Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na prezentację książek Pauliny Subocz-Białek i Ireneusza Staronia pt. ''Poza mapą. O „Nadberezyńcach" Floriana Czarnyszewicza'' oraz ''Nostalgiczna pieśń powrotu. O twórczości Floriana Czarnyszewicza''

1 lutego (poniedziałek) 2021 roku o godz. 17.00

Spotkanie transmitowane online

Plakat [pdf]

Paulina Subocz-Białek i Ireneusz Staroń. ''Poza mapą. O „Nadberezyńcach” Floriana Czarnyszewicza'' (okładka) [pdf]

Paulina Subocz-Białek i Ireneusz Staroń. ''Nostalgiczna pieśń powrotu. O twórczości Floriana Czarnyszewicza'' (okładka) [pdf]


Paulina Subocz-Białek oraz Ireneusz Staroń pokazują pisarza znad Berezyny jako autora na wskroś nowoczesnego, sylwicznego, łączącego w swych utworach konwencje eposu, sielanki, romansu, powieści rozwojowej, przygodowej, historycznej, czy też awanturniczo-łotrzykowskiej. Co więcej: zręcznie poruszającego się pomiędzy prawdą i fikcją, autobiografią i beletrystyką, kompozycją otwartą i zamkniętą, poetyką fragmentu i poetyką „całości”; wirtuozersko zderzającego ze sobą rozmaite rejestry i style polszczyzny, a także jej odmiany regionalne – przełamującego patos humorem, a sielankę katastrofizmem. Nowoczesność Czarnyszewicza to także dystans wobec mitotwórczej roli literatury. Zamieszczone w książce analizy odsłaniają pasjonującą grę, jaką artysta prowadzi z „polskim mitem”, zarazem podważając go i utwierdzając, konstruując i dekonstruując.


Paulina Subocz-Białek i Ireneusz Staroń – badacze twórczości prozaika znad Berezyny. Poświęcili mu dwie monografie: Poza mapą. O „Nadberezyńcach” Floriana Czarnyszewicza (Kraków 2020) oraz Nostalgiczną pieśń powrotu. O twórczości Floriana Czarnyszewicza (Kraków 2020), a także esej Cienie platanowej Avenida de Mayo publikowany na łamach miesięcznika „Twórczość” (2020, nr 9). W kwartalniku literacko-artystycznym „Metafora” publikowali pierwsze w najnowszej refleksji krytycznej szkice prezentujące drobiazgową analizę formalną wybranych fragmentów prozy tego autora. Ich książka historycznoliteracka Nadkolory i nadaromaty. Schulz, Mueller, Blecher (Lublin 2017) znalazła się na prestiżowej liście 80 najważniejszych pozycji schulzologicznych kwartalnika „Konteksty” (2019). Monografia była prezentowana także na Festiwalu Conrada i wrocławskim Bruno Schulz. Festiwal (oba 2018). Od 2015 roku autorzy są członkami kapituły jury Nagrody Literackiej Czterech Kolumn.


W dobie panowania distant reading lub co najwyżej middle distant reading monografia Pauliny Subocz-Białek i Ireneusza Staronia Poza mapą. O „Nadberezyńcach” Floriana Czarnyszewicza zapowiada więcej niż powrót do close reading, bo restytucję tradycyjnej, porządnej filologii. Autorzy, decydując się poświęcić jednej powieści obszerną rozprawę, podjęli tradycję, której szczytowym osiągnięciem w nowoczesnym literaturoznawstwie polskim było studium Konstantego Troczyńskiego z 1938 roku Artysta i dzieło, poświęcone Próchnu Wacława Berenta. Ale, choć dominantą tych trzymających się blisko tekstu analiz jest sam tekst: jego kształt gatunkowy, schematy fabularne, kompozycja, technika narracyjna, stylistyka i retoryka, to nie pominęli tak ważnych dla filologii i rozumiejącej lektury spraw, jak kontekst historyczny, historycznoliteracki i biograficzny oraz życie utworu w recepcji. Dążyli bowiem, jak zadeklarowali w Uwagach wstępnych, do ukazania całego splotu okoliczności zewnątrztekstowych, które nie dość, że zdeterminowały wewnętrzny kształt powieści, to i odwzorowały się w niej.
Prof. Danuta Ulicka, Epos o eposie, „Nowe Książki” 2020, nr 11.

Gdyby nie świadomość proporcji, mogłabym powtórzyć za Czesławem Miłoszem: „Byłam jedną z ofiar: wystarczyło jednej stronicy, żebym uległa wpływowi tego narkotyku i przeczytała jednym tchem 352 stronice dużego formatu”. Podczas tej lektury zadawałam sobie pytanie: dlaczego czytany tekst mnie pociągnął i zatrzymał? I intuicyjnie czułam, że trzymają mnie przy nim 3 siły: prawda, pasja, przygoda. Ta książka może być ośmieleniem, by o literaturze mówić własnym językiem, tzn. zachować płynność i autentyczność błyskotliwej narracji, jednocześnie znajdując w niej miejsce na zagospodarowanie bogatego instrumentarium teoretycznoliterackiego. W tej prozie widać młodość, ale jest to młodość dojrzała, najszlachetniejszego gatunku – respektująca obowiązujące reguły dyskursu naukowego i z wdziękiem je niekiedy transcendująca.
Prof. Beata Obsulewicz-Niewińska, Prawda. Pasja. Przygoda, „Topos” 2020, nr 5-6.

Recenzja prof. Danuty Ulickiej: noweksiazki.com.pl/pl/recenzja/ulicka-11-2020
Fragment eseju z „Twórczości”: tworczosc.com.pl/artykul/cienie-platanowej-avenida-de-mayo/


Film z wydarzenia:


 

Aktualności

Wykład prof. J. Miodka pt. „Mieszkańcy masowej wyobraźni”

27.01 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert kameralny pt. „Fortepian nie tylko solo”

28.01 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Recital skrzypcowy Z. Sygudy

29.01 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert gitarowy S. Markowskiego

30.01 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Impresje muzyczne. Od baroku do Presleya”
M. Kocik – gitara
I. Solonenko – skrzypce

31.01 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Recital fortepianowy M. Tubisa pt. „Into the Night”

1.02 (sobota) br. o godz. 17.00
Wstęp biletowany

Recital fortepianowy M. Tubisa pt. „Into the Night”

1.02 (sobota) br. o godz. 19.00
Wstęp biletowany

Wieczór arii i pieśni

3.02 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Solo i w duecie”

4.02 (wtorek) br. o godz. 15.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Pogawędki jazzowe”
K. Abt – gitara
A. Michalak – gitara basowa

4.02 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert odwołany z przyczyn niezależnych od organizatora.


Akordeonowy koncert dyplomowy J. Stoczewskiego

5.02 (środa) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Akordeonowy koncert dyplomowy D. Bezkorowajnego

5.02 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wykład z prezentacją multimedialną A. Zwiech pt. „Pałace Wrocławia, obraz zamożności i wielkich ambicji właścicieli”

6.02 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z M. Kosendiakiem pn. „Europejskie miejsca pamięci Edyty Stein. Czy przez Wrocław i Sobótkę będzie biegł szlak kulturowy Patronki Europy?”

7.02 (piątek) br. o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

„Zimowe czytanie wierszy”

7.02 (piątek) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prelekcja B. Szponar pt. „Profesor Rudolf Weigl i „Weiglowcy”. Rekapitulacja pamięci AD 2025”
oraz projekcja filmu pt. „Zwyciężyć śmierć... Prof. Rudolf Weigl”

8.02 (sobota) br. o godz. 12.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie autorskie S. Srokowskiego połączone z prezentacją książki pt. „Z kościoła do piekła”

8.02 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Prezentacja książki pod redakcją A. Łyjaka i A. Marczak pt. „Sportowe opowieści”

10.02 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie odwołane z przyczyn niezależnych od organizatora.


Koncert pt. „Popołudnie z wiolonczelą”

11.02 (wtorek) br. o godz. 14.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z U. Zyburą pt. „Haiku jazzowe”
R. Liszka – improwizacje na skrzypcach

12.02 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki A. Lizakowskiego pt. „Czesław Miłosz w Ameryce”
Prowadzenie: R. Gawłowski

13.02 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert pieśni kurpiowskich Zespołu Muzyki Polskiej „Mokosza”

15.02 (sobota) 2025 roku o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Młoda Scena”
M. Lattarulo – fortepian
Dyrektor artystyczny: F. Bottigliero

17.02 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert duetu fortepianowego
C. Tanaka (Japonia)
K. Dziurbiel (Polska)

18.02 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

„Koncert z komentarzem”
L. Grzanka-Urbaniak – wiolonczela
M. Bień – wiolonczela
A. Siejka – fortepian
M. Grabosz – fortepian

19.02 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert chóru „Rapsodia” pt. „Niech nas połączy walc”
Dyrygent: K. Garczarek

20.02 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt: „Piękno Mezzosopranu”
C. Zhe – mezzosopran
Q. Dandan – mezzosopran
K. Starzycka – fortepian
Opieka artystyczna: prof. R. Żukowski

22.02 (sobota) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Fundacja „Kultura Bez Granic” oraz Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zapraszają na koncert muzyki klasycznej pt. „Muzyka Poza Granicami”

24.02 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp biletowany
Koncert transmitowany online

Koncert pianistyczno-wokalny M. Constance-Zuk pt. „Fryderyk Chopin powraca z Paryża”
Prowadzenie: W.R. Popkieiwcz

27.02 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert charytatywny zespołu „Ormimus” na rzecz Fundacji „Dobrze, że jesteś”
W. Kwaśnicki – saksofon, cajon
R. Frey – gitara, wokal
B. Wołczyk – skrzypce

28.02 (piątek) 2025 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert fortepianowy uczniów E. Weps-Duffy

1.03 (sobota) br. o godz. 11.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Premiera książki poetyckiej S. Melskiego pt. „Pater Noster qui es”
Wprowadzenie: prof. D. Heck

1.03 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Wieczór autorski J. Barańczaka pt. „Piazza Navona”
Prowadzenie: R. Augustyn

4.03 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki P. Skrzywanka pt. „Radiowy kaowiec czyli kulturalnie o Wrocławiu”
Prowadzenie: R. Gawłowski

7.03 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Prezentacja książki L. Pułki pt. „Osobne”
Prowadzenie: U. Glensk
Recytacja: R. Gonera

8.03 (sobota) 2025 roku o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Finisaż wystawy malarstwa E. Kostki pt. „Malowanie gaju”
W części muzycznej:
G. Szendzielorz-Jungiewicz – fortepian

21.03 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy