Akwedukt. Oficyna Wydawnicza Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu

rok założenia: 1999
Każda książka w Akwedukcie jest źródłem.

Od ponad 25 lat Akwedukt publikuje poezję, wspomnienia, opracowania krytyczno-naukowe, albumy fotograficzne, tłumaczenia – w przeświadczeniu o wartości słowa, dbając o różnorodną i interesującą dla czytelników ofertę wydawniczą. Poszukiwanie autorek i autorów wrażliwych, wnikliwych, oryginalnych, niezależnych, dokładność edytorska, piękna szata graficzna – wynikają z przekonania, że literatura jest dobrem kultury, jej bogactwo, płynące z wiary i odwagi, tworzą książki i ich czytelnicy.

Urszula M. Benka, Akwedukt, [w:] Klub Muzyki i Literatury – 65 lat, zebrał, opracował i wstępem opatrzył Ryszard Sławczyński, Wrocław 2024, s. 65–74 [pdf]
Marek Rolski, „Z dala od mainstreamu. Oficyna Wydawnicza Akwedukt”, „Kalendarz Wrocławski” 2022, nr XLVI (46), s. 235–242 [pdf]




Rafał Bakalarczyk „Poezja obrazów”

Okładka [pdf]

S. Srokowski, Ulotność i delikatność materii [wywiad], „Prawda jest ciekawa” dodatek do „Gazety Obywatelskiej” 2024, nr 50 (336), s. 18–19 [pdf]


Zadziwiające i tajemnicze są związki między malarstwem a poezją. Malarstwo, które często próbuje wyrazić się bez słów, paradoksalnie wywołuje potrzebę opisu, prowokując do rozmów i interpretacji. Te z kolei zamieniają słowa z powrotem w materię barwną, wprowadzając nas w świat zastygły w ramach obrazu. Przez intensyfikację wrażeń wizualnych, słowa mogą prowadzić nas do granic kontemplacji, równocześnie przywołując ciszę. W swoim dziele Martwa natura z wędzidłem Zbigniew Herbert przypomina słowa Paula Valéry’ego, który twierdził, że „Należy przepraszać za to, że ośmielamy się mówić o malarstwie”. Herbert, pisząc: „Miałem zawsze świadomość popełnianego nietaktu”, wyrażał świadomość delikatności tego przedsięwzięcia. Jednakże, jak dobrze, że nie tylko on, ale także wielu innych, z doskonałymi efektami, popełnia ten nietakt. Nie sposób nie wspomnieć tu o Wisławie Szymborskiej, z którą autor niniejszego tomiku prowadzi zgrabny dialog, czy o Jerzym Ficowskim, twórcy wspaniałego cyklu Makowskie bajki, nawiązującego do obrazów Tadeusza Makowskiego. Warto także przywołać Jacka Kaczmarskiego, który czerpał inspirację z dzieł flamandzkich mistrzów, podobnie jak Rafał Bakalarczyk. Wyobraźnia Bakalarczyka, w przeciwieństwie do twórczości Kaczmarskiego, nie podlega dyktatowi historii wielką literą. Zamiast tego skupia się na historii kameralnej, prywatnej – podobnie jak niderlandzcy mistrzowie. Jego uwagę przyciąga pojedyncze ludzkie istnienie, zwłaszcza kobiece. Bakalarczyk – malarz i absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, w niezwykle wrażliwy sposób przywraca do życia bohaterki dawnych mistrzów, zagłębiając się w ich emocje, nadzieje i niepokoje, sprawy trwające ponadczasowo, tak bliskie nam wszystkim. Pióro poety działa jak rentgen, przenikając ciała i dusze bohaterów obrazów Johannesa Vermeera, Pietera de Hoocha, Vincenta van Gogha, Edgara Degasa czy Honorégo Daumiera, „widząc wszystko i zapisując wszystko”. „Równoznaczne siły literatury i plastyki nie tylko wiedzą o sobie, ale wzajemnie działają na siebie, przenikają się i propagują” – pisał w latach 30. XX wieku Józef Czapski, artysta słowa i artysta obrazu. Te słowa pozostają aktualne. Dla Czapskiego pod koniec życia twórczość malarska stała się ważniejsza niż pisanie; czuł się przede wszystkim malarzem, jednak spełnił się w obu tych dziedzinach. I nie tylko w nich. Życzę Rafałowi Bakalarczykowi spełnienia, dedykując mu słowa Józefa Czapskiego – na szczęście.

Joanna Rolińska



 

Marek Baterowicz, Wojna 1812. Quasi una fantasia

Okładka [pdf]

Stanisław Srokowski, Wirtuozeria i styl. Kochajmy bogatą wyobraźnię, „Prawda jest ciekawa” 2025, nr 58, s. 28–29 [pdf]


„Mamy jednak w tym wypadku do czynienia z historią alternatywną. W tej kategorii Marek Baterowicz okazał się zupełnie oryginalny. Kiedy z przyjemnością czytało się w ostatnich dekadach tę odmianę gatunkową powieści, były to rzeczy bliskie fantastyce (np. Burza Macieja Parowskiego) lub satyrze (np. Post-Polonia, czy Powtórka z rozgrywki Marcina Wolskiego). Największym, jak się wydaje, sukcesem artystycznym Baterowicza jest napisanie historii alternatywnej tak, jak gdyby to była historia prawdziwa. Rzeczowo, krótko, poważnie i przekonująco”.

Dorota Heck



 

Urszula Małgorzata Benka „Melodia opętania”

Okładka przód [pdf]

Okładka tył [pdf]

Robert Gawłowski, Melodia z tego i nie z tego świata, „Format Literacki” nr 7, 2023, s. 194-196 [pdf]

Stefan Jurkowski, Wieloznaczna cisza opętania [pdf]

Antoni Matuszkiewicz, Opętana, „Fraza” 2024, nr 1–2, s. 28–35 [pdf]


To wszystko, co w tomiku Melodia opętania Uli Małgorzaty Benki zostało napisane […], to ciąg napierających na siebie obrazów, skojarzeń różnych treści, także refleksji o sprawach realnych, symbolicznych czy odniesień do mitów. Ten zestaw zyskuje wagę uniwersalnego znaczenia. Takiego szczególnie, które daje muzyka. […]

Benka prowokuje. Czasami bulwersuje wyrazistością formuł. Panuje nad summą swojego widzenia, summą wtajemniczenia, swoją wizją, wiedzą ezoteryczną, radykalnymi, niekiedy obrazoburczymi konkluzjami, zmiennością rytmiczną. Ustala logikę rozumowania.

Ciemna baśń, Czesław Sobkowiak


Muzyka wnika w poezję, staje się jej częścią. Którędy wnika? W jaki sposób przekazuje zmysłowość? Może w akcie rozkoszy, może w akcie śmierci. Ale zawsze jest czernią i bielą, czernią rozkoszy i bielą śmierci, czernią śmierci i bielą rozkoszy. Otwiera mięso życia kluczem wiolinowym, kluczem do przekręcania, kluczem do wskazywania, kluczem altowym, tenorowym, basowym, kluczem kluczy. Jakoś musi się dobrać do tego, co po drugiej stronie.

Kosmos Urszuli Benki, Krzysztof Rudowski



 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 22

Aktualności

Prezentacja książki A. Janko pt. „Załamanie pogody. Wiersze z lat 1973–2024”
Prowadzenie K. Maliszewski
W części muzycznej D. Kalka

1.04 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert pt. „Młoda Scena”
D. Casalino – fortepian
Dyrektor artystyczny: F. Bottigliero

2.04 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie „Prawda o wydawnictwie Gebethner i Wolff”, po którym nastąpi wernisaż wystawy malarstwa J. Wolffa pt. „Kilka obrazów z różnych lat”

3.04 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert wokalny z cyklu pn. „Promocja młodych artystów muzyków”

4.04 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Wiosna accelerando!”

5.04 (sobota) br. o godz. 12.00
Koncert zamknięty

„Monologi pana H. czytanie performatywne albo stand-up” H. Koczana pt. „Bajki ze Stumyślowego Lasu”

5.04 (sobota) br. o godz. 16.00
Spotkanie zamknięte

Koncert wychowanków MDK Wrocław-Krzyki pt. „Piano solo”

7.04 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

„Wiosenne czytanie wierszy”

8.04 (wtorek) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert z cyklu „Młodzi wykonawcy”

9.04 (środa) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Udostępnienie wystawy ozdób wielkanocnych autorstwa B. Pindral, M. Boczar oraz V. Kopeckiej

10.04 (czwartek) br. o godz. 10.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wieczór autorski V. Kopeckiej
Prowadzenie: J. Golak
Wystąpią polscy poeci:
K. Burnat
A. Matuszkiewicz
Recytacja w języku polskim i czeskim: V. Kopecká
W części muzycznej: Barbara Pachura – gitara, śpiew

10.04 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z M. Karczmarkiem autorem książki „Wrocław, którego nie ma”

12.04 (sobota) br. o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

„Japoński wieczór fortepianowy”
S. Hara
H. Matsumoto
K. Suetsugu
S. Takeoka
N. Yamagishi

12.04 (sobota) br. o godz. 16.00
Koncert zamknięty

Spotkanie z cyklu Dowód Tożsamości. Gościem będzie W. Saniewski
Koncepcja spotkań i prowadzenie E. Gil-Kołakowska
Prezentacja fragmentów prozy: M. Kopczyńska
W części artystycznej:
T. Krajewski – gitara, wokal
T. Backovskyy – saksofon

14.04 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Z wiosennych tchnień…”

15.04 (wtorek) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert Muzyki Polskiej pt. „Utwory malowane dźwiękami instrumentów i barwą głosu”

16.04 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa ozdób wielkanocnych autorstwa B. Pindral, M. Boczar oraz V. Kopeckiej

do 22.04 (wtorek) br.
Wstęp wolny. Zapraszamy

Z cyklu „Wieczory Lisztowskie” koncert w stylu brillant
A. Grube – obój
R. Salyutov – fortepian
Prowadzenie: J. Adamowski

23.04 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Koncert pt. „Młoda Scena”
S. Cianciullo – fortepian
Dyrektor artystyczny: F. Bottigliero

24.04 (czwartek) br. o godz. 19.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów sekcji Instrumentów Smyczkowych, Gitary i Harfy

25.04 (piątek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Dźwięki fantazji”

26.04 (sobota) br. o godz. 12.00
Koncert zamknięty

Koncert polskiej i białoruskiej poezji śpiewanej oraz piosenki autorskiej z okazji 20-lecia zespołu „Wspólna Wędrówka” pt. „Gitara jedna – dusze dwie”
M. Towarnicka – organizacja, wokal
N. Brońska – śpiew, sopran
G. Komincz – wokal
W. Oleszkiewicz – fortepian
Gość koncertu: N. Kalada (Akinina)

26.04 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Autorski wieczór gitarowy z małą wycieczką do Hiszpanii pt. „Bartnik gra Bartnika”
Inés & Kamil Duo:
A. Bittner – gitara, kastaniety, tamburyn
K. Bartnik – gitara

28.04 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie poetyckie T. Wagilewicz pt. „Cztery Pory Wiersza”

29.04 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

polska flaga  Uroczysty koncert w 234. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja
I. Porębska – fortepian
I. Ciszek – fortepian
M. Lis – fortepian
M. Ferenc – fortepian

3.05 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert muzyki barokowej pt. „Głos epoki”

5.05 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Kalejdoskop liryczny”
Opieka artystyczna dr hab. J. Litwin-Fenc

6.05 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z A. Niklem pt. „O zasadach legitymizmu z okazji Tysiąclecia Królestwa Polskiego”

7.05 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Zapraszamy na Wrocławskie Wieczory Coolturalne pt. „Taniec po Strunach”
Duet gitarowy Siempre Nuevo:
M. Freml
P. Vacík

8.05 (czwartek) br. o godz. 19.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Międzynarodowy koncert pt. „Człowieczy los” poświęcony wybitnej polskiej artystce Annie German

10.05 (sobota) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert z cyklu „Młodzi wykonawcy”

14.05 (środa) 2025 roku o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Premiera książki A.S. Konarskiego pt. „Nasi mistrzowie urbaniści”

15.05 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert gitarowy T. Motyki

24.05 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa malarstwa J. Wolffa pt. „Kilka obrazów z różnych lat”

do 27.05 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Inauguracja obchodów 10-lecia Polskiego Stowarzyszenia Haiku

6.06 (piątek) br. o godz. 18.00
Spotkanie zamknięte