Trio Con Piacere zaprasza w kolejną piękną muzyczną podróż. Sopranistka Teresa Marut, mezzosopranistka Paula Stępień i pianistka Michalina Kociołek tym razem oczarują słuchaczy pięknem polskiej muzyki i polskiego języka. Program wypełnią pieśni, arie, duety i utwory fortepianowe wybitnych polskich kompozytorów – od Fryderyka Chopina, przez Stanisława Moniuszkę i Feliksa Nowowiejskiego do Ludomira Różyckiego. W podróży tej rolę przewodnika pełnić będzie Juliusz Adamowski, który słowem o muzyce wprowadzi Państwa w czarujący świat polskiej muzyki romantycznej i postromantycznej.
Teresa Marut jest absolwentką klasy śpiewu prof. Danuty Paziuk-Zipser oraz dr hab. Aleksandry Kubas-Kruk w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Przez 5 lat uczyła się w Szkole Musicalowej przy Teatrze Muzycznym ROMA w Warszawie, gdzie powierzono jej m.in. rolę Sandy w spektaklu „Grease”. Uczestniczyła w masterclassach wielu wybitnych artystów. Niezwykły głos Teresy Marut oraz jej dojrzała interpretacja utworów zaowocowały wieloma laurami na konkursach i festiwalach, m.in. III nagroda na XXIII Międzynarodowym Konkursie Gianluca Campochiaro (Catania 2020), I nagroda na I SWISS International MUSIC Competition (Lugano 2021), I nagroda (nagroda publiczności) na XVII Festiwalu Wielkiej Gali Tenorów (Ciechocinek 2021), była również finalistką XXIV Międzynarodowego Konkursu im. Mikulasa Schneidera-Trnavskiego (Trnava 2021). Za dotychczasowe dokonania artystyczne otrzymała Stypendium Rektora Akademii Muzycznej we Wrocławiu (2018, 2019, 2020, 2021) oraz Stypendium Prezydenta Wrocławia (2020, 2021).W sezonie 2021/2022. Teresa Marut zadebiutowała na scenie Opery Wrocławskiej, wcielając się w postać Barbariny w operze „Wesele Figara” W.A. Mozarta.
Paula Stępień jest absolwentką klasy prof. Danuty Paziuk-Zipser oraz dr hab. Aleksandry Kubas-Kruk w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Współpracuje z wieloma renomowanymi zespołami, m.in. Chór Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, Poznański Chór Kameralny, Chór Opery Śląskiej. Brała udział w projektach prowadzonych przez tak znakomitych dyrygentów jak Zubin Mehta, Charles Dutoit, Iván Fischer, Gabriel Chmura, Marzena Diakun, Tadeusz Kozłowski, Łukasz Borowicz, Ewa Strusińska, Marek Toporowski, Maciej Tworek czy Jacek Kaspszyk. Jeszcze w trakcie studiów I stopnia w klasie śpiewu prof. dr hab. Ewy Biegas i dr Sylwii Olszyńskiej w Akademii Muzycznej w Katowicach zadebiutowała w podwójnej roli Ducha i Czarownicy w operze „Dydona i Eneasz” H. Purcella. Kreowała także postać Łucji w operze „Zamek na Czorsztynie” Karola Kurpińskiego, Fidalmy w operze „I matrimonio segreto” D. Cimarosy oraz Berty w operze „Cyrulik sewilski” G. Rossiniego. Doskonaliła technikę wokalną na międzynarodowych mistrzowskich kursach wokalnych pod kierunkiem wielu wybitnych artystów. Pełniła funkcję specjalisty w zakresie wymowy języka niemieckiego przy realizacji oper „Ubu król” Krzysztofa Pendereckiego. Posługuje się również językiem angielskim, hiszpańskim oraz włoskim. Posiada tytuł doktora nauk technicznych w dyscyplinie biocybernetyka i inżynieria biomedyczna.
Michalina Kociołek jest korepetytorem wokalnym w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Danuty Paziuk-Zipser oraz dr hab. Aleksandry Kubas-Kruk. Na uczelni tej pracuje również jako pianistka przy realizacji oper. Michalina jest absolwentką Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w klasie prof. Zbigniewa Faryniarza. Podczas studiów została doceniona na Międzyuczelnianych Konkursach Kameralnych, zdobywając wyróżnienie w roku 2016 oraz III nagrodę w 2017. Prowadzi rozwiniętą działalność koncertową. Od 2018 r. współpracuje z Towarzystwem im. F. Liszta we Wrocławiu. W 2021 r. Michalina zagrała wraz z Narodową Orkiestrą Kameralną dwa koncerty w Kielcach i Sanoku, wykonując Koncert g-moll J.S. Bacha jako solistka. Stara się doskonalić swój warsztat, brała udział w licznych kursach mistrzowskich, pracując z m.in. A. Orlovetskym, Ph. Giusiano, A. Jasińskim, K. Kennerem, E. Indjicem, L. Geniusasem. W sezonie artystycznym 2018/2019 Michalina brała udział jako jedna z 7 pianistów w Międzynarodowym Studium Pieśni w Operze Królewskiej w Brukseli. Od 2019 r. Michalina jest stypendystką Fundacji Piotra Klera.
Transmisja z wydarzenia:
Przesłuchania eliminacyjne do „VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego WroClavile”
20 listopada (niedziela) 2022 roku o godz. 12.30
Wstęp wolny. Zapraszamy
Dyrektor Konkursu - Paweł Melka
W tym roku przesłuchania eliminacyjne do Konkursu WroClavile zaplanowano przeprowadzić we Wrocławiu, w Sztokholmie, w Londynie oraz zdalnie.
Finał konkursu odbędzie się w dniach 25-27 maja 2023 roku w Regionalnym Centrum Kultury Słowiańskiej w Sobótce.
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny WroClavile jest wydarzeniem kulturalnym unikatowym w skali kraju i Europy. Nie ma drugiego takiego miejsca w Polsce, gdzie pianiści amatorzy – a więc wszyscy ci, którzy nie są uczniami lub absolwentami państwowych szkół muzycznych drugiego stopnia oraz akademii muzycznych w klasie fortepianu, mogliby skonfrontować swoje umiejętności na poziomie ogólnopolskim i międzynarodowym. Uczestnicy konkursu są amatorami w ścisłym znaczeniu tego słowa – to ludzie, którzy nie przeszli długoletniej, sformalizowanej drogi nauczania gry na fortepianie, nigdy nie wykonywali zawodu pianisty, a jedynym motywem nauki gry na instrumencie jest dla nich pasja do muzyki fortepianowej i klasycznej. Pianiści ci, mimo że nie uczęszczali do państwowych szkół muzycznych, osiągnęli wysoki poziom gry, daleko wykraczający poza repertuar ognisk muzycznych, domów kultury i państwowych szkół muzycznych pierwszego stopnia. Konkurs nie stawia ograniczeń wiekowych – mogą brać w nim udział zarówno nastolatkowie jak i osoby dojrzałe, od lat zajmujące się zawodowo czym innym niż muzyka.
Oficjalny profil konkursu: pl-pl.facebook.com/wroclavile Szczegółowe informacje i zapisy: www.wroclavile.com
Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na koncert Chóru Capella Ecumenica
19 listopada (sobota) 2022 roku o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
W programie muzyka ludowa polska, pieśni patriotyczne i muzyka sakralna
Dyrygent Mikołaj Szczęsny
Chór Capella Ecumenica powstał w 1999 r. Naczelnym celem zespołu jest śpiew w ponadwyznaniowym wymiarze, przynoszący radość słuchaczom i śpiewającym. To główne przesłanie zespołu śpiewania na chwałę Bogu bez uprzedzeń wyznaniowych służy do dziś budowaniu w praktyce podstaw tolerancji i szacunku dla bliźniego. Służy także przełamywaniu stereotypów i uprzedzeń związanych z odrębnością wyznaniową. Śpiewacy chóru (katolicy i ewangelicy) na co dzień przedstawiciele różnych zawodów, spotykając się na próbie raz w tygodniu, wspólnie uczą się i poznają nowe dzieła muzyczne. Chór działa przy parafii luterańskiej Opatrzności Bożej we Wrocławiu. Na przestrzeni minionych lat chór uczestniczył w wielu uroczystościach kościelnych, wykonując utwory stosowne do roku kościelnego, ubogacając nabożeństwa i msze wielu wrocławskich kościołów. Chór zapraszany był także do oprawy muzycznej świeckich uroczystości, służąc muzyką podczas wystaw, wernisaży, spotkań uczelnianych, ślubów, pogrzebów czy różnych jubileuszy. Z racji nazwy i profilu działalności jest zaangażowany w liczne spotkania ekumeniczne. W repertuarze chóru znajdują się utwory od renesansu poprzez barok po współczesnych kompozytorów, a także muzykę typu spirituals i gospel. Chór zdobył I miejsce w kategorii chórów kościelnych na I Ogólnopolskim Konkursie Pieśni Pasyjnej, który odbył się w kwietniu 2003 r. w Bydgoszczy. W 2004 r. w Toruniu na I Ogólnopolskim Konkursie Ars Liturgica w kategorii chórów kościelnych zajął I miejsce oraz zdobył Nagrodę Specjalną Prezesa Oddziału Bydgoskiego Związku chórów Kościelnych Caecilianum Anny Wójtowicz. W 2006 zdobył II miejsce (pierwszego nie przyznano) na XII Ogólnopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Będzinie, a także II miejsce na I Dolnośląskim Konkursie Chórów Silesia Cantat w kategorii chórów kameralnych. Chór ma w swoim dorobku pierwszą płytę CD na której nagrane zostały tradycyjne polskie kolędy w opracowaniu znanego współczesnego kompozytora Henryka Jana Botora, wykładowcy krakowskiej Akademii Muzycznej, autora wielu kompozycji chóralnych i symfonicznych. Założycielem i wieloletnim dyrygentem chóru był Adam Rajczyba absolwent Wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie dyrygentury symfonicznej prof. Marka Pijarowskiego. Po okresie pandemii pod koniec 2021 r. chór wznowił działalność pod nowym dyrygentem Andreiem Karatysheuskim absolwentem Białoruskiej Państwowej Akademii Muzycznej w Mińsku i studentem wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie Dyrygentury Chóralnej pod kierunkiem prof. dr hab. Marty Kierskiej-Witczak. Dzisiaj chór wystąpi pod dyrekcją Mikołaja Szczęsnego.
Mikołaj Szczęsny. W 2017 roku ukończył naukę w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu. Obecnie kształci się w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na kierunkach muzyka kościelna oraz edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej (zakres: dyrygentura chóralna). Ukończył również studia magisterskie na kierunku anglistyka na Uniwersytecie Wrocławskim. Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów organowych. Bierze aktywny udział w kursach i warsztatach prowadzonych przez profesorów polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Jako przewodniczący Studenckiego Koła Artystyczno-Naukowego Muzyki Kościelnej i Organowej AMKL współorganizuje szereg wydarzeń kulturalnych. Obecnie pełni funkcję dyrygenta dwóch wrocławskich zespołów: chóru Capella Ecumenica oraz Kameralnego Chóru Męskiego Cantilena. Prowadzi działalność koncertową, wykonując zarówno muzykę solową, kameralną, jak i większe dzieła wokalno-instrumentalne. Dokonywał też nagrań płytowych we współpracy z Diecezjalnym Instytutem Muzyki Kościelnej w Opolu. W 2015 r. został stypendystą Prezesa Rady Ministrów oraz Zarządu Województwa Opolskiego.