Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu, Organizacja Monarchistów Polskich zapraszają na spotkanie z Anną Sutowicz pt. „Ksieni trzebnicka, Krystyna Pawłowska z Wierzbna, czyli sarmackie drogi kultury religijnej na Śląsku”
Prowadzenie Adrian Nikiel
20 stycznia (czwartek) 2022 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Krystyna Pawłowska z Wierzbna pełniła urząd ksieni cysterek trzebnickich w latach 1674–1699. Ta potomkini wielkopolskiego rodu szlacheckiego przyczyniła się do rozkwitu podupadłego wskutek reformacji opactwa, które w XVII w. przyciągało w swoje progi przede wszystkim polskie szlachcianki, dzięki czemu klasztor stał się na Śląsku ważnym ośrodkiem kultury religijnej o obliczu sarmackim. Ksieni utrzymywała rozległe kontakty z wieloma środowiskami kościelnymi i dworem królewskim w Rzeczpospolitej, dbając o promocję swojej wspólnoty i sanktuarium św. Jadwigi. Pobudzenie kultu tej księżnej wiązało się z przebudową klasztoru i barokizacją trzebnickiej świątyni, co stało się jednym z ważniejszych dzieł Pawłowskiej. O bogactwie życia duchowego i szerokości horyzontów myślowych trzebnickiej opatki świadczą liczne, choć rozproszone zabytki rękopiśmienne, drukowane i dzieła sztuki – zachowane do dziś w kilku archiwach i bibliotekach państwowych i kościelnych, które dotąd nie zostały poddane kompleksowej analizie historycznej.
Dodatkowe informacje: www.jelonka.com/opat-bernard-rosa-bojownik-kontrreformacji-57327/foto/4
Anna Sutowicz – doktor nauk humanistycznych, historyk, publicystka, członek Katolickiego Stowarzyszenia Civitas Christiana. Wykłada na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu.
Transmisja z wydarzenia:
Polskie Towarzystwo Historii Nauk Medycznych Oddział we Wrocławiu, spotkanie
15 stycznia (sobota) 2022 roku o godz. 12.00
Wstęp z zaproszeniami
„Obejmij mój świat” jest dwugłosem, dialogiem dwojga twórców: Teresy Podemskiej-Abt i Kamila Abta, którzy spotkają się w wysublimowanym scenariuszu muzyczno-poetyckim interpretującym kompleksowy świat rzeczywistości i snu, różnego rodzaju miłości, pasji i migracji. Artystyczny zapis i przekaz obrazów światów są w dużym stopniu indywidualne, ale i nieodzownie asocjowane i konotowane z bytem i kulturową empirią zbiorową zanurzoną w metaforę i symbolikę. „Obejmij mój świat” bazuje na wrażliwości. Budując harmonijne porozumienie pomiędzy poetką a muzykiem (także w relacji matka – syn), teksem i dźwiękiem, a także pomiędzy wykonawcami/artystami i odbiorcami, wrażliwość właśnie staje się w tym programie medium (po-)rozumienia, jest niejako oczywistą i swoistą przestrzenią, w której spotyka się twórca i widz, a gdzie dochodzi do spójni przekazu i odbioru. W estetycznej warstwie narracyjnej artystyczne peregrynacje Teresy i Kamila (którzy od ponad czterdziestu lat usytuowani są w wielu przestrzeniach szeroko pojętej wielokulturowości i, siłą rzeczy, w obszarze tzw. pomiędzy) obrazują być może te przestrzenie autentycznej i geograficznej egzystencji, odczuć i imaginacji, w których odbywają się znaczące transgresje i zmiany duchowe, dążenia i refleksje dotyczące wszelkich sfer życia, śmierci, miłości oraz różnorodnych doznań estetycznych. O tym – ulotności, ułamkowości i abstrakcyjności doznawanych światów – są wiersze Teresy i utwory Kamila. W zamyśle recital jest realizacją zasadzoną na różnorodności tematycznej i barwności uczuciowo-psychicznej, gdzie (jak w codzienności!) unikalność i uniwersalizm, bunt i przyzwolenie, humanitaryzm i niesprawiedliwość manifestują się jednocześnie, przy czym, i z tego powodu, jednostka/podmiot ciągle zmienia tożsamość i nieustająco migruje od ‘wnętrza’ do ‘zewnętrza’ i odwrotnie, a także nie są jej/mu obce migracje społeczne i terytorialne. To usytuowanie jednostki/podmiotu utworu bywa bolesne, ale pozwala na nieskończone penetracje światów możliwych i niemożliwych, na odkrywanie głębi interpretacyjnej świata i jego obrazów tak w rzeczywistości jak w utworach artystycznych.
Teresa Podemska-Abt jest doktorem filozofii w zakresie literatury: absolwentką uniwersytetów: Wrocławskiego, Adelajdzkiego i Południowej Australii. Jako pisarka i krytyk literatury, socjolog edukacji i literatury tworzy w wielu gatunkach literackich, a także tłumaczy z literatury aborygeńskiej. Mieszka w Australii od października 1981 r. Polskę odwiedza często, pracując w kraju ojczystym akademicko w zaprzyjaźnionych uniwersytetach, współpracując ze środowiskiem literackim. Zajmuje się badawczo i pisarsko e-/migracją i wielokulturowością australijską. Jej prace i wiersze publikowane są w wielu czasopismach, m.in. „Postscriptum Polonistyczne”, „Rozmowy o Komunikacji”, „Text Matters”, „Culture–History–Globalisation”, „Odra”, „Tygiel Kultury”, „Czas Kultury”, „Poezja dzisiaj”, „Metafora Współczesności”, „Poetrix” itd. oraz w wielu ważnych dla polskiej i polonijnej kultury periodykach internetowych: „Kobieta 50 plus”, „Polska Canada”, „Culture Avenue”, „Puls Polonii”, „Przegląd Australijski” itd. Książki: „Składam człowieka”, „Spaces of literary Wor(l)ds and Reality: Interpretation and Reception of Aboriginal Literature”, „Świat tubylców australijskich”, „Żywe sny”, „Spoza raju”, „Pomieszały mi się światy”. Antologie, w których znajdują się utwory pisarki, to m.in. „On Life’s Path”, „Contemporary Poetry. An Anthology of Present Day Best Poems”, „Metafora Współczesności”, „Pomosty”, „Zielona zima”, „Poezja dzisiaj”, „Love cards” itd. Jest stypendystką Departamentu Sztuki Południowej Australii, Australia Council for The Arts i Australian Postgraduate Award oraz laureatką konkursów poetyckich w Polsce. Jej wiersze i eseistyka były (i są) prezentowane przez Australian National ABC i Ethnic Radio, a także tworzyły scenariusze przedstawień i recitali poetyckich w Australii, Polsce, Niemczech, Francji, USA. Jej poetycki scenariusz widowiska „Bo Miłość to jest wariatka” emitowany jest w odcinkach prze Radio ABC, stacja PBA w Adelajdzie. Teresa Podemska-Abt związana jest z The Australian Institute of Aboriginal and Torres Strait (AIATSIS) oraz afiliowana z SA Writer’s Centre, Australian Association of Authors oraz International PEN.
Kamil Abt – australijski gitarzysta polskiego pochodzenia, kompozytor, aranżer, lider zespołów, absolwent prestiżowej australijskiej akademii muzycznej The Elder Conservatorium of Music – występuje międzynarodowo na scenie od dwudziestu lat; m.in. w Australii, Japonii i Europie. Karierę muzyczną zaczął w Australii w kwintecie hardbopowym Steva Mooneya Fifth House. Tam także założył i prowadził grupy: Mosholu Parkway, Jazzyowski i SpeciaL K. Współpracował z Adamem Pagem, Danielem J. Rossem i Johnem Wilsonem. W Japonii występował m.in. w zespole słynnego japońskiego saksofonisty Hiroshiego Yaginuma oraz w kwartecie Atsushiego Matsunaga, jednocześnie prowadząc także swój kwartet. Występował także w klubach jazzowych we Francji i Hiszpanii. W 2013, jako lider, roku wydał pierwszą płytę własnych kompozycji autorskich zatytułowaną „Smokin' It Up” i wydaną przez Bad Marketing Sync. Records. Rok później nagrał płytę interpretacji mniej znanych standardów jazzowych „Kung Fu Jazz”. Od 2014 r. mieszka w Polsce, gdzie współpracuje z takimi wybitnymi polskimi muzykami jak Andrzej Michalak, Anna Rejda, Przemysław Michalak oraz Piotr Szwec. W 2016 r. wraz z Anną Rejdą występował na Międzynarodowym Festiwalu Hałda Jazz. W 2018 r. z Anną Rejdą wydał płytę „Osobliwości”; tygiel autorskich utworów, inspiracji, przeżyć, ludzi i sytuacji, jakie napotkali na swojej drodze. Współpracuje również z Teatrem Pieśń Kozła (spektakl „Anty-Gone. Tryptyk”) oraz z Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu (spektakl „Bohater”). Jest autorem projektu „Salsa+jazz” i współautorem projektów „Chopin w barwach jazzu” oraz „Polskie piosenki przedwojenne i my współcześni”.