Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na prezentację książek Pauliny Subocz-Białek i Ireneusza Staronia pt. ''Poza mapą. O „Nadberezyńcach" Floriana Czarnyszewicza'' oraz ''Nostalgiczna pieśń powrotu. O twórczości Floriana Czarnyszewicza''

1 lutego (poniedziałek) 2021 roku o godz. 17.00

Spotkanie transmitowane online

Plakat [pdf]

Paulina Subocz-Białek i Ireneusz Staroń. ''Poza mapą. O „Nadberezyńcach” Floriana Czarnyszewicza'' (okładka) [pdf]

Paulina Subocz-Białek i Ireneusz Staroń. ''Nostalgiczna pieśń powrotu. O twórczości Floriana Czarnyszewicza'' (okładka) [pdf]


Paulina Subocz-Białek oraz Ireneusz Staroń pokazują pisarza znad Berezyny jako autora na wskroś nowoczesnego, sylwicznego, łączącego w swych utworach konwencje eposu, sielanki, romansu, powieści rozwojowej, przygodowej, historycznej, czy też awanturniczo-łotrzykowskiej. Co więcej: zręcznie poruszającego się pomiędzy prawdą i fikcją, autobiografią i beletrystyką, kompozycją otwartą i zamkniętą, poetyką fragmentu i poetyką „całości”; wirtuozersko zderzającego ze sobą rozmaite rejestry i style polszczyzny, a także jej odmiany regionalne – przełamującego patos humorem, a sielankę katastrofizmem. Nowoczesność Czarnyszewicza to także dystans wobec mitotwórczej roli literatury. Zamieszczone w książce analizy odsłaniają pasjonującą grę, jaką artysta prowadzi z „polskim mitem”, zarazem podważając go i utwierdzając, konstruując i dekonstruując.


Paulina Subocz-Białek i Ireneusz Staroń – badacze twórczości prozaika znad Berezyny. Poświęcili mu dwie monografie: Poza mapą. O „Nadberezyńcach” Floriana Czarnyszewicza (Kraków 2020) oraz Nostalgiczną pieśń powrotu. O twórczości Floriana Czarnyszewicza (Kraków 2020), a także esej Cienie platanowej Avenida de Mayo publikowany na łamach miesięcznika „Twórczość” (2020, nr 9). W kwartalniku literacko-artystycznym „Metafora” publikowali pierwsze w najnowszej refleksji krytycznej szkice prezentujące drobiazgową analizę formalną wybranych fragmentów prozy tego autora. Ich książka historycznoliteracka Nadkolory i nadaromaty. Schulz, Mueller, Blecher (Lublin 2017) znalazła się na prestiżowej liście 80 najważniejszych pozycji schulzologicznych kwartalnika „Konteksty” (2019). Monografia była prezentowana także na Festiwalu Conrada i wrocławskim Bruno Schulz. Festiwal (oba 2018). Od 2015 roku autorzy są członkami kapituły jury Nagrody Literackiej Czterech Kolumn.


W dobie panowania distant reading lub co najwyżej middle distant reading monografia Pauliny Subocz-Białek i Ireneusza Staronia Poza mapą. O „Nadberezyńcach” Floriana Czarnyszewicza zapowiada więcej niż powrót do close reading, bo restytucję tradycyjnej, porządnej filologii. Autorzy, decydując się poświęcić jednej powieści obszerną rozprawę, podjęli tradycję, której szczytowym osiągnięciem w nowoczesnym literaturoznawstwie polskim było studium Konstantego Troczyńskiego z 1938 roku Artysta i dzieło, poświęcone Próchnu Wacława Berenta. Ale, choć dominantą tych trzymających się blisko tekstu analiz jest sam tekst: jego kształt gatunkowy, schematy fabularne, kompozycja, technika narracyjna, stylistyka i retoryka, to nie pominęli tak ważnych dla filologii i rozumiejącej lektury spraw, jak kontekst historyczny, historycznoliteracki i biograficzny oraz życie utworu w recepcji. Dążyli bowiem, jak zadeklarowali w Uwagach wstępnych, do ukazania całego splotu okoliczności zewnątrztekstowych, które nie dość, że zdeterminowały wewnętrzny kształt powieści, to i odwzorowały się w niej.
Prof. Danuta Ulicka, Epos o eposie, „Nowe Książki” 2020, nr 11.

Gdyby nie świadomość proporcji, mogłabym powtórzyć za Czesławem Miłoszem: „Byłam jedną z ofiar: wystarczyło jednej stronicy, żebym uległa wpływowi tego narkotyku i przeczytała jednym tchem 352 stronice dużego formatu”. Podczas tej lektury zadawałam sobie pytanie: dlaczego czytany tekst mnie pociągnął i zatrzymał? I intuicyjnie czułam, że trzymają mnie przy nim 3 siły: prawda, pasja, przygoda. Ta książka może być ośmieleniem, by o literaturze mówić własnym językiem, tzn. zachować płynność i autentyczność błyskotliwej narracji, jednocześnie znajdując w niej miejsce na zagospodarowanie bogatego instrumentarium teoretycznoliterackiego. W tej prozie widać młodość, ale jest to młodość dojrzała, najszlachetniejszego gatunku – respektująca obowiązujące reguły dyskursu naukowego i z wdziękiem je niekiedy transcendująca.
Prof. Beata Obsulewicz-Niewińska, Prawda. Pasja. Przygoda, „Topos” 2020, nr 5-6.

Recenzja prof. Danuty Ulickiej: noweksiazki.com.pl/pl/recenzja/ulicka-11-2020
Fragment eseju z „Twórczości”: tworczosc.com.pl/artykul/cienie-platanowej-avenida-de-mayo/


Film z wydarzenia:


 

Aktualności

„Wiosenne czytanie poezji”

3.04 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wiosenny koncert na trąbkę

4.04 (czwartek) br. o godz. 15.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki K. Czai pt. „Wielki Wybuch”

4.04 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Recital fortepianowy D. Saienko (Ukraina)

5.04 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

W związku z przygotowaniem pomieszczeń na lokal wyborczy Wyborów samorządowych Klub Muzyki i Literatury nieczynny

6.04 (sobota) br.

Wybory samorządowe. Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej nr 13

7.04 (niedziela) br.

Wrocławski Klub Stanisławowian, spotkanie

8.04 (poniedziałek) br. o godz. 16.00
Wstęp z zaproszeniami

Spotkanie z cyklu Dowód Tożsamości. Gościem będzie W. Kościelniak
Koncepcja spotkań i prowadzenie E. Gil-Kołakowska
W części muzycznej wieczoru:
M. Jaworski – wokal, gitara

10.04 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z M. Pacholakiem pt. „Pomniki Adama Mickiewicza”

11.04 (czwartek) 2024 r. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie prezentujące 11 numer kwartalnika artystyczno-literackiego „Format Literacki”

11.04 (czwartek) 2024 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Recital fortepianowy S. Ghozata
Konferansjer: K. Koźbielska

12.04 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Koncert pt. „R. Frey akustycznie”
Gościnnie W. WOODY Kwaśnicki

13.04 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert wychowanków MDK Wrocław-Krzyki pt. „Piano solo”

15.04 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert dyplomantów

16.04 (wtorek) br. o godz. 15.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wieczór miniatur wiolonczelowych

16.04 (wtorek) br. o godz. 18.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów z cyklu „Młodzi wykonawcy”

17.04 (środa) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki H. Barań pt. „Łużyce moja miłość”
Prowadzenie W. Browarny

18.04 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

W związku z przygotowaniem pomieszczeń na lokal wyborczy Wyborów samorządowych Klub Muzyki i Literatury nieczynny

20.4 (sobota) br.

Wybory samorządowe 2024 – druga tura. Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej nr 13

21.04 (niedziela) br.

Z cyklu „Wieczory Lisztowskie” koncert A. Stoklosy (sopran), D. Stoklosy (tenor) i M. Michalskiego (fortepian) pt. „Muzyczny bukiet”
Prowadzenie J. Adamowski

22.04 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Koncert Muzyki Polskiej pt. „Wiosenne granie i śpiewanie”

23.04 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa fotograficzna w 35 rocznicę działalności Towarzystwa im. F. Liszta

do 23 kwietnia br.
Wstęp wolny. Zapraszamy

Egzaminy dyplomowe

24.04 (środa) br. o godz. 14.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie autorskie S. Srokowskiego połączone z prezentacją książki pt. „Zanim spłonęli żywcem”

25.04 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wrocławskie Wieczory Coolturalne
I. Venyš (Czechy) – klarnet
Przy fortepianie M. Hanus

25.04 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów klas Suzuki

26.04 (piątek) br. o godz. 17.00
Koncert zamknięty

Egzaminy dyplomowe

29.04 (poniedziałek) br. o godz. 14.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert w 233 rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja
A. Bruderek – skrzypce
A. Prabucka-Firlej – fortepian
K. Sperski – słowo wiążące

3.05 (piątek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie muzyczne do autorskich piosenek Tomka Motyki

4.05 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Oblicza fletu poprzecznego”

8.05 (środa) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z M. Pacholakiem pt. „Mickiewiczowskie Zaosie w 1842 roku w opisie i w obrazie Edwarda Pawłowicza”

9.05 (czwartek) 2024 r. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja trylogii J. Krupińskiej-Trzebiatowskiej pt. „Kiedy miłość była zbrodnią”
Prowadzenie K. Burnat

10.05 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Recital fortepianowy I. Jutrzenka-Trzebiatowskiej pt. „W salonie Chopina”

11.05 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Wystawa malarstwa B. John pt. „woda, niebo, powietrze”

do 15 maja br.
Wstęp wolny. Zapraszamy

Udostępnienie wystawy pt. „Czesław Miłosz w fotografiach Adama Lizakowskiego”

18.05 (sobota) br. o godz. 10.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Egzaminy dyplomowe

28.05 (wtorek) br. o godz. 14.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Egzaminy dyplomowe

29.05 (środa) br. o godz. 14.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert G. Niemczuka pt. „Muzyczna podróż przez życie Chopina”

25.06 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp biletowany

Koncert G. Niemczuka pt. „Grieg i Chopin – muzyczni bracia ”

26.06 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp biletowany

Wystawa pt. „Czesław Miłosz w fotografiach Adama Lizakowskiego”

do 27 sierpnia 2024 r.
Wstęp wolny. Zapraszamy