Klub Muzyki i Literatury zaprasza na wernisaż malarstwa Miry Żelechower-Aleksiun
Wybór prac z najnowszego cyklu obrazów pn."Psalm 91 - uciszanie demonów"
W części muzycznej wystąpi Rozalia Kierc - fortepian
12 stycznia (niedziela) 2014 r. godz. 17.00
wstęp wolny
Finisaż wystawy 18 lutego 2014 r. godz. 18.00
Zapraszamy serdecznie
Galeria wystawiennicza Klubu Muzyki i Literatury otwarta
od poniedziałku do piątku w godz. od 10.00 do 18.00
w soboty od godz. 12.00 do godz. 18.00
Zaproszenie na wernisaż [pdf]
Plakat [pdf]
Strona internetowa autorki
Artykuł w Gazecie Wrocławskiej
Mira obrazy czerwone [pdf]
Mira obrazy wystawa [pdf]
Mira Żelechower-Aleksiun ur. w 1941 roku w Millerowie koło Rostowa. Artystka malarka i scenografka, ukończyła w 1966 roku Wydział Malarstwa Architektonicznego w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Zadebiutowała w 1967 roku wystawą w Galerii Teatru Kalambur we Wrocławiu. W latach 60. i 70. aktywnie uczestniczyła w ważniejszych przeglądach malarstwa polskiego: IV i VII Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie w latach 1967 i 1974, VIII i XIX Wystawie Grupy Realistów w Warszawie w latach 1968 i 1969, Portret człowieka w Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta” w 1971 roku, Konkursie im. Jana Spychalskiego w Poznaniu w latach 1975 i 1976, Polaków Portret Własny w Krakowie w 1979 roku.
W okresie stanu wojennego brała udział w ruchu kultury niezależnej, między innymi jako współorganizatorka wrocławskiego Biennale Młodych „Droga i Prawda” przy Duszpasterstwie Środowisk Twórczych we Wrocławiu.
Od około 20-tu lat inspiracją jej malarstwa stała się tradycja żydowska. Jako wynik poznawania i pogłębiania tej tradycji powstały min. cykle prac: „Ćwiczenia Duszy”, „Radość Tory”, „Dziedzictwo”, „Kalendarz Pamięci według Brunona Schulza” i „Światło Midraszy”.
Prezentowany, najnowszy cykl obrazów, nosi nazwę „Psalm 91 – Uspakajanie demonów”. Psalm 91 jest tekstem specjalnym – pisze M. Żelechower-Aleksiun. Należy do jedenastu psalmów (od 90 do 101), które według tradycji żydowskiej przypisuje się samemu Mojżeszowi. Przekaz głosi, że napisał je na pustyni. Ktokolwiek jest ich autorem i gdziekolwiek powstały na pewno przepełnione są głęboką wiarą i ufnością. W moim zamierzeniu - pisze Żelechower-Aleksiun - każdy z obrazów miał być poświęcony kolejnemu psalmowi (stąd jest ich 11). W miarę wczytywania się w tekst i zatrzymania się nad jego treścią, a także dzięki analizie języka, wsłuchaniu się w oryginalne hebrajskie znaczenie słów, pogłębiło się moje rozumienie przekazu, pojawiły się nowe refleksje. Wcześniejszy zamysł by do każdego z wybranych psalmów przypisany był jeden tylko obraz okazał się zbędnym ograniczeniem. Psalm 91 czytany jest na zakończenie każdego dnia i w czasie pogrzebów. W pewnym momencie stał się także psalmem używanym do uspokajania dybuka – zagubionego ducha, któremu za życia nie udało się wykonać swoich zadań. Niechby przedstawione obrazy posłużyły kilku duszom do wyciszenia i refleksji.
M. Żelechower-Aleksiun działa w ramach Fundacji Dzielnicy Wzajemnego Szacunku, współpracuje z Teatrem „Gardzienice” i „Pieśń Kozła”.
Prace swoje wystawiała w kraju i zagranicą.
Rozalia Kierc
Biografia [pdf]
Program:
W. A. Mozart Sonata F-dur K 332 Allegro, Adagio, Allegro assai;
F. Schubert Impromptu B-dur op. 142 nr 3;
S. Prokofiew Wizje ulotne op. 22
fot M. Ramus
|