Akwedukt. Oficyna Wydawnicza Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu

rok założenia: 1999
Każda książka w Akwedukcie jest źródłem.

Od ponad 20 lat Akwedukt publikuje poezję, wspomnienia, opracowania krytyczno-
-naukowe, albumy fotograficzne, tłumaczenia – w przeświadczeniu o wartości słowa, dbając o różnorodną i interesującą dla czytelników ofertę wydawniczą. Poszukiwanie autorek i autorów wrażliwych, wnikliwych, oryginalnych, niezależnych, dokładność edytorska, piękna szata graficzna – wynikają z przekonania, że literatura jest dobrem kultury, jej bogactwo, płynące z wiary i odwagi, tworzą książki i ich czytelnicy.

O Akwedukcie pisze w eseju Urszula M. Benka [pdf]
Marek Rolski, „Z dala od mainstreamu. Oficyna Wydawnicza Akwedukt”, „Kalendarz Wrocławski” 2022, nr XLVI (46), s. 235–242 [pdf]




Urszula Małgorzata Benka „Melodia opętania”

Okładka przód [pdf]

Okładka tył [pdf]

Robert Gawłowski, Melodia z tego i nie z tego świata, „Format Literacki” nr 7, 2023, s. 194-196 [pdf]

Stefan Jurkowski, Wieloznaczna cisza opętania [pdf]


To wszystko, co w tomiku Melodia opętania Uli Małgorzaty Benki zostało napisane […], to ciąg napierających na siebie obrazów, skojarzeń różnych treści, także refleksji o sprawach realnych, symbolicznych czy odniesień do mitów. Ten zestaw zyskuje wagę uniwersalnego znaczenia. Takiego szczególnie, które daje muzyka. […]

Benka prowokuje. Czasami bulwersuje wyrazistością formuł. Panuje nad summą swojego widzenia, summą wtajemniczenia, swoją wizją, wiedzą ezoteryczną, radykalnymi, niekiedy obrazoburczymi konkluzjami, zmiennością rytmiczną. Ustala logikę rozumowania.

Ciemna baśń, Czesław Sobkowiak


Muzyka wnika w poezję, staje się jej częścią. Którędy wnika? W jaki sposób przekazuje zmysłowość? Może w akcie rozkoszy, może w akcie śmierci. Ale zawsze jest czernią i bielą, czernią rozkoszy i bielą śmierci, czernią śmierci i bielą rozkoszy. Otwiera mięso życia kluczem wiolinowym, kluczem do przekręcania, kluczem do wskazywania, kluczem altowym, tenorowym, basowym, kluczem kluczy. Jakoś musi się dobrać do tego, co po drugiej stronie.

Kosmos Urszuli Benki, Krzysztof Rudowski



 

Urszula Małgorzata Benka ''Pasja Jezusa z Nazaretu''

"Usnąć
W słabość ciała się wtulić jak w nicość sprzed narodzenia"
Już ten pierwszy wers poematu "Pasja Jezusa z Nazaretu" Urszuli Małgorzaty Benki uskrzydla, zachwyca i oszołamia. Brzmi jak najpotężniejsze zaklęcie niwelujące granice między tym, co doczesne, a tym, co wieczne. Zaklęcie niwelujące czas i przestrzeń - ograniczenia egzystencji. Julio Cortazar w "Prozie z obserwatorium" napisał: "W każdym krwiobiegu cicho krążą klucze paktu z tym, co otwarte. Ale człowiek pije i wylewa krew pośród wrzasków teraźniejszości i nawrotów przeszłości, i tylko niewielu poczuje w swoim pulsie zew rudowłosej nocy (...) ". I jest to też najlepszy komentarz do poematu Urszuli Małgorzaty Benki, która absolutnie genialnie, z maestrią i poetycką finezją najwyższej próby sportretowała te nawroty przeszłości i wrzaski teraźniejszości na tle i w obliczu bezgranicznego, pulsującego życiem Absolutu.
Janusz Jaroszewski


Do ręki dostajemy liryczny apokryf – rejestr czegoś bardzo nieuchwytnego i trudnego w opisie. Jeśli znaczenie religijności ujmiemy jako więź, wówczas poemat ten okaże się próbą lirycznej inkarnacji postaci z Pisma. To nie jest wcielenie dosłowne. To emanacja masek.
Piotr Lamprecht



Urszula Benka, ''Pasja Jezusa z Nazaretu'' [pdf]
Robert Gawłowski ''Smuga Boża'' O ''Pasji Jezusa z Nazaretu'' według Urszuli Małgorzaty Benki [pdf]

Recenzja. Zbigniew Ikona–Kresowaty – ''PASJA JEZUSA Z NAZARETU'' A licentia poetica (w/g pasji Urszuli Małgorzaty Benki). Źródło pisarze.pl [pdf]

Robert Rudiak, ''Pasja według… Urszuli Małgorzaty Benki'' [pdf]

Krzysztof Rudowski, "Teatr mój widzę. O "Pasji" Urszuli Benki", „Format Literacki” 2021, nr 1, s. 176–177 [pdf]

Stefan Rusin ''Poetyckie misterium''. Migotania. Gazeta Literacka Nr 3 (68) 2020 kwartalnik [pdf]

Czesław Sobkowiak ''Urszula M. Benka''. Migotania. Gazeta Literacka Nr 3 (68) 2020 kwartalnik [pdf]

Recenzja. Stefan Jurkowski, ''W metafizycznym bezkresie''. Akcent nr 4 (162) 2020 [pdf]

Andrzej Saj, ''Glossa do ''Pasji Jezusa z Nazaretu'' wg. poetki Urszuli U. Benki'' [pdf]



 

Marianna Bocian "Ciągła odsłona"

Zaproponowany przez Autorkę obszerny zbiór wierszy zawiera szereg ważnych wątków myślowych i towarzyszących im strategii podawczych. Do najważniejszych należy tutaj zapewne konwencja prawdomówności. Monologi formułowane przez bohaterów związanych sercem ze skromną i stosunkowo małą efektowną ziemią Podlasia, a głównie ze wsią tego regionu, budowane są w sposób ograniczający wyrazistość ich kreacyjnego charakteru. Odbywa się to m.in. poprzez odwoływanie się do zasady szczerości. Tendencja ta znalazła szczególny wyraz w tytule zbioru i w odpowiadającym mu metatekstowo niewielkich rozmiarów utworzone. "Ja" liryczne podkreśla w nim, że docieranie do prawdy możliwe jest w specyficznym okresie doby, w ciszy i skupieniu pory przedwieczornej, wśród falujących zbóż, z dala od zgiełku miasta. Inną cechą tej poezji jest jej antyurbanizm, bardzo wyraźny m.in w utworze "złudzenie nie tylko Tadeusza Paipera", będącym polemiką z ideami zawartymi w tekstach przedstawiciela Awangardy Krakowskiej, z obecnym w nich optymistycznym kultem "miasta-masy-maszyny".
Mirosław Olędzki



28 wierszy Marianny Bocian w interpretacji Bożeny Adamek i Danuty Bednarek

 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 19

Aktualności

„Wiosenne czytanie poezji”

3.04 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wiosenny koncert na trąbkę

4.04 (czwartek) br. o godz. 15.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki K. Czai pt. „Wielki Wybuch”

4.04 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Recital fortepianowy D. Saienko (Ukraina)

5.04 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

W związku z przygotowaniem pomieszczeń na lokal wyborczy Wyborów samorządowych Klub Muzyki i Literatury nieczynny

6.04 (sobota) br.

Wybory samorządowe. Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej nr 13

7.04 (niedziela) br.

Wrocławski Klub Stanisławowian, spotkanie

8.04 (poniedziałek) br. o godz. 16.00
Wstęp z zaproszeniami

Spotkanie z cyklu Dowód Tożsamości. Gościem będzie W. Kościelniak
Koncepcja spotkań i prowadzenie E. Gil-Kołakowska
W części muzycznej wieczoru:
M. Jaworski – wokal, gitara

10.04 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z M. Pacholakiem pt. „Pomniki Adama Mickiewicza”

11.04 (czwartek) 2024 r. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie prezentujące 11 numer kwartalnika artystyczno-literackiego „Format Literacki”

11.04 (czwartek) 2024 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Recital fortepianowy S. Ghozata
Konferansjer: K. Koźbielska

12.04 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Koncert pt. „R. Frey akustycznie”
Gościnnie W. WOODY Kwaśnicki

13.04 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert wychowanków MDK Wrocław-Krzyki pt. „Piano solo”

15.04 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert dyplomantów

16.04 (wtorek) br. o godz. 15.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wieczór miniatur wiolonczelowych

16.04 (wtorek) br. o godz. 18.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów z cyklu „Młodzi wykonawcy”

17.04 (środa) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki H. Barań pt. „Łużyce moja miłość”
Prowadzenie W. Browarny

18.04 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

W związku z przygotowaniem pomieszczeń na lokal wyborczy Wyborów samorządowych Klub Muzyki i Literatury nieczynny

20.4 (sobota) br.

Wybory samorządowe 2024 – druga tura. Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej nr 13

21.04 (niedziela) br.

Z cyklu „Wieczory Lisztowskie” koncert A. Stoklosy (sopran), D. Stoklosy (tenor) i M. Michalskiego (fortepian) pt. „Muzyczny bukiet”
Prowadzenie J. Adamowski

22.04 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Koncert Muzyki Polskiej pt. „Wiosenne granie i śpiewanie”

23.04 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa fotograficzna w 35 rocznicę działalności Towarzystwa im. F. Liszta

do 23 kwietnia br.
Wstęp wolny. Zapraszamy

Egzaminy dyplomowe

24.04 (środa) br. o godz. 14.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie autorskie S. Srokowskiego połączone z prezentacją książki pt. „Zanim spłonęli żywcem”

25.04 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wrocławskie Wieczory Coolturalne
I. Venyš (Czechy) – klarnet
Przy fortepianie M. Hanus

25.04 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów klas Suzuki

26.04 (piątek) br. o godz. 17.00
Koncert zamknięty

Egzaminy dyplomowe

29.04 (poniedziałek) br. o godz. 14.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert w 233 rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja
A. Bruderek – skrzypce
A. Prabucka-Firlej – fortepian
K. Sperski – słowo wiążące

3.05 (piątek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie muzyczne do autorskich piosenek Tomka Motyki

4.05 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja trylogii J. Krupińskiej-Trzebiatowskiej pt. „Kiedy miłość była zbrodnią”
Prowadzenie K. Burnat

10.05 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Recital fortepianowy I. Jutrzenka-Trzebiatowskiej pt. „W salonie Chopina”

11.05 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Wystawa malarstwa B. John pt. „woda, niebo, powietrze”

do 15 maja br.
Wstęp wolny. Zapraszamy

Egzaminy dyplomowe

28.05 (wtorek) br. o godz. 14.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Egzaminy dyplomowe

29.05 (środa) br. o godz. 14.00
Wstęp wolny. Zapraszamy