławianin. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie studiował na Wydziale Historycznym w Instytucie Muzykologii. Studia muzykologiczne ukończył obroną pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Zofii Helman. W okresie studiów otrzymał stypendium Towarzystwa im. Fryderyka Chopina. Po studiach podjął aktywną działalność publicystyczną i dydaktyczną. Prowadził zajęcia w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, również na Wydziale Instrumentalnym oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także Konwersatorium Krytyki Muzycznej w Zakładzie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 1996 roku jest nauczycielem teorii muzyki w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Od 1989 roku prowadzi działalność publicystyczną, zamieszczając liczne artykuły w takich pismach, jak „Chopin in the World”, „Ruch Muzyczny”, „Tygodnik Powszechny”, miesięcznik „Studio”, „Odra”, „Gazeta Dolnośląska”, „Panorama Dolnośląska”. W latach 1992-2000 pełnił obowiązki głównego recenzenta muzycznego wrocławskiego oddziału „Gazety Wyborczej”. Współpracował z Polskim Radiem we Wrocławiu, z II Programem Polskiego Radia w Warszawie oraz z Telewizją Wrocław, przygotowując audycje i publikując recenzje z wydarzeń muzycznych. Jako prelegent prowadził liczne koncerty, w tym cykl „Tysiąc lat muzyki na Śląsku” w wykonaniu Wrocławskich Kameralistów „Cantores Minores Wratislavienses”. Opublikował książkę Chopiniści, która ukazała się nakładem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina (2023). Ważniejsze publikacje: Some reflections on the Chopin Chord, w: „Chopin in the World”, 1989; Zapomniana legenda (artykuł o Erwinie Nyiregyhazi’m), „Ruch Muzyczny” 1997, nr 10; Boski instrument (artykuł o Dinu Lipattim), „Ruch Muzyczny” 1998, nr 3; Kissin w Royal Albert Hall, „Ruch Muzyczny” 1997, nr 22; Kwartet nie całkiem smyczkowy, „Studio”, wywiad z członkami słynnego amerykańskiego kwartetu „Kronos”, 1999, nr 4; Tony płyt, dekady sławy, (esej o Arturze Rubinsteinie), „Ruch Muzyczny” 2002, nr 25 i 26; Brat Mozart, miesięcznik „Odra” 2002.


Michał Szczepański – pianista, doktor habilitowany sztuki. Studia z zakresu instrumentalistyki ukończył z wyróżnieniem w klasie fortepianu prof. Włodzimierza Obidowicza w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Doskonalił swe umiejętności także na międzynarodowych kursach pianistycznych, pracując pod kierunkiem profesorów: Wiktora Mierżanowa, Andrzeja Jasińskiego i Ryszarda Baksta. Jest laureatem międzynarodowych konkursów pianistycznych: W 1995 roku otrzymał III Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. F. Chopina w Mariańskich Łaźniach (Czechy), w 1999 roku – wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie im. Ferenca Liszta we Wrocławiu. W 2001 roku zdobył także II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warnie (Bułgaria). Występował na Międzynarodowych Festiwalach Chopinowskich w Dusznikach-Zdroju, wziął udział w Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Tygodniu Talentów w Tarnowie. Koncertował w Niemczech, Czechach, Włoszech, Anglii, Rosji, Finlandii, Szwajcarii i USA. Prowadzi kursy i seminaria pianistyczne oraz bierze udział w pracach jury w kraju i za granicą. Nagrywał dla stacji radiowych telewizyjnych w Polsce i w Niemczech. Jest pracownikiem Wydziału Instrumentalnego macierzystej uczelni od 1997 roku.


 

Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na spotkanie autorskie Piotra Bogusława Jędrzejczaka połączone z prezentacją książki pt. „Czarne dziury, szczury i koloratury albo Czatowej Praksedy bajtowa opera granda”

Prowadzenie: Wanda Ziembicka-Has
W części muzycznej:
Aleksandra Opała – mezzosopran koloraturowy
Katarzyna Neugebauer – fortepian
14 października (poniedziałek) 2024 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie transmitowane online

Plakat [pdf]

Piotr Bogusław Jędrzejczak. „Czarne dziury, szczury i koloratury albo Czatowej Praksedy bajtowa opera granda” (okładka) [pdf]


Książka została wydana dzięki finansowemu wsparciu Komisji SKE Związku Artystów Scen Polskich.


Piotr Bogusław Jędrzejczak – reżyser teatralny, kulturoznawca, teatrolog, psycholog, wykładowca. Niekiedy literat. Autor wydanej pod pseudonimem Floria Netnicka powieści dla młodzieży Czarne dziury, szczury i koloratury albo Czatowej Praksedy bajtowa opera granda oraz prozy dla dorosłych Kocoboły. Ojciec-założyciel kilku autorskich festiwali (Wielki Ogień im. Miry Kubasińskiej, SkArPa – Spotkania-Artyści-Płock – Transgraniczny Festiwal Sztuk im. Stefana Themersona, Festiwal Piosenki Literackiej im. Łucji Prus W Żółtych Płomieniach Liści, Kalinowe Noce, Kalinowe Dni im. Kaliny Jędrusik). Ma na koncie, jako reżyser – na scenach dramatycznych, lalkowych i muzycznych – ponad czterdzieści realizacji. Ostatnia z nich to Celestyna Fernanda de Rojasa w Teatrze Lalki i Aktora „Kubuś” im. Stefana Karskiego w Kielcach, której to placówki jest dyrektorem.


Aleksandra Opała – mezzosopran koloraturowy. Ukończyła studia muzyczne z wyróżnieniem w krakowskiej Akademii Muzycznej. Od debiutu w roku 2017 w La Cenerentola Rossiniego związana z Operą we Wrocławiu, gdzie jest także sceniczną Carmen. Współpracowała z Capella Cracoviensis podczas Bachowskiej Akademii we Wrocławiu i Świdnicy. Jest wybitną specjalistką o tematyce Rossiniowskich koloratur mezzosopranowych.  Z Symfonią Varsovia nagrała operę Legenda Bałtyku F. Nowowiejskiego. Wyróżniona zaproszeniem do zaśpiewania III Symfonii Pieśni Żałobnych H. Góreckiego (2019), ale i Stabat Mater G. Pergolesiego, czy Stabat Mater K. Szymanowskiego. Nominowana do „Paszportów Polityki”. Kilka dni temu nominowana do Nagrody im. J. Kiepury. Zgłoszona do tegorocznego Plebiscytu „Wrocławianka Roku 2024”.


Katarzyna Neugebauer – pianistka urodzona w Poznaniu, od ponad dekady związana z wrocławskim środowiskiem muzycznym. Jako solistka występowała z Jackiem Kaspszykiem, Antonim Witem, Adamem Klockiem z towarzyszeniem orkiestr Filharmonii Wrocławskiej, Poznańskiej i Kaliskiej. Ma w dorobku wiele prawykonań takich kompozytorów jak Katarzyna Brochocka, Katarzyna Dziewiatkowska i Adam Porębski. W 2010 roku nawiązała współpracę z Chórem Filharmonii Wrocławskiej jako akompaniator. Od 2010 współpracuje z festiwalem Wratislavia Cantans. Koncertuje w kraju i za granicą. Pracuje we wrocławskiej Akademii Muzycznej.


 

Uroczystość wręczenia prof. Tadeuszowi Zatheyowi nagrody Oddziału Związku Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenia we Wrocławiu

14 października (poniedziałek) 2024 roku o godz. 12.00
Wstęp z zaproszeniami

Plakat [pdf]

W części muzycznej:
Maria Datskova – sopran
Joanna Litwin-Fenc – fortepian


Wydarzenie zorganizowane z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki.


Prof. Tadeusz Zathey – absolwent dwóch wydziałów wrocławskiej PWSM: Wychowania Muzycznego (1970) i Dyrygentury (1976) w klasie prof. Adama Kopycińskiego. Studia dyrygenckie pogłębiał na stypendium rządu austriackiego w Hochschule für Musik w Wiedniu w klasie prof. Carla Österreichera (1982–1983). Od 1969 roku jest zatrudniony w Operze Wrocławskiej, najpierw na stanowisku asystenta kierownika chóru, od 1976 roku – asystenta dyrygenta, a od 1979 roku – dyrygenta. Zrealizował w niej 19 premier operowych i baletowych, m.in. prapremierę baletu R. Bukowskiego Antygona (1984) i polską prapremierę opery N. Rimskiego-Korsakowa Noc wigilijna (1987). Dokonał czterech pełnych instrumentacji oper, z czego jedna L’impresario in angustie D. Cimarosy, została zrealizowana na zamówienie Opery Wrocławskiej pod jego kierownictwem w 1996 roku, później wykonywana przez studentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu na przedstawieniach Wydziału Wokalnego. Od 1972 roku jest nauczycielem akademickim w PWSM we Wrocławiu – obecnie Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego; po realizacji przewodów kwalifikacyjnych I i II stopnia został profesorem nadzwyczajnym tej uczelni. W 1995 roku otrzymał tytuł profesora sztuki muzycznej z rąk Prezydenta RP. Od 1 stycznia 2008 roku jest profesorem zwyczajnym Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Jako kierownik muzyczny zrealizował 42 premiery operowe i operetkowe ze studentami Wydziału Wokalno-Aktorskiego. Tadeusz Zathey posiada następujące odznaczenia: Złoty Krzyż Zasługi nadany w 2005 roku z okazji 60-lecia Opery Wrocławskiej, 2 Srebrne Krzyże Zasługi nadane w latach 1986 i 1996, Medal Edukacji Narodowej (2002), odznakę Zasłużony dla miasta Wrocławia i województwa wrocławskiego, złotą odznakę Towarzystwa Miłośników Wrocławia, odznakę „Zasłużony Działacz Kultury”, a w 2007 roku z rąk Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odebrał brązowy medal „Gloria Artis”. Jest wykonawcą i dyrygentem na kursach interpretacji muzyki oratoryjnej z okazji corocznych Festiwali „Wratislavia Cantans”.
Prof. Tadeusz Zathey - rozszerzona nota [pdf]


Związek Artystów Scen Polskich powołali aktorzy, 21 grudnia 1918 roku, wkrótce po odzyskaniu przez Polskę niepodległości […]. W okresie II Rzeczypospolitej ZASP był organizacją silną i skuteczną. Od samego początku przejął funkcję głównego organizatora życia teatralnego. W najogólniejszych zarysach uregulował prawa i obowiązki aktora w teatrze, ustalił stosunki prawne między aktorem a teatrem (regulaminy pracy), między teatrem a Związkiem (konwencje). Zatwierdził różne formy pomocy materialnej jak kasa pogrzebowa i kasa jubileuszowa. Powołał pismo związkowe „Scena Polska”, przyczynił się do utworzenia w roku 1925 Polskiego Instytutu Teatrologicznego i powołania w 1932 roku Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej (PIST). […]. W 1976 Związek Artystów Scen Polskich stał się członkiem FIA (International Federation of Actors), międzynarodowej organizacji skupiającej związki zawodowe aktorów na świecie. Na szczególne podkreślenia zasługują trzy ważne osiągnięcia ZASP-u w latach międzywojennych: szkolenie zawodowe aktorów, co po latach zaborów przyczyniło się do ujednolicenia wymowy scenicznej, wprowadzenie przymusu organizacyjnego, czyli konieczności i obowiązku należenia do jednego i tylko jednego związku; tylko członek ZASP, który podpisał konwencję z ZASP-em, mógł grać w teatrze […]. Podczas wojny ZASP działał w konspiracji. Patronował szkoleniu aktorów w mieszkaniach wykładowców, doprowadził do utworzenia Tajnej Rady Teatralnej, która powstała w roku 1940 z inicjatywy Bohdana Korzeniewskiego, Leona Schillera i Edmunda Wiercińskiego. […]. 13 grudnia 1981 roku wprowadzono stan wojenny. 1 grudnia 1982 roku ZASP został rozwiązany, a 19 grudnia 1983 roku odbył się Zjazd założycielski nowego ZASP-u. Wstąpiło do niego około 1300 osób.

Źródło i dodatkowe informacje: www.zasp.pl/o-nas/historia-zwiazku-artystow-scen-polskich/


 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 5 z 40

Aktualności

Recital fortepianowy R. Salyutova
Prowadzenie J. Adamowski

30.09 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Premiera płyty M. Michalskiego – Johann Sebastian Bach Inventions & Sinfonias BWV 772-801

2.10 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wernisaż wystawy malarstwa E. Gosia

3.10 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prelekcja K. Jasińskiej pt. „Z powstańczej Warszawy do wojennego Wrocławia – warszawiacy jako robotnicy przymusowi w Breslau”

4.10 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Warsztaty wokalne bremeńskiej szkoły chóralnej „Vox Brema”
Prowadzenie: K. Dunajska

7-11.10 br. o godz. 10.00 – 13.00
Wstęp zamknięty

Spektakl pt. „Miłość ci wszystko wybaczy” w wykonaniu A. Damrych i J. Skoczylasa
Akompaniament: A. Miśkiewicz

7.10 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Prezentacja najnowszego tomiku poezji Z. Mirskiej pt. „Z ulicy Ostatniej”

8.10 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wieczór muzyczno-poetyckie Teatru Poezji Pod Aniołami J. Olearnika pt. „Anioły w świecie ludzi”

9.10 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z M. Pacholakiem pt. „Filip Jakub Stanisław Grodzicki (1801–1864): materiały do biobibliografii”

10.10 (czwartek) 2024 r. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prelekcja i prezentacja multimedialna S. Dziuby pt. „Spisz – zapomniane kresy południowe”

10.10 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wykład P. Gaglika pt. „Polska refleksja poetycka o Węgierskim Październiku'56”
W części muzycznej:
David Stoklosa – tenor
Michał Michalski – fortepian
Zofia Zaleska – fortepian

11.10 (piątek) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert muzyki polskiej, włoskiej i ukraińskiej
K. Czekanowska – sopran
P. Denysenko – bas
N. Czekanowska – fortepian

12.10 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wręczenie nagrody ZASP – Stowarzyszenia we Wrocławiu prof. T. Zatheyowi

14.10 (poniedziałek) br. o godz. 12.00
Wstęp z zaproszeniami

Spotkanie autorskie P.B. Jędrzejczaka połączone z prezentacją książki pt. „Czarne dziury, szczury i koloratury albo Czatowej Praksedy bajtowa opera granda”
Prowadzenie: W. Ziembicka-Has
W części muzycznej:
A. Opała – mezzosopran koloraturowy
K. Neugebauer – fortepian

14.10 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Udostępnienie wystawy pt. „Lwów zaklęty w dokumentach ze zbiorów Zdzisława Piwki”

15.10 (wtorek) br. o godz. 10.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wykład prof. J. Miodka pt. „Kreatywność w języku”

15.10 (wtorek) 2024 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na wrocławską premierę książki Artura Bieleckiego pt. „Chopiniści”
Prowadzenie spotkania: dr hab. Michał Szczepański

17.10 (czwartek) 2024 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z D. Sasem pt. „Martwe dusze – rozliczenie się”

18.10 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

PTHNM Oddział we Wrocławiu, spotkanie

19.10 (sobota) 2024 roku o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert T. Marut (sopran) i T. Maruta (fortepian) pt. „Chopin z bliska”
Prowadzenie: J. Adamowski

21.10 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Spotkanie prezentujące 12 i 13 numer kwartalnika artystyczno-literackiego „Format Literacki”

22.10 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert z cyklu „Młodzi wykonawcy”

23.10 (środa) 2024 roku o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wernisaż wystawy pt. „Lwów zaklęty w dokumentach ze zbiorów Zdzisława Piwki”

24.10 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Premiera książki S. Niciei pt. „Kresowa Atlantyda. Historia i mitologia miast kresowych. Tom XXI. Gródek Jagielloński, Kozowa i Milatyn”
Słowo wstępne R. Sławczyński

24.10 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Spotkanie z T. Gabisiem pt. „Teoria teorii spisku”

25.10 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „K. Nieborak i goście – spotkanie z gitarą klasyczną”

26.10 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

OD SDP, spotkanie

29.10 (wtorek) br. o godz. 17.00
Spotkanie zamknięte

Spotkanie z W.R. Popkiewiczem pt. „Pianista bez palców”
Prowadzenie spotkania M. Palcewicz

5.11 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wieczór poezji MASADA połączony z prezentacją książki P. Chrzczonowicza
Prowadzenie: J. Golak

6.11 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Patriotyczny koncert chóru „Grunwald” pt. „Piękna nasza Polska cała”
Dyrygent M. Grzywaczewski

7.11 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Świat jesiennych dźwięków”

9.11 (sobota) br. o godz. 12.00
Koncert zamknięty

Z okazji Narodowego Święta Niepodległości recital fortepianowy L. Krahforsta

11.11 (poniedziałek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prelekcja M. Pacholaka pt. „Cmentarz żołnierski na Rossie i mauzoleum Marszałka Józefa Piłsudskiego”

14.11 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki W. Okonia pt. „Jeszcze jeden tom wierszy/Ještě jedna sbírka poezie”, wydanie polsko-czeskie
Gościnnie: L. Martinek – tłumacz na język czeski

14.11 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Spotkanie transmitowane online

Wystawa pt. „Lwów zaklęty w dokumentach ze zbiorów Zdzisława Piwki”

do 15 listopada 2024 r.
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert z cyklu „Młodzi wykonawcy”

20.11 (środa) 2024 roku o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Warsztaty pianistyczne z G. Niemczukiem

22.11 (piątek) br. o godz. 9.00 – 12.00
23.11 (sobota) br. o godz. 9.00 – 12.00
Wstęp biletowany

Recital fortepianowy G. Niemczuka pt. „Późne arcydzieła Fryderyka Chopina”

22.11 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp biletowany

Klub Przyjaciół Grodna i Wilna zaprasza na spotkanie opłatkowe w Klubie Muzyki i Literatury we Wrocławiu

12.12 (czwartek) 2024 r. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa malarstwa E. Gosia

do 13 stycznia 2025 r.
Wstęp wolny. Zapraszamy