Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na koncert monograficzny pt. „Ukraińska dusza” z utworami ukraińskiej kompozytorki Bogdany Filc
29 kwietnia (sobota) 2023 roku o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Plakat [pdf]
Program [pdf]
Wystąpią:
Ivanna Husar – skrzypce
Joanna Zawartko – sopran
Witold Janusz – fortepian
Przygotowanie koncertu: Izabella Starzec
Prowadzenie: Lidia Husar
Ivanna Husar
Urodziła się 6.02.1986 roku w Równym na Ukrainie. Talent muzyczny odziedziczyła po mamie i babci – Iwannie Filc – skrzypaczce, od której otrzymała znakomity instrument z pracowni polskiego lutnika Baczyńskiego. W jej rodzinie była również znakomita kompozytorka i muzykolog Bogdana Filc (1932 – 2021), twórczyni wielu dzieł chóralnych, fortepianowych, kameralnych, pieśni, czy oper dla dzieci. W latach 2003 – 2008 studiowała w Lwowskiej Akademii Muzycznej w klasie skrzypiec prof. Igora Pylatjuka. W latach 2008 – 2011 odbyła studia doktoranckie w macierzystej uczelni u tego samego pedagoga. Niejednokrotnie występowała jako solistka z orkiestrą Filharmonii Lwowskiej, Czarnowickiej i Kijowskiej. Koncertowała w wielu miastach Ukrainy, występowała też w Polsce, Niemczech, Portugalii i na Tajwanie. Jest laureatką międzynarodowych konkursów „Remember Enescu” (Bukareszt, 1998) i „XXI Century Art” (Kiev – Vorzel, 2006). Jej doświadczenie obejmuje również kameralistykę oraz symfonikę. Grała w kwartetach, w orkiestrze kameralnej „Akademija” (2003 – 2008), współpracowała z orkiestrą kameralną „Wirtuozi Lwowa” (2016). W latach 2010 – 2015 była skrzypaczką symfonicznej „Inso-Lviv” Filharmonii Lwowskiej, a od 2017 roku do teraz jest skrzypaczką orkiestry symfonicznej Filharmonii Lwowskiej (grupa I skrzypiec).
Lidia Husar
Absolwentka teorii muzyki w Konserwatorium im. M. Łysenki we Lwowie (1978). W latach 1978-1989 wykładowca przedmiotów muzyczno-teoretycznych w Instytucie Kultury w Równym. Od 1990 roku związana z Lwowską Szkołą Sztuk Pięknych, gdzie obecnie piastuje funkcję Kierownika Wydziału Wokalnego i Muzyczno-Teoretycznego. Prowadzi przedmioty teoretyczne i praktyczne (solfeż, literatura muzyczna, teoria muzyki). Lidia Husar brała udział w konferencjach naukowych, konferencjach metodycznych oraz wielu wydarzeniach kulturalnych. W roku 2007 i 2012 była organizatorką cyklu koncertów jubileuszowych poświęconych twórczości współczesnej ukraińskiej kompozytorki Bohdany Filc (Lwów, Tarnopol, Równe, Drohobycz). W dorobku posiada artykuły i recenzje publikowane w czasopismach muzycznych. Za wykład podczas jubileuszowej akademii w 140 rocznicę urodzin Salomei Kruszelnickiej w 2012 roku otrzymała nagrody Muzeum Muzyczno-Biograficznego Salomei Kruszelnickiej (Lwów) i Międzynarodowego Instytut u Oświaty, Kultury i Związków z Diasporą (Lwów).
Joanna Zawartko
Ukończyła Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego prof. Agaty Młynarskiej-Klonowskiej. Zadebiutowała w 2013 roku partią tytułową w Rusałce Dvořáka podczas koncertowego wykonania tej opery w Filharmonii Dolnośląskiej. Rok później rolą Desdemony w Otellu Verdiego rozpoczęła współpracę z Operą Wrocławską. W repertuarze ma również partie Tatiany w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Mimì w Cyganerii Pucciniego, tytułowe w Halce Moniuszki oraz Hagith Szymanowskiego, Micaëli w Carmen Bizeta, Zemfiry w Aleko Rachmaninowa, Amelii w Simonie Boccanegrze Verdiego, Ortlindy w Walkirii Wagnera i Roksany w Królu Rogerze Szymanowskiego. Jest laureatką międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów, m.in.: IX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2016, III miejsce i nagroda specjalna), 49. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antonína Dvořáka w Karlovych Varach (2014, III miejsce i nagroda specjalna), VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Haliny Halskiej-Fijałkowskiej we Wrocławiu (2013, Grand Prix i nagroda specjalna), II Konkursu Wokalnego im. Jana, Edwarda i Józefiny Reszków w Częstochowie (2011, II miejsce oraz trzy nagrody specjalne), X Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Dusznikach-Zdroju (2010, I miejsce). Artystkę można usłyszeć m.in. w Oper Graz, Badisches Staatstheater Karlsruhe, Tiroler Landestheater Innsbruck, Landestheater Linz, Operze Wrocławskiej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, filharmoniach: Dolnośląskiej, Kaliskiej, Koszalińskiej, Lubelskiej, Narodowej, Pomorskiej, Poznańskiej, Sudeckiej, Śląskiej oraz Koszyckiej, a także w Narodowym Forum Muzyki. Joanna Zawartko współpracowała z takimi dyrygentami jak m.in.: Bassem Akiki, Adam Banaszak, Jakub Chrenowicz, Marzena Diakun, Seokwon Hong, Jacek Kaspszyk, Roland Kluttig, Tadeusz Kozłowski, Ewa Michnik, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Marek Pijarowski, Tadeusz Wojciechowski. Jest laureatką nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2018 w kategorii Odkrycie roku.
Witold Janusz
Ukończył studia pianistyczne w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Włodzimierza Obidowicza w 1998 roku. Tego samego roku rozpoczął pracę jako pianista korepetytor na Wydziale Wokalnym w swojej macierzystej uczelni. Od tego momentu specjalizuje się w kameralistyce fortepianowej, a w szczególności w liryce wokalnej, choć jego doświadczenia na niwie kameralnej obejmują także współpracę z instrumentami smyczkowymi i dętymi. Prowadzi ożywioną działalność artystyczną – ma w swoim dorobku wiele koncertów kameralnych, zarówno na scenach krajowych, jak i zagranicznych (m.in. Szwajcaria, Hiszpania, Niemcy, Bułgaria, Austria czy Słowacja). Występował podczas Międzynarodowych Festiwali Chopinowskich w Dusznikach-Zdroju (2002 i 2010). Jako pianista – akompaniator brał udział w wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach wokalnych (m.in. Duszniki-Zdrój, Stonava, Katowice, Bydgoszcz, Warszawa, Wrocław, Ueckermunde, Nowy Sącz, Częstochowa, Andria, Trnava). Jest laureatem szeregu nagród specjalnych dla pianistów – akompaniatorów na tychże konkursach. Na swojej macierzystej uczelni prowadzi równie aktywnie działalność pedagogiczną – wielu z jego studentów to laureaci krajowych i zagranicznych konkursów wokalnych. W 2009 roku otrzymał tytuł doktora sztuki.
|