W programie sprawozdanie stypendysty Dariusza Kudełki z pobytu na „Festiwalu Wagnerowskim Bayreuth 2024”.
Festiwal w Bayreuth (niem. Bayreuther Festspiele) – odbywający się od 1876 roku festiwal muzyczny w bawarskim mieście Bayreuth, poświęcony wyłącznie dziełom Richarda Wagnera. Miejscem festiwalu jest specjalny teatr, w dużej mierze zaprojektowany przez samego kompozytora, zwany Festspielhaus. Festiwalem od początku jego istnienia kieruje rodzina kompozytora. Najbardziej zasłużony był Wieland Wagner, odnowiciel festiwalu po wojnie (od 1951), znany z nowatorskich, minimalistycznych inscenizacji nie tylko dzieł Wagnera, który przyciągnął do Bayreuth najlepszych artystów z całej Europy (Birgit Nilsson, Wolfganga Windgassena, Hansa Hottera i innych). Współdyrektorem, a po śmierci Wielanda, jedynym dyrektorem festiwalu był Wolfgang Wagner.
Źródło: pl.wikipedia.org/wiki/Festiwal_w_Bayreuth
Wilhelm Richard Wagner (ur. 22 maja 1813 w Lipsku, zm. 13 lutego 1883 w Wenecji) – niemiecki kompozytor, dyrygent i teoretyk muzyki okresu romantyzmu. Był reformatorem muzyki operowej. Kontynuując artystyczne poszukiwania Glucka, tworzył dramaty muzyczne, z których najsłynniejsze to Lohengrin, Tristan i Izolda, misterium sceniczne Parsifal oraz tetralogia Pierścień Nibelunga. Wagner zasłynął też jako nowator w dziedzinie harmonii, wykorzystując maksymalnie możliwości tkwiące w systemie dur-moll, oraz w sztuce orkiestracji, m.in. konstruując i wykorzystując tubę wagnerowską.
Źródło: Teraz Teatr
Dodatkowe informacje: www.terazteatr.pl/artysci/wilhelm-richard-wagner-,bio,4697
Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na wieczór poetycki Bogumiły Konstancji Załęskiej z prezentacją najnowszego tomu poezji pt. „Znaki zapytania”
W części muzycznej: Zofia Dynak-Chwałko – fortepian
9 września (poniedziałek) 2024 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Bogumiła Konstancja Załęska – adwokat, geodeta, nauczyciel akademicki. Urodziła się w Wielkopolsce w Śremie. Od wczesnych lat życia związana z Dolnym Śląskiem, w szczególności z Wrocławiem, a także z Wolsztynem. Autorka kilkudziesięciu artykułów z zakresu prawa. Publikacje m.in. w periodykach „Rejent”, „Przegląd Geodezyjny”, „Geodeta”. Jest autorką zwartych opracowań dydaktycznych z zakresu gospodarki nieruchomościami (9 wydań wyboru zagadnień prawnych). Jej poetyckim debiutem jest tomik pt. Życie to pociąg pospieszny (2001). Dotychczas ukazały się 462 tomiki poezji oraz tomy wierszy wybranych: Zrozumieć świat (2009), Emocje zagubione (2012), Szeptem (2013), Trafić w sedno (2014), Sztuka życia (2015), Jasny przekaz (2021), Rzeczywistość (2023). W utworach, szczególnie epigramatycznych, pojawia się wyrafinowana ironia, która dodaje wierszom głębi filozoficznej. Poetka osiąga walor ponadczasowości, nadając opisywanym zjawiskom czy stanom wymiar uniwersalny. Jej poezja na przykładzie wartości prymarnych uświadamia nam, jak możemy doświadczać bycia w różnych światach: po stronie dobra, ale niekiedy także jego zaprzeczenia. Mocno akcentowane uczucia i o różnej gradacji, dają czytelnikowi czy słuchaczowi poczucie porządkowania jego świata, jego systemu wartości. Utwory stanowią studium wrażliwości na piękno i skłaniają do refleksji. Poetka nie kokietuje odbiorcy światem idealnym, pięknem wymyślonym, pretensjonalnymi postawami. Piękno wierszy zawiera się w harmonii między słowem a istotą rzeczy, między trafnością określeń a subtelną interpretacją zdarzeń.
Oficjalna witryna autorki: www.zaleska.com.pl
Zofia Dynak-Chwałko jest absolwentką wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie fortepianu prof. Zbigniewa Faryniarza. Obecnie kontynuuje naukę na studiach doktoranckich w klasie prof. Cezarego Saneckiego w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. W szkole średniej pracowała pod kierunkiem pianistki Olgi Rusiny. Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów mistrzowskich z wybitnymi pianistami i pedagogami. Jest laureatką międzynarodowych konkursów pianistycznych. Występuje również jako kameralistka.
Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na prezentację książki Gabriela Leonarda Kamińskiego pt. „Wrocławska Abrakadabra”
Prowadzenie spotkania Waldemar Okoń
6 września (piątek) 2024 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Wrocławska Abrakadabra to drugi tom opowiadań, którym jeszcze nie rządzi Pan Swen… (Forma, 2012), ale niewidoczny tworzy atmosferę każdego z tych opowiadań. Odnajdziemy go w Ostatnim połączeniu, Sublokatorze, Zakopanym, Cudownym dziecku, Tunelu czy Miłości od pierwszego wejrzenia. Jak demiurg aranżuje różne historie. Stoi za Egzorcyzmami przy ul. Przodowników Pracy, wkomponowuje się w Historię Pana Sztajna, próbuje „sprzedać Polskę za złotówkę”. My, młodzi mieszkańcy Grabiszynka byliśmy zaledwie aktorami w jego świecie nieoczywistości, a może to było jeszcze zupełnie inaczej...
Gabriel Leonard Kamiński (ur. 1957) – poeta, prozaik. Od 1958 roku mieszka we Wrocławiu. Absolwent Instytutu Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 1990 członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, w tym kolejną kadencję jako Członek Zarządu Oddziału Wrocławskiego. Debiutował blokiem wierszy w Konfrontacjach Literackich w Socjalistycznym Związku Studentów Polskich (1970). Publikował m.in. w „Integracjach”, „Nurcie”, „Sigmie”, „Odrze”, „Morzu i Ziemi”, „Słowie Polskim”, „Wiadomościach”, „Gazecie Wrocławskiej”, „Gazecie Codziennej”, „Pomostach”, „Kalendarzu Wrocławskim”, „Kartonie”, „Metaforze” oraz antologiach: Poezja Lauru Arki (1973), Literatur und Kritik (Wien, 1974), Kiedy ty mówisz Odra, antologii poezji miłosnej Mrok i światło, Vom Lauf der flusse Hubert Globisch (Neisse Verlag, 2007). Jest laureatem wielu ogólnopolskich konkursów poetyckich m.in. Warszawskiej Jesieni Poetyckiej, Czerwonej Róży, Jaszczurowego Lauru, konkursu im. H. Cegielskiego, Milowego Słupa, Oleśnickiego Maja, II i III ogólnopolskim konkursie Jednego Wiersza „Kiedy Ty mówisz Odra” zorganizowanym pod patronatem Klubu Muzyki i Literatury. Autor książek poetyckich, w tym m.in. Opis rzeczy szczególnie martwych (1980), Nie ma między nami różnicy (1983, ZLP / OkiS), Ulica Przodowników Pracy (1987, MAW), Deja vu (1999, Arhat), Wratislavia cum figuris (2002, ATUT), Roth – Nowy Testament (2006, SPP), Pejzaże (2008, ATUT / MaMiko), Wratislavia cum figuris (2010), wyd. II, płyta DVD, Roth. Nowy Testament, wyd. II, zmienione (2011, Sorus), Pan Swen albo wrocławska Abrakadabra (2012, Forma), Watislavia cum figuris II (2013, ATUT) Mój rok 1968 (2013, ATUT), Ballada o domu i innych rzeczach śmiertelnych (2016, Anagram) Jestem, ocalałem (2016, ATUT), Listy do Van Gogha (2017, Akwedukt), Wilno odnalezione (2108, Akwedukt), Kiedy śpiewał Cohen (2019, ATUT), Epitafia (2022, Warstwy), Nieme kino (2023, Akwedukt), Wiersze zebrane (2023, Atut). Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za 2006, 2021 i 2022 rok. W 2019 odznaczony przez Towarzystwo Miłośników Wrocławia złotą odznaką, a w 2021 roku Medalem Zasłużony dla Wrocławia „Merito de Wratislavia”.
Waldemar Okoń – pisarz, poeta, historyk sztuki, krytyk artystyczny, kurator wystaw sztuki współczesnej, profesor nauk humanistycznych specjalizujący się w historii sztuki XIX i XX wieku. Opublikował m.in. zbiory studiów poświęconych tej epoce w książkach: Sztuka i narracja (1988), Alegorie narodowe (1992), Sztuki siostrzane (1992), Wtajemniczenia (1996), Stygnąca planeta (2002). Przeszłość przyszłości (2005), monografie Jan Matejko i Stanisław Wyspiański (1998) oraz Kresy w malarstwie polskim (2006). Wydał również szereg tomów poezji i prozy poetyckiej: polsko-francuski Jeszcze jeden tom wierszy (2021), książki prozatorskie Max z drugiej strony ulicy (2015), Jestem jak echo. Rok 1983 (2017), Dniewnik, czyli kronika niezapowiadanych śmierci – część pierwsza: lata 2016-2019 (2021) oraz baśń dla dzieci i dorosłych Michaś i Księżyc (2019), a ostatnio polsko-czeski Jeszcze jeden tom wierszy (2024). Twórca koncepcji i redaktor naczelny wychodzącego od roku 2006 kwartalnika Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego „Quart”. Obecny Prezes wrocławskiego oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i redaktor naczelny kwartalnika „Format Literacki”.