Instytut Piramowicza, Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zapraszają na warsztaty edukacyjne „Ormianie na Śląsku” połączone z wernisażem wystawy Tani Sayegh pt. „Mikrodywany – rękodzieło ormiańskie”
Prowadzenie dr Andrzej Gliński
11 września (poniedziałek) 2023 roku o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Projekt dofinansowano z dotacji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
Wrocławianka Tania Habib-Sayegh ręcznie haftuje mniejsze wersje karpetów ormiańskich. Karpety mają wielowiekową tradycję. Każdy region posiada swoje motywy i wzory geometryczne oraz unikatowe nazwy. Najpopularniejszym typem karpeta ormiańskiego jest Viszabakork (smoczy dywan).
Ormianie byli integralną częścią wieloetnicznej Polski. Mimo że stosunkowo nieliczni – inne grupy etniczno-wyznaniowe były zwykle liczebniejsze – to jednak ich obecność gospodarcza i kulturalna, a nawet polityczna, sprawiała, że odgrywali ważną rolę w Rzeczypospolitej. Ormianie byli głównymi pośrednikami w handlu towarami pochodzącymi ze Wschodu. Ormiańskie rzemiosło dostarczało towarów luksusowych. Potrafili oni świetnie się zaaklimatyzować w nowym, przyjaznym im środowisku. Wpłynęło to na zbliżenie między Polakami i Ormianami.
Rozszerzona nota [pdf]
Dr Andrzej Gliński. Historyk specjalizujący się w dziejach samorządu ormiańskiego na ziemiach polskich w czasach nowożytnych; absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego; autor monografii pt. Gmina ormiańska w Stanisławowie w drugiej połowie XVII i w XVIII wieku – organizacja, gospodarka, codzienność, uczestnik zespołu edytorskiego serii Pomniki dziejowe Ormian polskich, współpracownik naukowy Fundacji Kultury i Dziedzictwa Ormian Polskich w Warszawie; interesuje się także geopolityką Kaukazu i Bliskiego Wschodu. W 2022 r. odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi.
Niezwykłość zbioru polega także na tym, że w sposób zupełnie inny niż dotychczas odsłania się w nim postać samoświadomego, mierzącego się z trudami pisania poety, ale i człowieka – jego trosk, zachwytów, relacji z otoczeniem. [...] W poezjach Czesława Sobkowiaka figura ogrodu, a przez nią natura i świat jako taki, ich trwanie i niezmienność zmienności kryjące się pod nią, stanowią fundament myślowy, wyznaczają punkt wyjścia, wskazują kolejne punkty odniesienia, kreślą obszar i możliwości poznania – stanowią, jak u pierwszych filozofów, o bycie. [...] O ogrodzie nigdy więc nie zapomina Sobkowiak-poeta, ale nie zapomina o nim i Sobkowiak-człowiek, któremu właśnie ogród daje tak wiele: oparcie, wytchnienie, satysfakcję, obowiązki, czasem zmęczenie, proste przyjemności, poczucie rzeczywistości, perspektywę, a w końcu feerię barw, zapachów i smaków.
Inez Kropidło
Czesław Sobkowiak. Urodził się 3 maja 1950 roku w Jaromierzu. Jest absolwentem polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Opublikował kilkanaście zbiorów poetyckich, m.in. Powieść w odcinkach (1974), Postać w bieli (1999), Coraz mniej (2010), Powieść ze snu (2012), Napisane w zeszycie (2020). Jego wiersze noszą znamię indywidualnego doświadczenia.
Transmisja z wydarzenia:
Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na prezentację książki Jacka Pelca pt. „Jazz w oparach PRL z Jarkiem Śmietaną w trasie”
Prowadzenie spotkania Małgorzata Pelc
5 września (wtorek) 2023 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Jacek Pelc. Perkusista, który jest jednocześnie komponującym muzykiem, konceptualistą i leaderem wielu własnych projektów artystycznych od solo czy dwuosobowych miniformacji GuDrumBa Duet do projektu z udziałem Big Bandu lub 30-osobowej orkiestry kameralnej i najwybitniejszych muzyków polskiej oraz światowej sceny jazzowej (Zbigniew Namysłowski, Jarek Śmietana, Leszek Kułakowski, Krzesimir Dębski, Janusz Muniak, David Friedman, Ed Schuller, Eddie Henderson, Pete Lockett, Maurizio Rolli, Amana Melome i wielu innych). Kompozycja zatytułowana GuDrumBa ukazała się drukiem na łamach „European Real Book – The Best of Contemporary Jazz from Europe” wydanej przez Sher Music Co. z USA – jest to kolekcja zapisów nutowych najlepszych kompozycji takich artystów jak m.in. Joe Zawinul, Django Reinhardt, Ennio Morricone. Światowa Premiera orkiestrowej suity „Migrations” z udziałem Toronto Sinfonietta wraz z solistami pod dyrekcją Macieja Jaśkiewicza miała miejsce w listopadzie 2022 w Kanadzie. Podczas występów estradowych Jacek Pelc często wciąga i angażuje publiczność do wspólnych rytmicznych zabaw. Obok bogatej dyskografii w roli sidemana Jacek jest również autorem własnych płyt CD/DVD. Posiada zawodowe doświadczenia jako perkusyjny edukator (Warsztaty Muzyczne Chodzież, Margonin i Puławy), recenzent muzyczny (Jazz Forum), redaktor naczelny magazynu „Top Drummer” oraz felietonista (magazyny „Gitara i Bas”, „Gitarzysta”, „Perkusista”). Jest autorem książki Jazz w Oparach PRL – z Jarkiem Śmietaną w Trasie. Odznaczony medalem Gloria Artis.
„Historię jazzu można pisać na różne sposoby. Koncentrując się na życiorysach muzyków, składach zespołów, datach festiwali i koncertów, układając wydarzenia w porządku chronologicznym lub dowolnym innym. Można analizować dokonania artystów, raz w kontekście obranych przez nich ścieżek stylistycznych, innym razem odwołując się do ich wykształcenia, oddziaływania ze strony twórców teorii czy wyznawców idei.
Jacek Pelc, bydgoski perkusista obecny na polskiej scenie jazzowej od końca lat 70., kiedy to debiutował w zespole Extra Ball, miał okazję w licznych składach współpracować z wieloma muzykami, także z tymi wyznaczającymi główne ścieżki historii jazzu w Polsce. Muzyka i przyjaźń związały Pelca najmocniej z Jarosławem Śmietaną, od Extra Ballu poprzez Symphonic Sound Orchestra, Polish Jazz Stars do Namysłowski/Śmietana Band.
Pomysł książki, zadedykowanej „Polskim Artystom, którzy odeszli”, powstał przed dziesięciu laty. Pisze Pelc: Do Krakowa na pogrzeb Jarka Śmietany jechałem 2 września 2013 roku razem z moją żoną Małgośką. Za jej namową, podczas podróży zacząłem przypominać sobie rozmaite wydarzenia z 10-letniego okresu współpracy z różnymi zespołami Janka. [...] W ten sposób powstał pierwszy odręczny katalog, który z czasem stał się listą rozdziałów tej opowieści”.
Stanisław Danielewicz, Jazz w oparach PRL, „Jazz Forum” nr 6, 2023, s. 77.