Nocami w starej kuchni słychać opowieści. Każdy sprzęt zna jakąś historię. Porcelanowa filiżanka opowiada o przygodach małej królewny i leśnej rozbójniczki, emaliowany czajnik o kapryśnej dziewczynce zamienionej w lalkę, kaflowy piecyk zaś o pragnieniu sławy i diabelskich sztuczkach. Drewniana solniczka ma długą opowieść o przyjaźni zwierząt i ludzi. Natomiast miotła o ataku wiedźm na małą mieścinę, zwaną Mysią Dziurą. [...] Lekkość pióra, literacka wyobraźnia są niewątpliwie wielkim atutem tej książki. Istotniejsze jest jednak to, w jaki sposób autorka nawiązuje dialog z czytelniczkami i czytelnikami. Niczego nie narzuca, proponuje otwartą, partnerską rozmowę, zaprasza do wspólnej wędrówki. I wiek nie ma tu najmniejszego znaczenia. Dzieci i ich rodzice z pewnością będą się identyfikować z losami bohaterów, ale jednocześnie autorka namawia do samodzielnych wyborów. Każda wolność, zwłaszcza ta, która dokonuje się na polu artystycznym, jest najcenniejsza, bo decyduje o naszej przyszłości.
Krzysztof Mieszkowski, krytyki literacki i teatralny, dziennikarz
Barbara Dziewięcka-Figiel – absolwentka Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Odbyła również roczne studia podyplomowe: Business Administration na Politechnice Wrocławskiej i Central Connecticut State University oraz Business Studies in University of Wisconsin–La Crosse w USA. Te ostatnie dzięki stypendium Kongresu Stanów Zjednoczonych. Przez 21 lat pracowała na uczelniach jako wykładowca akademicki, pełnomocnik rektora do spraw koordynacji współpracy zagranicznej i wszystkich programów unijnych. W 2007 roku otrzymała wyróżnienie w konkursie prozy współczesnej, przyznaną przez Koło Edytorów KUL. Inspiracją są niej wnuki – cała siódemka, dlatego też bajki, baśnie, rozmaite wiersze i opowieści zaprzątają jej wyobraźnię. To, co pisze, jest przyjazne dzieciom i pozwala na dobry, spokojny sen. Jest autorką wierszy dla dzieci Bałagan oraz dwóch książek: Opowiadania lżejsze od powietrza i Dom pod lipą. Wydała też tomik poezji Wiersze zwykłe i szczypiorki.
Jan Jakub Bokun – wrocławski klarnecista i dyrygent, przewodniczący polskiego oddziału International Clarinet Association, pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu Clarimania, założyciel i dyrygent orkiestry kameralnej Inter>CAMERATA. Laureat konkursów we Wrocławiu, Włoszakowicach, Białymstoku, Enschede i Mt. Pleasant. Został wyróżniony nagrodą Fundacji Kultury Polskiej, stypendium ministra kultury i sztuki, Jan Adolf Górecki Scholarship oraz stypendium rządu francuskiego. Występował w większości krajów Europy, w USA, Chile, Argentynie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Meksyku, Chinach i Japonii. Zawodowo związany z macierzystą uczelnią – Akademią Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, od 2012 r. jako doktor habilitowany.
Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na prezentację książki Doroty Heck pt. „Aposjopea. Retoryka milczenia, czyli kwestia wyboru najnowszej literatury polskiej (z historią w tle)”
Prowadzenie: Sonia Krok, Agata Janiak
4 września (środa) 2024 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Pisząc o literaturze, autorka akcentuje kategorię przemilczenia oraz „retorykę milczenia”, czyli jakość, której obecność przydaje niekiedy wagi słowom, ale sama w sobie nie jest literackim tworzywem. Bo nie tylko o taki wymiar milczenia tutaj chodzi, ale także o przyjrzenie się twórczości pisarzy przemilczanych lub/i „źle obecnych” w dominującym nurcie współczesnej krytyki literackiej. [...] Tytułowa kategoria odnosi się zatem do trzech semantycznych aspektów. Może się nasunąć skojarzenie, że mamy oto do czynienia z propozycją, która odwołuje się do poetyki dzienników lektur. Lektura całości wyraźnie wskazuje na to, że jej intencją jest dowartościowanie tego, co obiecuje wypełnienie jakiegoś braku w poszarpanej współcześnie tkance wartości, a zarazem jest marginalizowane w głównym nurcie współczesnej kultury literackiej. [...] Interpretatorkę łączy z bohaterami szkiców sprzeciw wobec postnietzscheańskiego nihilizmu i etycznego relatywizmu, wobec interpretacji polskiej historii podporządkowanych doraźnym konceptom politycznym. [...].
Prof. dr hab. Grażyna Halkiewicz-Sojak
Namysł nad literaturą zmierza tu do odkrywania najgłębszych sensów przede wszystkim niepowszedniej i oryginalnej twórczości, która nie ulega w dzisiejszych czasach komercjalizacji i trywializacji. Na przykład taki, wyzwolony od owych determinacji, obszar życia, literackiego stworzyła konfraternia poetów zgromadzonych wokół trójmiejskiego pisma „Topos”, grupa ukształtowana po przełomie w 1989 roku. [...] W niemałej mierze z estetycznym, światopoglądowym i metafizycznym programem sopockiego miesięcznika zgadzają się główne kategorie jej krytycznoliterackiego myślenia. Interpretacje wątków religijnych to istotne przykłady humanistyki rozumiejącej. [...] Na ogół dobrym, merytorycznym poziomem legitymują się książki na temat literatury, natomiast aktywność liryczna i epicka, wedle ich obrazu w omawianej książce, pozostaje jak gdyby w twórczej defensywie. Tę sytuację literatury autorka określa greckim terminem „aposiopea”. Oznacza on niedomówienie, niedopowiedzenie myśli, zamilknięcie.
Prof. dr hab. Krzysztof Krasuski
Dorota Heck (ur. 1962) – autorka książek o krytyce literackiej, prozie i poezji polskiej w kontekście historii idei, m.in. Spór czy lament? Wokół problemów aksjologicznych w eseistyce polskiej [S. Ossowski, J. Strzelecki, H. Elzenberg, L. Kołakowski, Z. Herbert i in.] (1996), Personalista w czasach kolektywizmu: o twórczości Andrzeja Kijowskiego (2002), Itinerariusz intruza [S.I. Witkiewicz, T. Parnicki, S. Vincenz, T.S. Eliot, R. Legutko, J. Rawls] (2002), Bez znaku, bez śladu, bez słowa: w kręgu problemów duchowości we współczesnej literaturze polskiej [G. Herling-Grudziński, Cz. Miłosz, T. Różewicz i in.] (2004), Filologia i (jej) interpretacje (2012), Topika, tren i tło: o poezji Wojciecha Wencla (2019). Opracowała antologię powojennego eseju polskiego Kosmopolityzm i sarmatyzm (2003), Genologiczne synergie [W. Helak, W. Holewiński, J. Polkowski i in.] (2020), Antropologia (nie)pewnego poety. Wokół twórczości Przemysława Dakowicza (2022). Interesuje się krytyką i eseistyką literacką, korespondencją sztuk i teorią literatury w świetle tradycji filologii.
Agata Janiak – literaturoznawca. Doktorat o twórczości Józefa Czapskiego obroniła w 2017 roku na Uniwersytecie Wrocławskim. Autorka książki Ten, który widzi. O twórczości literackiej Józefa Czapskiego.
Transmisja z wydarzenia:
Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na wieczór poetycki Alicji Barbary Fiedler połączony z prezentacją tomiku poetyckiego pt. A ja ciągle w drodze
Oprawa muzyczna Wojciech Rohatyn Popkiewicz
3 września (wtorek) 2024 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Tomik A ja ciągle w drodze to kolejny przekaz poetycki, przepełniony życiowymi refleksjami, kierowany do rąk wrażliwych miłośników poezji.
Alicja Barbara Fiedler na stałe związana jest z Wrocławiem, choć urodziła się u podnóża Karkonoszy. Zakochana w górach, a szczególnie w polskich Tatrach, które przemierza od lat. Miłośniczka muzyki Fryderyka Chopina i powieści historycznych. Wiernie kibicuje polskim siatkarzom. Jej szczególna słabość to Polskie Kresy. Zawsze niepoprawna romantyczka uciekająca od zgiełku i gwaru w poezję. Należy do Wrocławskiego Stowarzyszenia Twórców Kultury, Klubu Literackiego VENA oraz Stowarzyszenia „Strefa Talentów i Rozwoju Osobowości” STIRO we Wrocławiu. Jej poprzednie tomiki Do taktu z życiem, Chciałam być dorosła, Powroty, Coraz ciszej, Cztery pory życia zostały ciepło przyjęte przez czytelników.
Wojciech Rohatyn Popkiewicz – doktor socjologii, autor i reżyser telewizyjnych filmów, scenariuszy i piosenek. Przez wiele lat tworzył dla 2 programu TVP godzinne filmy poetycko-muzyczne pt. Ballada o drodze. Na antenie Telewizji Wrocław, gdzie był zatrudniony, prezentował m.in. Rozmowy z Fredrą i Ballady z końca wieku. Jest członkiem ZAiKS-u i autorem, który pisze teksty i muzykę do utworów, które także sam wykonuje. Wiele koncertował w Polsce i za granicą. W 2014 r. założył zespół młodych muzyków pod nazwą GRUPA 44.