Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na wystawę prac Bronisława Wolanina
W części muzycznej przy fortepianie Maurycy Huf
W programie:
Sonata a-moll KV 310 - W.A. Mozart
Mazurek op. 17 - F. Chopin
W części literackiej spotkanie z poetą, filozofem Kazimierzem Świegockim, prezentacja książki pt. ''Kamień i czas''
Wernisaż 16 stycznia (sobota) 2016 roku o godz. 17.00
Prace eksponowane w Galerii Klubu MiL do 7 marca (poniedziałek) 2016 roku
od. poniedz. do piątku w godz. od 10.00 - 18.00
w soboty od 12.00 do 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Plakat [pdf]
Katalog [pdf]
Bronisław Wolanin ur. się w 1937r. w Bełżcu, zm. w Bolesławcu 17 lutego
2013r. Ukończył Liceum Plastyczne w Zamościu i Państwową Wyższą Szkołę Sztuk
Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) we Wrocławiu na Wydziale Ceramiki
w pracowni prof. Julii Kotarbińskiej. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w 1962r. Od
1964r. był projektantem i kierownikiem artystycznym w Spółdzielni Ceramiki
Artystyczna Bolesławcu. Swoje prace prezentował na ponad 20 wystawach
indywidualnych.
Twórczość Bronisława Wolanina stanowi, ze względu na swe szczególne walory,
jedno z najwybitniejszych zjawisk w dziedzinie współczesnej sztuki ceramicznej w
Polsce i Europie. Tworzył w kamionce i porcelanie- zarówno formy użytkowe do
produkcji przemysłowej, jak i unikatowe oraz rzeźbiarskie - wśród nich cykl
niepowtarzalnych płaskorzeźb- obrazów. Zestawy naczyń, do dziś wytwarzanych
według projektów Bronisława Wolanina w Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego
Ceramika Artystyczna w Bolesławcu, w której artysta pracował prawie 50 lat, były
wielokrotnie wyróżniane i nagradzane na polskich i międzynarodowych wystawach
oraz kupowane przez kraje Europy, Azji, Ameryki i Australii. Dzieła te
zachwycają mistrzowskim połączeniem funkcji ze szlachetną i piękną prostotą
kształtów. Funkcje wynikały z tradycji bolesławieckich naczyń kamionkowych, od
XVIII wieku zdobywających coraz większe uznanie w Europie. Tradycje te Bronisław
Wolanin szanował, ale tworzył też formy nowe, adekwatne do współczesnych
przeznaczeń projektowanych naczyń. Artysta sięgnął też do tradycji dekoracji
tych naczyń przywracając na nowo ornament stempelkowy, którym zdobiono
bolesławieckie wyroby od połowy XIX wieku. Bronisław Wolanin preferował
dekoracje spokojne (niektóre sam projektował) - zwłaszcza motywy kropek rożnej
wielkości lub drobnych elementów pokrywających naczynie; kolory też jednolite:
kobalty, szarości, brązy na bieli - tak dekorowane formy wybierał na
międzynarodowe targi i wystawy, na których były one często honorowane
najwyższymi nagrodami. Obok użytkowych projektował też artysta formy unikatowe:
tworzone w krótkich seriach kamionkowe wazony i donice o harmonijnych,
wyrafinowanie pięknych kształtach, niekiedy trawestujących formę kwiatu, o
barwach neutralnych, jasnych lub ciemnych, czasem z malarskimi efektami
zacieków, lśnień lub spękań (cracle). Niektóre z nich produkowane są do dziś,
ale wielobarwne, stempelkowi dekoracje, którymi są pokrywane, niejednokrotnie
gubią formę i przeczą idei Bronisława Wolanina. Artysta uczestnicząc w wielu
ogólnopolskich i zagranicznych plenerach ceramicznych tworzył też w porcelanie.
Były to zarówno formy użytkowe: kubki i dzbanuszki - nowoczesne, pełne finezji i
wdzięku w formie i dekoracji (nie produkowane seryjnie), jak i unikatowe dzieła:
niezwykłe płaskorzeźby-obrazy. które stały się już wizytówka rzeźbiarskiej
twórczości Bronisława Wolanina. Reliefy te stanowią tworzony przez wiele lat
cykl (realizowany także w kamionce) dzieł łączących w sposób harmonijny
inspiracje naturą (rytm, wzrost, zanikanie) z porządkującą abstrakcyjną
wyobraźnią. Delikatność drobniutkich form scalonych i zamkniętych w pewien
kształt, gdzie niematerialnym potworzywszy jest ruch światła i cienia,
przywołuje pewne sugestie, a także nastroje podkreślone barwą: neutralnymi,
monochromatycznymi tonacjami lub bielą na bieli, co wzmaga zarówno efekty
abstrakcyjnego, czystego piękna, jak i metaforyczną wymowę dzieł, rozgrywaną
zawsze w ramach subtelnych harmonii, a nie dysonansu - nawet, jeśli niektóre z
tych reliefowych obrazów zawierają pewien szczególny rodzaj ekspresji. Bronisław
Wolanin także rysował. Rysunki te niejednokrotnie były źródłem inspiracji dla
płaskorzeźb i bądź ich dopełnieniem. Tu także delikatny ruch i rytm drobnych
form przywołuje istotne cechy natury, tworząc syntezę na pograniczu abstrakcji.
Bronisław Wolanin - wybitny artysta, odszedł w apogeum twórczości. Nie zdążył
zrealizować tak wielu swoich projektów. Nie doczekał też wydania książki
przyjaciela - filozofa i poety Kazimierza Świegockiego ilustrowanej
reprodukcjami swoich ceramicznych obrazów - książki, na którą tak czekał...
Ariadna Sarnowicz
Kazimierz Świegocki (ur. 1943), poeta i eseista, absolwent polonistyki (UŁ) i
filozofii (UW), doktor habilitowany nauk humanistycznych. Wykładał filozofię i
literaturę na kilku wyższych uczelniach. Autor siedmiu tomików wierszy i
licznych prac (w tym pięciu książek) o literaturze XIX i XX wieku. Obecnie
profesor Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Maurycy Huf - urodzony 1992 roku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w 2002
roku w Szkole Muzycznej im. Wojciecha Kilara I st. w Dzierżoniowie. W roku 2011
ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Karola
Szymanowskiego we Wrocławiu z wyróżnieniem w klasie Bogusławy Porębskiej.
Obecnie studiuje na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w
klasie dr hab. Michała Szczepańskiego. Finalista Ogólnopolskiego Konkursu
Makroregionalnego w Warszawie. Brał udział w krajowych i międzynarodowych
kursach mistrzowskich doskonaląc swe umiejętności pod okiem m.in. prof.
Włodzimierza Obidowicza, prof. Andrzeja Jasińskiego, prof. Waldemara
Andrzejewskiego, prof. Michaila Markova i Stephena Drury. Prowadzi działalność
artystyczną z wieloma zespołami kameralnymi. Występował z kwintetem dętym na
Festiwalu Poulenc’a we Wrocławiu oraz na Koncercie Inauguracyjnym Kursów
Instrumentów Dętych w Dusznikach-Zdrój. Laureat II i III Akademickiego Konkursu
Zespołów Kameralnych we Wrocławiu. Jako solista występował na wielu studenckich
festiwalach pianistycznych we Wrocławiu i Katowicach. W 2015 roku wziął udział w
koncercie Trampolina Młodych będącym częścią Międzynarodowego Festiwalu
Klarnetowego „Clarimania”.
|