Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na dobroczynny koncert operowy - dla Tymona
Z powodu epidemii koronawirusa od 11 marca 2020 roku wszystkie wydarzenia w Klubie Muzyki i Literatury zostają zawieszone do odwołania.
16 marca (poniedziałek) 2020 roku o godz. 18.00 Wstęp wolny. Zapraszamy
Plakat [pdf]
Program [pdf]
Joanna Moskowicz - sopran Iryna Zhytynska - mezzosopran Ashot Babrouski - akompaniament
Iryna Zhytynska. Artystka urodzona w Iwano-Frankiwsku ukończyła Narodową Akademię Muzyczną im. Piotra Czajkowskiego w Kijowie. Zadebiutowała w 2006 roku partią Olgi w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego. Od 2007 do 2017 roku związana jest z Operą Wrocławską, gdzie występowała m.in. w operach Rigoletto (Magdalena), Nabucco (Fenena), Otello (Emilia), Wesele Figara (Cherubin), Don Giovanni (Zerlina), Così fan tutte (Dorabella), Czarodziejski flet (Papagena) oraz jako tytułowa Dalila i Carmen. Tę ostatnią partię Iryna Zhytynska wykonywała m.in. na Opernfestival Gut Immling (Niemcy) oraz w Rumuńskiej Operze Narodowej, w Azerbejdżańskiej Operze Narodowej, w Narodowej Operze w Kijowie, w Operze Krakowskiej, Operze w Białymstoku i Fińskiej Operze Narodowej. Artystka występuje gościnnie w wielu teatrach europejskich (m.in. Teatro Real w Madrycie, Teatro la Maestranza w Sewilli i Teatro Arriaga w Bilbao jako Zefka w Zapiskach tego, który zniknął L. Janáčka; Teatro ABAO-OLBE w Bilbao i Teatro Reggio w Turynie jako Olga) i polskich (Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie jako Karczmarka w Borysie Godunowie M. Musorgskiego, Teatr Wielki – Opera Poznań jako Charlotte w Wertherze J. Masseneta; Opera Krakowska jako Księżniczka Clarice w Miłości do trzech pomarańczy S. Prokofjewa). Artystce partnerowali na zagranicznych scenach i estradach m.in. Leo Nucci i Roberto Alagna. Iryna Zhytynska śpiewała pod batutą wybitnych dyrygentów (Valery Gergiev, Gianandrea Noseda, Jari Hämäläinen, Miguel Ángel Gómez Martínez, Chikara Imamura, Keri-Lynn Wilson, Roberto Tolomelli, Łukasz Borowicz, Gabriel Chmura, Evgeny Volynsky i Bassem Akiki) i współpracowała z uznanymi reżyserami (Mariusz Treliński, Michał Znaniecki, Ignacio Garcia i Kasper Holten).
Joanna Moskowicz. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Delfiny Ambroziak (dyplom z wyróżnieniem) oraz studiów podyplomowych Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Ewy Czermak. Ukończyła kursy mistrzowskie u prof. Barbary Schlick, prof. Ingrid Kremling i prof. Ewy Czermak w ramach festiwalu Wratislawia Cantans, u prof. Ryszarda Karczykowskiego, prof. Teresy Żylis-Gara oraz u prof. Heleny Łazarskiej w ramach International Summer Academy Mozarteum w Salzburgu. W 2006 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2012 stypendystka Richard-Wagner Stipendienstiftung w Bayreuth. Jest laureatką wielu konkursów, m.in. Konkursu Pieśni Polskiej w Warszawie (2007), konkursu „La Boheme” w Weronie (2009), a także VIII Konkursu Moniuszkowskiego – nagroda specjalna dla najlepszego sopranu koloraturowego oraz najlepszej polskiej śpiewaczki (2013). W 2016 roku uhonorowana Nagrodą im. J. Kiepury dla Najlepszej Śpiewaczki. W kwietniu 2007 będąc na czwartym roku studiów, debiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi rolą Rozyny w premierowym przedstawieniu Cyrulika Sewilskiego G. Rossiniego. Za to przedstawienie otrzymała Złotą Maskę w kategorii „Najlepszy debiut sezonu”. Od 2008 do 2017 roku była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie debiutowała w marcu 2008 partią Królowej Nocy w Czarodziejskim Flecie W. A. Mozarta. Na tej scenie występowała w wielu rolach: przede wszystkim jako Olimpia w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha, Adina w Napoju miłosnym G. Donizettiego, Łucja w Łucji z Lammermoor G. Donizettiego, Sophie w Kawalerze Srebrnej Róży R. Straussa, Musetta w Cyganerii G. Pucciniego oraz Leila w Poławiaczach Pereł G. Bizeta. Współpracowała z dyrygentami takimi jak: Tadeusz Kozłowski, Ewa Michnik, Andriy Yurkevych, Friedrich Heider, Jose Florencio, Ruben Silva, Łukasz Borowicz, Jari Hamalainen, Anne Randine Overby, Bassem Akiki, Matteo Pagliari, Samuel Hogarth, Uwe Sandner, Jakub Klecker, Francesco Bottigliero, Andrzej Straszyński i Jacek Kasprzyk. Brała udział w produkcjach reżyserów takich jak: Kerstin Maria Pohler, Susanne Andrade, Barrie Kosky, Mariusz Treliński, Michał Znaniecki, Irina Brook, Rocc, Georg Rootering, Urs Häberli, Waldemar Zawodziński, Michał Zadara i Anette Leistenschneider. Występowała na festiwalach operowych: Sommerfestspiele w Xanten, Schlossfestspiele w Regensburgu, Saaremaa Opera Festival w Estonii, Bergen Nasjonale Opera w Norwegii . W obecnym sezonie wystąpi w 3 produkcjach Opery Narodowej w Warszawie kreując partię Królowej Nocy w spektaklach Czarodziejskiego Fletu W. A. Mozarta w produkcji z Komische Oper w Berlinie w słynnej reżyserii Suzanne Andrade i Barrie Kosky, jako dziewczyna w premierze „Carmina Burana” Carla Orffa oraz jako Dirce w „Medei” L. Cherubuniego – koprodukcja z Festivalem w Salzburgu. Rolę Królowej Nocy zaśpiewa także w Tokyo Bunka Kaikan oraz Maebashi Cultural Hall w Japonii na tournee Warszawskiej Opery Kameralnej.
Ashot Drnayan-Babrouski. Absolwent Grodzieńskiego Uniwersytetu Państwowego im. Janki Kupały ze specjalnością w sztuce muzycznej (2009), oraz Mińskiego Państwowego Studium Sztuki ze specjalnością pianistyczną (2007). Od 2018 r. związany z Operą Wrocławską, wcześniej z Estońską Operą Narodową w Tallinie (2015 – 2018), Białoruskim Narodowym Akademickim Teatrem Wielkim Opery i Baletu w Mińsku (2009 – 2018), Białoruską Państwową Akademią Muzyczną w Mińsku (2010 – 2012) oraz szkołą artystyczną w Świsłoczu na Białorusi (2000 – 2011). Jako koncertmistrz występował w licznych operach: Prima la musica у poi le parole (Salieri), The Impresario (Mozart), The Magic Flute (Mozart), Le nozze di Figaro (Mozart), The Barber of Seville (Rossini), Rita (Donizetti), Aida (Verdi), Traviata (Verdi), IL Trovatore (Verdi), Rigoletto (Verdi), Tosca (Puccini), Turandot (Puccini), Madame Butterfly (Puccini), Carmina, urana (Orff), Prince Igor (Borodin), Khovanshchina Mussorgsky (Shostakovich edition), La voix humaine Francis (Poulenc), Stabat Mater (G. Pergolezi), Tne Queen of Spades (Czajkowski), Pagliacci Ruggero (Leoncavallo), Snegurochka (Rimski-Korsakow), The Tsar's Bride (Rimski-Korsakow), L'elisir d'amore (Donizetti), Macbeth (Verdi), Requiem (Mozart), Requiem (Verdi), Cavalleria rusticana (Mascagni), Nabucco (Verdi), Don Giovanni (Mozart), Halka (Moniuszko). Jako koncertmistrz brał udział w konkursach wokalnych: Minsk International Christmas Singing Competition (2014 – 2018, Białoruski Narodowy Akademicki Teatr Wielki Opery i Baletu, Mińsk), Klaudia Taev Competition (2015, 2017 Parnu, Estonia). Wraz z Aile Aszonyi (sopran, Estonia/Holandia) przygotował główną rolę La Madre w operze "Il prigioniero" (Luigi Dallapiccola) oraz Ghita w operze "Der Zwerg" (Alexander Ziemliński) dla Graz Opera (2017), partię wokalną Prothoe opery "Penthesilea" (Othmar Schoeck) dla Theater Bonn (2017), partię wokalną Senta opery "Der fliegende Holländer" (Wagner) dla Theater Regensburg (2017). Jako solista w lutym 2016 r. z towarzyszeniem orkiestry Estońskiej Opery Narodowej wykonał Capriccio Strawińskiego na fortepian i orkiestrę w balecie „Medea” (G. Schiavoni) pod dyrekcją Vello Pahn. W 2017 r. wziął udział w produkcji opery "La Traviata" (Verdi) na Promfest festival, pod dyrekcją Erki Pehk (Parnu, Estonia). Koncertuje z solistami Białoruskiego Narodowego Akademickiego Teatru Wielkiego Opery i Baletu w Mińsku, Estońskiej Opery Narodowej i Opery Wrocławskiej.
|