Oficyna Wydawnicza Akwedukt, Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zapraszają na prezentację książki poetyckiej Urszuli Małgorzaty Benki pt. „Melodia opętania”Wprowadzenie Magdalena Pieńkowska Urszula Małgorzata Benka „Melodia opętania” (okładka) [pdf] Książka poetycka Urszuli Małgorzaty Benki pt. „Melodia opętania”. Została opublikowana przez Akwedukt. Oficynę Wydawniczą Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu: www.klubmil.pl/wydawnictwo-akwedukt/3839-benka-urszula-malgorzata-melodia-opetania
To wszystko, co w tomiku „Melodia opętania” Uli Małgorzaty Benki zostało napisane […], to ciąg napierających na siebie obrazów, skojarzeń różnych treści, także refleksji o sprawach realnych, symbolicznych czy odniesień do mitów. Ten zestaw zyskuje wagę uniwersalnego znaczenia. Takiego szczególnie, które daje muzyka. […] Czesław Sobkowiak „Ciemna baśń” Muzyka wnika w poezję, staje się jej częścią. Którędy wnika? W jaki sposób przekazuje zmysłowość? Może w akcie rozkoszy, może w akcie śmierci. Ale zawsze jest czernią i bielą, czernią rozkoszy i bielą śmierci, czernią śmierci i bielą rozkoszy. Otwiera mięso życia kluczem wiolinowym, kluczem do przekręcania, kluczem do wskazywania, kluczem altowym, tenorowym, basowym, kluczem kluczy. Jakoś musi się dobrać do tego, co po drugiej stronie. Krzysztof Rudowski „Kosmos Urszuli Benki” Urszula Małgorzata Benka (ur. 1953) jest cenioną poetką, pisano o niej: „Intrygująca i tajemnicza poetka wrocławska. Wydała szereg książek poetyckich zawsze znajdujących żywy oddźwięk wśród czytelników”; także eseistką i prozaikiem. Okazjonalnie rysuje i maluje. Wrocławianka, w latach 1983–1991, po stypendium literackim Sorbony, mieszkała na emigracji we Francji i USA. W latach 1991–1994 w Katowicach, potem już stale we Wrocławiu. Członkini wrocławskiego oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i PEN Clubu, Oddziału w Nowym Jorku, w 1993 r. uzyskała doktorat na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego. Wydała: „Chronomea” (Warszawa 1975, Medal im. Stanisława Grochowiaka), „Dziwna rozkosz” (Wrocław 1978), „Perwersyjne dziewczynki” (Warszawa 1984), „Nic” (Kraków 1983), „Ta mała Tabu” (Warszawa 1991), „Córka Nocy” (Wrocław 1993), „Die Bestie und die Seele” (Berlin 1997, tłum. Karl Dedecius i Bettina Eberspächer), „Kielich Orfeusza” (Warszawa 2000), „O” (proza, Warszawa 1998), „Psychomitopolityka” (eseje, Zielona Góra 2002), „O” (proza, wyd. II, Kraków 2010), „Pasja Jezusa z Nazaretu” (Wrocław 2020), „Księżyc się pokłócił z jajkiem” (Wrocław 2021), „Melodia opętania” (Wrocław 2022). |