Klub Przyjaciół Grodna i Wilna , Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zapraszają na spotkanie z Marianem Pacholakiem pt. „Eliza Orzeszkowa. Nad Niemnem oraz o botanicznych zamiłowaniach pisarki”
9 listopada (czwartek) 2023 roku o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Początkowo autorka zamierzała ograniczyć fabułę utworu jedynie do problemu małżeństwa pomiędzy panną z wyższych sfer a mężczyzną pochodzącym ze szlachty zagrodowej. Z czasem jednak tło obyczajowe uległo poszerzeniu i wzbogaceniu, a Orzeszkowa zrezygnowała więc z pierwotnego tytułu (Mezalians). W 1886 roku trwała intensywna praca nad tekstem, przeważnie w dworze Jana Kamieńskiego w Miniewiczach, niedaleko wsi szlacheckiej Bohatyrowicze. Miejsce akcji to Grodzieńszczyzna, przede wszystkim Korczyn – majątek Benedykta Korczyńskiego (jego pierwowzorem są Miniewicze, majątek Kamieńskich), Olszynka – majątek Kirłów, Osowce – pałac Andrzejowej Korczyńskiej oraz zaścianek Bohatyrowicze (miejsce rzeczywiste). Akcja powieści rozgrywa się pomiędzy czerwcem i sierpniem 1886 roku. W fabule utworu zastosowano podwójną perspektywę czasową. Przeszłość wywoływana jest wspomnieniami bohaterów, niekiedy opisowo przez narratora; odwoływanie się do niej służy z reguły ocenie postępowania bohaterów i ich charakterów. Krytyka literacka, bardzo zainteresowana utworem Orzeszkowej, uznała Nad Niemnem za epopeję. Orzeszkowa starała się jednak napisać powieść zgodnie z postulatami realizmu – tzn. ograniczyć i zupełnie wyeliminować komentarz odautorski, oceny narracyjne i moralizatorstwo. Zgodnie z konwencją powieści realistycznej szeroko opisuje tło fabularne powieści, skupia się na przyrodzie (m.in. opisy 140 gatunków roślin o nazwach specjalistycznych lub potocznych), szczegółowo opisuje postacie itd.
Dodatkowe informacje: www.grodnowilno.pl/eliza-orzeszkowa-nad-niemnem
Stowarzyszenie Solidarni 2010 oraz Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zapraszają na wykład Marka Dyżewskiego pt. „Poloneza czas poznać”
7 listopada (wtorek) 2023 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Projektu realizowany z dotacji IDMN (prof. Żaryn) pt. Polska silna historią i kulturą
W 250. rocznicę Sejmu Rozbiorowego zamyślmy się nad znaczeniem polonezów, które podczas rozbiorowej nocy krzepiły ducha narodu pozbawionego swej państwowości, a wobec świata były ikoną polskości i okazem geniuszu tworzących je muzyków.
Transmisja z wydarzenia:
Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział we Wrocławiu oraz Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu zapraszają na spotkanie prezentujące 8 i 9 numer kwartalnika artystyczno-literackiego „Format Literacki” pod redakcją Waldemara Okonia
6 listopada (poniedziałek) 2023 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
„Format Literacki” to niezależny kwartalnik artystyczno-literacki wydawany przez Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział we Wrocławiu we współpracy z Klubem Muzyki i Literatury oraz Ośrodkiem Kultury i Sztuki.
W najnowszym podwójnym numerze czasopisma przygotowanym pod hasłami „Pamięć” i „Milczenie” znalazły się m.in. wierze Anny Janko, Macieja Cisły, Dagmary Kacperowskiej, Adama Lizakowskiego, Janusza Jaroszewskiego, Stefana Jurkowskiego, Jarosława Trześniewskiego-Kwietnia, Mariana Kisiela, Romana Rzucidły, Dariusza Sasa;
proza: Stanisława Karolewskiego, Bogdana Kocy, Janusza Jano Mielczarka, Piotra Mrasa, Waldemara Okonia, Krzysztofa Rudowskiego; eseje: Urszuli Małgorzaty Benki, Moniki Braun, Petera Gerischa, Janusza Krupińskiego, Bogusława Jasińskiego i Tadeusza Złotorzyckiego, szkice: Mariana Lecha Bednarka, Roberta Gawłowskiego. Bogusława Klimsy, Iwony Matuszkiewicz, Justyny Paluch, Edwina Petrykata, Rogera Piaskowskiego, Andrzej Saja. Krzysztofa Veneda Szwai. Kwartalnik wzbogacony jest również o ilustracje cenionych artystów plastyków oraz o prezentacje współczesnej sztuki wizualnej. Pismo powstaje dzięki wsparciu finansowemu Wydziału Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia i Budżetu Województwa Dolnośląskiego. Patronat: Urząd Miasta Wrocławia, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego.
Ze wstępu Waldemara Okonia:
„Śmierć jako nie-pamięć, zatracenie w czasie i przestrzeni, ostateczne zamilknięcie, zatarcie w świadomości nie tylko współczesnych, ale przede wszystkim potomnych towarzyszy wielu prezentowanym tekstom, tak jakby pokolenie pisarzy i poetów drukujących swoje utwory w naszym piśmie nie mogło lub nie chciało od niej odejść, upamiętniając i dokumentując w nich nie tylko swoje życie i własne twórcze dokonania, ale też pisząc o „cieniach mistrza Tomaszewskiego”, o teatrze mimów „Gest”, o Helmucie Kajzarze i o wielu innych artystach związanych ze środowiskiem wrocławskim, którzy już od nas na zawsze odeszli. Nieprzypadkowo tak wiele miejsca w najnowszym „Formacie” poświęcamy naszemu niedawno zmarłemu przyjacielowi Maciejowi Ciśle i tak wybitnym twórcom, jak Natan Rapaport czy Josef Vachal, nieprzypadkowo pojawiają się w nim wiersze Adama Lizakowskiego z jego ostatnio wydanej „Pieszyckiej księgi umarłych”, a oprawie graficznej towarzyszy nieustanna świadomość i duch „archeologii fotografii”, dopełniający całości czarno-białymi cieniami minionych już czasów”.