Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu Wydział Wokalny Katedra Wokalistyki, Towarzystwo Miłośników Muzyki Wokalnej im. Haliny Halskiej-Fijałkowskiej, Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zapraszają na koncert studentów śpiewu solowego prof. Ewy Czermak i as. Anny Bernackiej poświęcony pamięci Haliny Halskiej-Fijałkowskiej
19 grudnia (środa) 2012 roku o godz. 16.30
Wstęp wolny
Wystąpią:
Justyna Bujak – sopran
Aldona Bartnik – sopran
Julia Gaweł – sopran
Natalia Halicka – sopran
Aleksandra Malisz – sopran
Aleksandra Nowińska – sopran
Agata Pawlina – mezosopran
Akompaniament:
Aleksandra Orłukowicz
Justyna Skoczek
Plakat [pdf]
Halina Halska-Fijałkowska (ur. 22 XII 1919 r. w Warszawie - zm. 6 VIII 1966 r.
we Wrocławiu), śpiewaczka. Córka Franciszka i Katarzyny z domu Guzików, żona
adwokata Zbigniewa Fijałkowskiego. Od 1927 mieszkała z rodziną w Białymstoku,
gdzie w 1934 r. ukończyła szkołę powszechną i rozpoczęła naukę w gimnazjum
handlowym. W latach 1937-39 kształciła się w szkole muzycznej w Grodnie. Po
wybuchu II wojny światowej pracowała w elektrowni miejskiej. Od stycznia do
czerwca 1945 r. występowała w repertuarze muzycznym w Teatrze Miejskim w
Grodnie, od lipca do września tego roku pracowała w rozgłośni PR. Debiutowała 30
VII 1946 r. w Operze we Wrocławiu tytułową rolą w premierowym przedstawieniu
"Madame Butterfly"; w sezonie 1946/47 powierzono jej tu tytułową rolę w "Halce".
W obu tych rolach wystąpiła gościnnie w Warszawie i od września 1947 r., do
końca sezonu 1947/48 r. należała do zespołu solistów Warszawskiej Sceny
Muzyczno-Operowej. W sezonie 1948/49 r. wróciła do Wrocławia i do końca życia
była związana z miejscową operą. W październiku 1956 r. występowała gościnnie w
Poznaniu w partii Halki. Posiadała rzadki rodzaj głosu - piękny sopran spinto,
z łatwością koloratury oraz wszechstronne możliwości wokalne. Wykonywała m.in.
partie: Leili ("Poławiacze pereł"), Noriny ("Don Pas-quale"), Gildy
("Rigoletto"), Łucji ("Łucja z Lammermooru"). […] Przestała pracować w Operze
wrocławskiej 31 VIII 1962, lecz na skutek interwencji władz miejskich, od 15 III
1964 r. została przyjęta ponownie do zespołu.
Na podstawie: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t. II, PWN Warszawa 1994
Działalność artystyczna [pdf]
|
|
Koncert świąteczny dla uczniów
21 grudnia (piątek) 2012 roku o godz. 9.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Wykonawcy:
Dorota Słabolepszy - sopran
Jędrzej Tomczyk - tenor
Elżbieta Stypułkowska-Kafka - fortepian
Prowadzenie koncertu Kalina Rosińska
Grudniowy koncert będzie okazją do odkrywania symboliki Świąt Bożego Narodzenia,
do wspólnego śpiewania kolęd, ale także do omówienia jednego z najpiękniejszych
a zarazem najdelikatniejszych instrumentów - głosu ludzkiego. Usłyszymy kolędy w
wykonaniu solo, w duecie i w tercecie. Opowiemy o różnicy pomiędzy kolędą a
pastorałką, wyjaśnimy na czym polega śpiew wielogłosowy oraz jakimi cechami
powinna wyróżniać się osoba śpiewająca w zespole wokalnym. Serdecznie zapraszamy
na koncert grudniowy, który pozwoli nam poczuć przedsmak zbliżających się Świąt.
|
Wieczór kolęd w wykonaniu uczniów z Prywatnego Ogniska Muzycznego ALLEGRO we Wrocławiu
21 grudnia (piątek) 2012 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Afisz [pdf] |
Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na recital fortepianowy Giuseppe Amadei (Włochy)
28 grudnia (piątek) 2012 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny
Plakat [pdf]
Giuseppe Amadei (Włochy)
|
Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na ''Wieczór kolęd''
29 grudnia (sobota) 2012 roku o godz. 17.00
Wstęp wolny
Śpiewanie kolęd to jeden z najpiękniejszych zwyczajów w polskich domach.
Zwyczaj kolędowania związany jest ze Świętami Bożego Narodzenia, a te z kolei są
obchodami wydarzeń dotyczących przyjścia Syna Bożego - Jezusa Chrystusa. Sam
termin „kolędowanie” wywodzi się od łacińskiego słowa „calendae”, którym
Rzymianie nazywali pierwszy dzień miesiąca i pierwszy dzień roku, kiedy to
składali sobie życzenia i podarunki. Najstarsze polskie kolędy pochodzą z XV i
XVI wieku i są to często parafrazy tekstów łacińskich. Złotym wiekiem polskiej
kolędy był okres baroku, to wtedy właśnie ukształtowały się kolędy w formach
znanych współcześnie. Śpiewanie kolęd i pastorałek rozpoczynano od wieczerzy
wigilijnej i trwało aż do Święta Matki Bożej Gromnicznej. Przy czym kolędy - to
te które mają charakter sakralny, niosą treść teologiczną, a pastorałki to
utwory ludowe mieszczące się między ewangelią a apokryfem. Śpiewanie kolęd w
rodzinnej atmosferze było wynikiem potrzeby bycia razem. Kolędowanie bowiem
zbliża ludzi, buduje między nimi więź, daje uczucie bliskości, łączności. Kolędy
są przepełnione ciepłem dobrem i miłością. Tym wszystkim czego nam na co dzień
brakuje. Zawierają treści religijne, a religia ma przecież funkcję
uspołeczniającą, potwierdza naszą tożsamość. Zarówno słowa, jak i melodie kolęd
dostarczają śpiewającym pozytywnych emocji, nastrajają optymistycznie.
Katarzyna Maria Nowak
Źródło: www.zaczarowana.pl
|
|
|
<< pierwsza < poprzednia 21 następna > ostatnia >>
|
Strona 21 z 21 |