Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu, Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru oraz Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zapraszają na monodram pn. ''Mój trup'' na podstawie wierszy Adama Mickiewicza
Scenariusz, reżyseria i scenografia Bogusław Kierc
Przed spektaklem wystąpienie red. Krzysztofa Kucharskiego pn. ''Mickiewicz i Słowacki na scenach Wrocławskich''
Wydarzenie z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru
27 marca (poniedziałek) 2017 roku o godz. 19.30
Wstęp wolny
Plakat [pdf]
Bogusław Kierc
Aktor, reżyser, pedagog, poeta, krytyk literacki, wydawca utworów Rafała
Wojaczka, dramaturg, scenarzysta. Laureat festiwali teatrów jednego aktora. W
2004 roku za spektakl „Zaskroniec” otrzymał Grand Prix WROSTJA. W 2008 roku
zachwycił publiczność swoją grą w opartym na poezji Adama Mickiewicza spektaklu
„Mój Trup”, za który na 42. WROSTJA otrzymał nagrodę Wojewody Dolnośląskiego.
Spektakl był również prezentowany i nagradzany na festiwalach zagranicznych
m.in. na Litwie, Słowacji, w Estonii, Ukrainie i Armenii. W 2013 roku Bogusław
Kierc zrealizował całkowicie autorski spektakl „Manatki” oparty o własne utwory
poetyckie, który został doceniony przez publiczność i nagrodzony Nagrodą
Marszałka Województwa Dolnośląskiego. Rok od premiery „Manatek” miał premierę
kolejny autorski spektakl artysty pt. „To wszystko”.
Spektakl „Mój trup” jest w dwojakim sensie przewrotną grą albo przewrotnie
graną obecnością. To tylko kwestia ujęcia, kąta patrzenia (myślenia), by własną rzeczywistość po
śmierci ewokować jeszcze z tej strony. Słowa zapisał Mickiewicz przed swoją
śmiercią, ale po jego śmierci wypowiada je ktoś, komu Mickiewiczowski status
„żywego trupa” jest niemal osmotycznie bliski, więc – mówiąc niejako „w imieniu”
Mickiewicza – ma poczucie, że i Mickiewicz wypowiedział te słowa w imieniu
niejednego Adama, którego „trup w pośrodku was zasiada, w oczy zagląda wam i
głośno gada”.
Przedstawienie Bogusława Kierca jest opowieścią o śnieniu własnej trupiości,
czy – odważniej mówiąc – śnieniem swojej trupiości. Jawnie teatralnym. I chodzi
tu o teatr bezpośredniego wyznania. Bezwstydnie eschatologiczny.
Bogusław Kierc – w monodramie „Mój trup”, którego premiera odbyła się w
Teatrze Szkolnym we wrocławskiej filii krakowskiej PWST, skomponowanym z wierszy
Adama Mickiewicza, nierzadko przewrotnie zinterpretowanych, dowodzi, że aktor
bez wspomagania światłem, muzyką i nowoczesną techniką jest w stanie zawładnąć
widzami. Za jedyny rekwizyt ma szklankę z wodą, która okaże się wulkanem pełnym
lawy. Wybitne osiągnięcie.
(Tomasz Miłkowski, „Przegląd”)
Aktor jest związany z WROSTJA od kilkudziesięciu lat. W 1972 zaprezentował
spektakl „ Śmieszni z gniewu, a z bólu tak bliscy” wg Juliana Przybosia”. Jego
kolejne monodramy były wielokrotnie prezentowane pod szyldem WROSTJA w kraju i
za granicami. W 2014 roku, w ramach Czarnej serii z Hamletem ukazała się książka
„Zakochany pielgrzym. Samogry Bogusława Kierca”.
|
|
Towarzystwo Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich oraz Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zapraszają na wykład prof. Stanisława Nicieji pt. "Kresowa Atlantyda. Historia i mitologia miast Kresowych"
W ramach spotkania projekcja filmu o Kosowie Huculskim na Pokuciu koło Śniatyna oraz prezentacja IX tomu ''Kresowej Atlantydy''
23 marca (czwartek) 2017 roku o godz. 16.00
Wstęp wolny
Plakat [pdf]
Okładka książki S. Nicieji pt. "Kresowa Atlantyda. Historia i mitologia miast Kresowych. Tom IX" [pdf]
W IX tomie „Kresowej Atlantydy” autor wyprawia się w trzech kierunkach. Pierwszy
– na słoneczne, gorące Pokucie, nad granicę rumuńską, do Śniatyna, do miasta,
które Zbigniew Cybulski nazwał najpiękniejszym w II Rzeczypospolitej. Jest tam
zapis kilkudziesięciu sag rodzinnych i dzieje „złotego pociągu”, którym
wywieziono 80 ton polskiego złota, ratując je przed hitlerowską grabieżą. Jest
też historia artystów z Wesołej Lwowskiej Fali. Drugi kierunek to wschodnie
Podole – Pików, miejsce urodzenia najsławniejszego z rodu Potockich: Jana
Potockiego, autora światowego bestselleru „Rękopisu znalezionego w Saragossie”.
Prof. Nicieja dotarł tam i pisząc esej o fenomenie artystycznym Jana Potockiego,
zdokumentował to, co zostało dziś w legendzie tej okolicy. Trzeci kierunek
autorskiej wyprawy to Wołyń – Krzemieniec i okolice, miasto Słowackiego i
wspaniałej uczelni nazwanej Atenami Wołyńskimi. Autor ukazuje Wołyń
mieszczański, świat bohemy krzemienieckiej i urodę krajobrazowo-architektoniczną
tej dzielnicy. Przypomina piękne legendy tworzone od czasów królowej Bony do
dnia dzisiejszego. Prof. Nicieja dopełnia w sposób oryginalny i sugestywny obraz
Wołynia z filmu Wojciecha Smarzowskiego, dając mu rys nie tylko tragiczny. Tom
zawiera około 300 zupełnie unikatowych fotografii z precyzyjnymi opisami, kto na
nich się znajduje, a rytm narracji wzbogaca licznymi anegdotami.
Prof. Stanisław Sławomir Nicieja urodzony 4 października 1948 roku w Strzegomiu,
polski historyk i historyk sztuki XIX i XX wieku, profesor nauk humanistycznych,
rektor Uniwersytetu Opolskiego, senator V kadencji. Ukończył studia na Wydziale
Filologiczno-Historycznym Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu, uzyskując tytuł
zawodowy magistra historii. W 1977 obronił doktorat w zakresie nauk
humanistycznych (na podstawie pracy poświęconej Julianowi Leszczyńskiemu), w
1982 uzyskał stopień doktora habilitowanego. W 1989 otrzymał tytuł profesora
nauk humanistycznych. Odbył staże na Uniwersytecie im. Iwana Franki we Lwowie
(1978–1979), w Instytucie Historii PAN (1981–1982), uzyskał stypendium Bolesława
Krokowskiego w Nancy i Paryżu (1986), stypendium Fundacji Lanckorońskich w
Londynie (1990–1991), stypendium Fundacji Tadeusza Zabłockiego w Londynie
(1992), stypendium Polskiej Fundacji Kulturalnej w Londynie (1993). Po
przekształceniu WSP w Uniwersytet Opolski (w 1994) pełnił funkcję rektora tej
uczelni w latach 1996–2002. Ponownie został wybrany na trzyletnią kadencję w
2005 roku. W 2008 nie ubiegał się o reelekcję. 16 marca 2012 został ponownie
wybrany na to stanowisko. Zasiadał m.in. w Polsko-Ukraińskiej Komisji do spraw
Renowacji Cmentarza Łyczakowskiego we Lwowie (1989–1993), zespole Odbudowy
Cmentarza Orląt we Lwowie (od 1993), Głównej Komisji Badania Zbrodni przeciwko
Narodowi Polskiemu (od 1994), komitecie redakcyjnym Słownika Biograficznego
Polonii Świata w Paryżu (od 1992), redakcji miesięcznika „Semper Fidelis”
(1989–1993), radzie programowej Polskiego Radia Opole (1993–1999). Publikował
m.in. w „Zeszytach Historycznych” w Paryżu, „Dziejach Najnowszych”, „Odrze”,
„Kresach Literackich”, „Przeglądzie Wschodnim”, „Życiu Literackim”, „Pulsie” w
Londynie, „Orle Białym” w Londynie, „Tygodniu Polskim” w Londynie, „Kwartalniku
Historycznym”, „Mówią Wieki”. Laureat nagród: im Juliusza Ligonia (1989), „Życia
Literackiego” (1989), „Przeglądu Technicznego” (1989), Polskiej Fundacji
Kulturalnej w Londynie im. Edwarda Raczyńskiego (1991), „Przeglądów Wschodniego”
(1993), nagrody „Polityki” (1999), Nagrody Literackiej Wojewody Opolskiego
(1990), nagrody I stopnia Ministra Edukacji Narodowej za osiągnięcia naukowe
(1986, 1991, 1999), tytułu Zasłużony Obywatel Miasta Opola. W 2005 odznaczony
Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W 1993 otrzymał Krzyż
Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski. Źródło: Wikipedia
Dodatkowe informacje
|
Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na spotkanie z dr. Maciejem Łagiewskim w ramach cyklu ''Dowód Tożsamości''
Koncepcja i realizacja Ewa Gil-Kołakowska
Prowadzenie: Elżbieta Kościelak, Ewa Gil-Kołakowska
Prezentacja poezji oraz fragmentów książki "Dowód Tożsamości" Agnieszka Nowakowska
21 marca (wtorek) 2017 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Plakat [pdf]
Dr Maciej Łagiewski ur. 8 maja 1955 we Wrocławiu – polski prawnik i historyk,
dyrektor Muzeum Historycznego we Wrocławiu oraz Muzeum Miejskiego Wrocławia. W
młodości był lekkoatletą. Zdobył wicemistrzostwo Polski w 1975 w sztafecie 4 ×
100 m w barwach SZS-AZS Wrocław. Ukończył studia na Wydziale Prawa i
Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. W 2000 na Uniwersytecie Opolskim
uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie historii na podstawie
rozprawy zatytułowanej „Macewy mówią” – panteon wrocławskich Żydów. Zawodowo
związany z Muzeum Miejskim Wrocławia. W 1991 został dyrektorem Muzeum
Historycznego, a w 2000 objął stanowisko dyrektora składającego się z sześciu
oddziałów Muzeum Miejskiego Wrocławia.
Specjalizuje się w historii Wrocławia i Śląska, opublikował liczne prace
poświęcone dziejom i architekturze Wrocławia. Opracował scenariusz poświęconego
Żydom filmu dokumentalnego Oni żyli wśród nas w ramach festiwalu Wratislavia
Cantans 1990. Jest również twórcą Galerii Sławnych Wrocławian, autorem wystawy
Wrocławscy Żydzi 1850–1944, realizatorem wystaw Salvador Dalí – Grafika,
malarskiej kolekcji Wojciecha Fibaka, prac Franciszka Starowieyskiego, prac
Jerzego Dudy-Gracza i innych. Działa na rzecz utrzymania i odnowienia
wrocławskich zabytków, wspierając renowacje m.in. pałacu królewskiego, Starego
Cmentarza Żydowskiego, ratusza.
Wybrane publikacje:
Stary Cmentarz Żydowski we Wrocławiu (1986)
Mosty Wrocławia (1989)
Macewy mówią (1991)
Herb Wrocławia w architekturze miasta (1992)
Reise nach Breslau. Spurensuche in der Metropole Schlesiens (1993)
Wrocławscy Żydzi 1850–1944 (1994)
Wrocław - co warto zobaczyć (1995)
Wrocław wczoraj (1996)
Wrocław na starej karcie pocztowej 1897–1938 (1998)
Wielcy wrocławianie. Galeria popiersi we wrocławskim Ratuszu (2003)
Źródło: Wikipedia
Dodatkowe informacje - Wikipedia
Ewa Gil-Kołakowska
Pomysłodawczyni oraz autorka koncepcji i scenariusza
spotkań Dowód Tożsamości. Dziennikarka, specjalizująca się w wywiadach z ludźmi
kultury i sztuki. Rozmowy – m.in. : z Tadeuszem Kantorem, Gustawem Holoubkiem,
Zbigniewem Zapasiewiczem, Czesławem Niemenem, Agnieszką Osiecką, Franciszkiem
Starowieyskim czy Jerzym Dudą-Graczem – publikowała na łamach Magazynu
Tygodniowego GR, Przeglądu, Angory i XL. Współpracowała też z tygodnikiem
Wprost, Gazetą Wyborczą, Wieczorem Wrocławia, West Zeitung, miesięcznikami
Machina i WOW. W trakcie wieloletniej pracy dziennikarskiej zajmowała się
również reportażem oraz krytyką teatralną i filmową. W latach 1991-1994 redaktor
naczelna magazynu E’LA. Autorka książek: La, la, la, la…, Dowód Tożsamości, Mam
jedno oko zielone…, Opowieści wigilijne o wieczerzy, kolędach, Herodzie… oraz
wydanej rok temu książki - Opowieści bielsze niż śnieg. Pomysłodawczyni i
producentka albumu i koncertu Alkimja Justyny Steczkowskiej, płyty i koncertu
Kazika Staszewskiego Piosenki Toma Waitsa, płyty polsko-jamajskiej formacji
RASTASIZE Day by Day, zrealizowanej w studiu Boba Marleya na Jamajce, a także
albumu z utworami Kurta Tucholsky’ego w interpretacji Krystyny Tkacz.
Realizatorka teledysków, autorka scenariuszy, satyryk. Cykl wieczorów w Klubie
Muzyki i Literatury - Dowód Tożsamości, to jej kolejne dziennikarskie spotkania
z ludźmi których lubi, ceni i szanuje.
Elżbieta Kościelak - absolwentka kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Od
ponad 25 lat niezależna krytyczka i kuratorka wystaw plastycznych. W 2003 roku
założyła autorską galerię sztuki współczesnej prezentując twórczość artystów
różnych generacji, także przy współpracy z muzeami i galeriami w kraju i za
granicą.
Agnieszka Nowakowska - absolwentka Last Studio, aktorka Teatru Katarynka,
studentka IV roku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w
Krakowie ( filia we Wrocławiu ). Oprócz aktorstwa, jej pasją jest też śpiew,
taniec i wszelki ruch sceniczny, a także fotografia, którą rozwijała w Akademii
Fotografii w Krakowie. Fascynuje ją również sztuka masażu, a przede wszystkim
jego wpływ na rozwój głosowy i aktorski. Na swoim zawodowym koncie ma nie tylko
role teatralne i filmowe, ale też udział w licznych warsztatach doskonalących
sztukę aktorskiej kreacji, m.in. Warsztaty z Romanem Siwulakiem, członkiem
Zespołu Teatru Cricot 2 Tadeusza Kantora, Warsztaty "Stanisławski i Czechow we
współczesnym teatrze rosyjskim" prowadzone przez Sergeia Timofeera w Teatrze XL
w Warszawie, jak również Warsztaty Śpiewu z Emmą Bonnici i Samem Altym.
|
|
|