Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na koncert w 233 rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja
Adam Bruderek – skrzypce
Anna Prabucka-Firlej – fortepian
Krzysztof Sperski – słowo wiążące
3 maja (piątek) 2024 roku o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Plakat [pdf]
Program [pdf]
Adam Bruderek – w 2015 roku z wyróżnieniem ukończył studia magisterskie w klasie skrzypiec prof. Krystyny Jureckiej i dr Anny Wandtke-Wypych oraz w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Swoje umiejętności gry na skrzypcach doskonalił także na kursach mistrzowskich pod kierunkiem wybitnych pedagogów i artystów jak: Zakhar Bron, Pierre Amoyal, Tomasz Tomaszewski, Michael Vaiman, Edward Gracz, Krzysztof Jakowicz, Elmira Darvarova. Jest laureatem licznych krajowych konkursów skrzypcowych i kameralnych. Wraz z kwartetem fortepianowym AKME był uczestnikiem oraz laureatem następujących konkursów: na IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Sergiusza Taniejewa w Kałudze (Rosja, 2011) otrzymał IV nagroda oraz cztery nagrody specjalne, w tym nagroda publiczności; na VI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku (2012) otrzymał III nagroda, uczestnictwo w półfinale na 19. Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Poertschach (Austria, 2012). W 2014 r. w duecie z pianistą Arkadiuszem Godzińskim na XIII Międzynarodowym Konkursie „Don Vincenzo Vitti” w Castellana Grotte (Włochy) zdobył I nagrodę w kategorii muzyka kameralna. We wrześniu 2015 ten sam zespół zakwalifikował się do rundy finałowej I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach. W 2018 r. w trio z Janem Lewandowskim – wiolonczela oraz Danielem Ziomko – fortepian, został laureatem Grand Prix na IV International Youth Music Competition „With Music Through Europe” w Wilnie. W 2019 roku, jako członek tego samego zespołu, otrzymał I nagrodę na VI Turnieju Kameralnym w trzech odsłonach w Bydgoszczy. Jako solista występował z orkiestrami Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej i Filharmonii Bałtyckiej. Ma na swoim koncie wiele recitali i koncertów kameralnych w całym kraju. Brał udział w muzycznych festiwalach, m.in. Międzynarodowy Studencki Festiwal Muzyki Kameralnej w Tallinie (Estonia), Cooperate Festival w Łodzi, Green Music Festival w Piegaro (Włochy), Euro Chamber Music Festival w Gdańsku. Adam Bruderek od 2014 r. związany jest z Polską Filharmonią Bałtycką im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. W 2019 r. uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka oraz nawiązał współpracę z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w katedrach kameralistyki, oraz instrumentów smyczkowych.
Anna Prabucka-Firlej jest absolwentką w klasie fortepianu prof. Krystyny Jastrzębskiej Akademii Muzycznej w Gdańsku, którą ukończyła 1974 roku. Tytuł profesora sztuk muzycznych otrzymała w 1994 roku. W latach 2003-2020 pełniła funkcję Kierownika Katedry Kameralistyki. W latach 1985-2005 była zapraszana jako akompaniator i wykładowca na Międzynarodowe Kursy Muzyczne w Weimarze, Bad Sobernheim (Niemcy), Kozani (Grecja). Towarzyszyła największym artystom współczesnego świata muzycznego jak m.in. Siegfried Palm, Eduard Melkus, Thomas Zehetmair, Peter Damm, Maria Czajkowska, Kazimierz Wiłkomirski, Ralf Manno, William Bennett. Jej bogata działalność artystyczna obejmuje występy solowe (w recitalach i koncertach symfonicznych) oraz kameralne, w ośrodkach muzycznych w kraju, większości państw Europy, a także w Chile, Peru, Iranie i Tajlandii. Jest członkiem Tria Gdańskiego, z którym brała udział w wielu znaczących festiwalach muzycznych. Nagrała 8 płyt CD, z których dwie ostatnie to ze skrzypkiem Adamem Bruderkiem American Sonatas – Ives, Copland, Corigliano, o której sam kompozytor John Corigliano napisał: „Byłem pod wielkim wrażeniem wirtuozowskiej, ogromnie muzykalnej interpretacji tego bardzo trudnego mojego dzieła…oboje tak pięknie pokazują znakomitą technikę, ekspresję i liryzm w tym utworze. Bardzo pokochałem to wykonanie” oraz Polskie Tria Romantyczne – Chopin, Sowiński ze światową premierą Tria Sowińskiego. Prowadziła kursy mistrzowskie, seminaria i wykłady w Szwajcarii, Niemczech, Holandii, Finlandii, Grecji, Bułgarii, Litwie, Łotwie, Estonii, Białorusi, Rosji, Chile, Peru, Iranie i Tajlandii oraz w Polsce. Zapraszana jako juror licznych konkursów i przesłuchań krajowych i zagranicznych. Jest promotorem 10 doktoratów oraz recenzentem wielu przewodów artystycznych, doktoratów i habilitacji oraz postępowań do tytułu profesora sztuk muzycznych. Jej studenci i uczniowie zdobywają nagrody i wyróżnienia w konkursach kameralnych m.in. w Paryżu, Rzymie, Oslo, Sztokholmie, Illzach, Wilnie, Druskiennikach, Vallberg, Pörtschach, Smorgoniach, Kałudze, Kijowie, Jeseniku, Nowym Jorku, Płowdiw, Monaco, a także w Gdańsku, Łodzi, Wrocławiu, Białymstoku, Bydgoszczy oraz wielu innych. Jest inicjatorem i organizatorem dwóch konkursów – Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (od 1997 odbyło się 9 edycji), Makroregionalnych Spotkań Zespołów Kameralnych Szkół Muzycznych II st. w Gdańsku (15 edycji) oraz Międzynarodowych Festiwali Duetów Fortepianowych (Gdańsk, 2014, 2016, 2019) i Ogólnopolskich Sesji artystyczno-naukowych „Z zapomnianych kart polskiej kameralistyki”. Odznaczono ją Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi, medalami: Za Długoletnią Służbę (złoty), Komisji Edukacji Narodowej i Gloria Artis oraz Krzyżem Kawalerskim „Polonia Restituta”.
|