Lekcje mistrzowskie prof. Teresy Żylis-Gara udzielone studentom Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, współorganizacja zajęć Marek Miczulski VOX HUMANA
13 marca (środa) - 14 marca (czwartek) 2013 roku
Wstęp z zaproszeniami
Prof. Teresa Żylis-Gara
Śpiewaczka (sopran), urodzona 23 stycznia 1930 w
Landwarowie k. Wilna. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi w
klasie śpiewu Olgi Olginy. Wygrana na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Wokalistów
w Warszawie (1953) dała jej pierwszy angaż. W 1956 zadebiutowała w Operze
Krakowskiej jako tytułowa Halka w operze Stanisława Moniuszki. Kolejny sukces
(III nagroda) na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Monachium w 1960 dał jej
możliwość występów na niemieckich scenach operowych, takich jak Oberhausen,
Dortmund i Düsseldorf. W 1965 zadebiutowała na renomowanym angielskim festiwalu
w Glyndebourne w roli Oktawiana w Rosenkavalier Richarda Straussa. Prawdziwym
jednak przełomem w jej karierze był występ w Paryżu rok później, gdzie kreowała
postać Donny Elviry w Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta. Ta rola
przyniosła polskiej artystce wielką sławę. Kariera Teresy Żylis-Gara nabrała od
tej pory oszałamiającego tempa. W 1968 wystąpiła na festiwalu mozartowskim w
Salzburgu pod batutą Herberta von Karajana. W tym samym roku zadebiutowała w
roli Violetty w Traviacie Giuseppe Verdiego w Covent Garden w Londynie, a także
została zaproszona do opery w San Francisco do wykonania roli Donny Elviry.
Jeszcze w tym samym roku wystąpiła w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, z którą
to sceną była najdłużej związana (16 sezonów). Bliska współpraca łączyła ją
także z teatrami operowymi w Berlinie, Hamburgu i Monachium oraz mediolańską La
Scala i Wiener Staatsoper. Repertuar Teresy Żylis-Gara jest ogromny i obejmuje
24 wielkie role w operach Giuseppe Verdiego, Richarda Straussa, Giacomo
Pucciniego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ernesta Chaussona. Jej partnerami na
scenie byli najwięksi artyści scen operowych, jak Carlo Bergonzi, José Carreras,
Franco Corelli, Fiorenza Cossotto, Placido Domingo, Mikołaj Giaurow, Sherrill
Milnes, Luciano Pavarotti, Rugiero Raimondi, Jon Vickers, Ingvar Wixell.
Artystka nie ogranicza się jednak do opery. Występowała także na najbardziej
renomowanych festiwalach muzycznych w Salzburgu, Orange, Glyndebourne i
Gandawie. Specjalnie zaś przywiązana jest do formy pieśni. W tym gatunku
najbliższa jej jest twórczość wokalna kompozytorów słowiańskich (popularyzuje za
granicą utwory wokalne Karola Szymanowskiego) oraz należących do romańskiego
kręgu kulturowego. Teresa Żylis-Gara nagrywała dla renomowanych firm płytowych,
takich jak: EMI, Deutsche Grammophon, Harmonia Mundi, Erato, a także dla
Polskich Nagrań. Jej nagrania obejmują wielkie kreacje operowe (m.in. Don
Giovanni, Le Roi Arthus Ernesta Chaussona, Ariadne auf Naxos Richarda Straussa),
muzykę oratoryjną (Pasja wg św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha, Requiem
Antonína Dvořáka, Messa da Requiem Giuseppe Verdiego, Das klagende Lied Gustawa
Mahlera), a także pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Édouarda
Lalo. Zajmuje się także pedagogiką - jest profesorem sztuki muzycznej.
Zapraszana jest do prowadzenia kursów mistrzowskich w Europie oraz Stanach
Zjednoczonych. W uznaniu swojej działalności artystycznej otrzymała wiele nagród
i wyróżnień, m.in. Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1979) oraz
Nagrodę Prezesa Rady Ministrów I stopnia (1979). W 2003 Senat Akademii Muzycznej
we Wrocławiu przyznał jej tytuł doktora honoris causa. Teresa Żylis-Gara od 1980
mieszka na stałe w Monaco.
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek
Kompozytorów Polskich, maj 2002, aktualizacja: październik 2009.
Źródło: http://culture.pl/pl/tworca/teresa-zylis-gara
Dodatkowe informacje: https://pl.wikipedia.org/wiki/Teresa_%C5%BBylis-Gara
|