Akwedukt. Oficyna Wydawnicza Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu

rok założenia: 1999
Każda książka w Akwedukcie jest źródłem.

Od ponad 25 lat Akwedukt publikuje poezję, wspomnienia, opracowania krytyczno-naukowe, albumy fotograficzne, tłumaczenia – w przeświadczeniu o wartości słowa, dbając o różnorodną i interesującą dla czytelników ofertę wydawniczą. Poszukiwanie autorek i autorów wrażliwych, wnikliwych, oryginalnych, niezależnych, dokładność edytorska, piękna szata graficzna – wynikają z przekonania, że literatura jest dobrem kultury, jej bogactwo, płynące z wiary i odwagi, tworzą książki i ich czytelnicy.

Urszula M. Benka, Akwedukt, [w:] Klub Muzyki i Literatury – 65 lat, zebrał, opracował i wstępem opatrzył Ryszard Sławczyński, Wrocław 2024, s. 65–74 [pdf]
Marek Rolski, „Z dala od mainstreamu. Oficyna Wydawnicza Akwedukt”, „Kalendarz Wrocławski” 2022, nr XLVI (46), s. 235–242 [pdf]




Mirosław Filipowicz ''Wspomnienia z lat 1939-1980. Spisane w latach 1981-1982''

Oddajemy w ręce Czytelników Wspomnienia spisane przez Mirosława Filipowicza, sędziego i działacza społecznego, który z erudycją i poczuciem humoru podjął się uwiecznienia obrazu wojny odbrązowionej. Opowieść prowadzi czytelnika kolejno przez opis działań wrześniowych, drogi do Armii Polskiej we Francji, przejść żołnierskich w 1940 roku i w końcu – pobytu obozach jenieckich. Autor opowiada wreszcie o swoich przeżyciach po wyzwoleniu: powojennej tułaczce po krajach Europy Zachodniej i hamletowskich rozważaniach o powrocie do, ludowej wówczas, ojczyzny. Były już sędzia zdecydował się także opisać swoje doświadczenia z okresu PRL-u, aż do momentu odejścia, w proteście przeciwko wprowadzeniu stanu wojennego, z Sądu Wojewódzkiego we Wrocławiu.
Pierwsza "wojenna" część wyróżnia się lekkim, swobodnym stylem, nasycona jest humorem, co stanowi ewenement na tle martyrologicznych zwykle wspomnień. Nietrudno dostrzec w tych fragmentach związki z klimatem Haskowskiego Szwejka czy CK Dezerterów. Dalej narracja przechodzi w studium ewolucji systemu totalitarnego umiejętnie przez autora powiązane z osobistymi obserwacjami sędziego-cywilisty na temat zmian społeczno-politycznych i ich wpływu na sytuację i funkcjonowanie ówczesnego wymiaru sprawiedliwości. Wydaje się więc, że choć to propozycja na wiele sposobów nieoczywista - czy może właśnie z tego powodu - stanowi przykład książki ważnej i potrzebnej.




 

Edward Fiszer "Miejsce urodzenia"

Był smukły, jasny i posępny – długo nie mógł się wydobyć z oszołomienia wywołanego straszliwym ciosem wrześniowej klęski i nie mógł pogodzić się z faktem, że oto znalazł się w obozie jeńców. Tam właśnie w Woldenbergu [...] spotkaliśmy się w roku 1940 [...].
Ale wszyscy, którzyśmy się z nim zetknęli, nie mieliśmy wątpliwości, że oto na naszych oczach formuje się prawdziwy, szczery poeta.
Andrzej Nowicki


Ten czy ów podśpiewując "Jutro będzie dobry dzień" czy "Przyjedź, mamo, na przysięgę", nie wiedział najczęściej, że właśnie Fiszer jest jednym z twórców Opolskiego Festiwalu Piosenki. [...] Ale Edward zaczynał swoją twórczość jako poeta. I poetą był w każdym uprawianym przez siebie gatunku literackim.
Tadeusz Kubiak



 

Daria Galant „Syrena Słowiańska”

Wydanie polsko-czeskie
Tłumaczył Libor Martinek

Okładka przód [pdf]

Okładka tył [pdf]


Interpretacje
Skupmy się teraz na książce „Syrena Słowiańska”. Jest to zbiór kilkudziesięciu wierszy, które czytamy bez uprzedniego zapoznania się z prozatorską czy jakąkolwiek inną twórczością literacką Darii Galant, tak jak większość czeskich czytelników, czyli bez uprzedzeń. Poezja ta nawiązuje do prozy autorki na wiele sposobów. Zarówno bezpośrednio – poprzez odniesienia do wcześniejszych utworów prozatorskich, których tytuły autorka przywołuje we wstępie do tomiku, jak i pośrednio – poprzez wypracowane już motywy, tematy, schematy, obrazy stosowane w prozie psychologicznej czy egzystencjalnej, często także przez elementy mitologii słowiańskiej (stąd oczywiście nazwa zbioru).
Tytułowa syrena to jednak nie okrutna istota rodem z mitologii nordyckiej, nie jest to również mała syrenka rodem z baśni Andersena, z miłości do ukochanego zdolna poświęcić swoje życie. Mamy tu raczej do czynienia z intymnymi przeżyciami, a ich źródłem jest głównie (choć nie wyłącznie) rozczarowanie w miłości, nieakceptowane rozstanie z partnerem, dla autorki niezrozumiałe i nieuzasadnione. W tekstach brak jednak ukrytej nienawiści czy goryczy powodowanej życiową porażką: „Wybaczam lasom / Ich wielkie cienie / Wybaczam tobie – / Moje cierpienie” – pisze Daria Galant w wierszu „Majowa burza”. Jak zauważyła w recenzji tomiku Agnieszka Kuniczuk-Trzcinowicz, odnajdujemy w tej poezji raczej „mądre skupienie na ludzkim wnętrzu, przyzwolenie na przeżywanie wszystkiego w taki sposób, na jaki pozwala indywidualna wrażliwość”. To rzadkość w dzisiejszym świecie, w którym rządzą media kreujące fałszywą rzeczywistość, narzucające odbiorcom styl życia celebrytów nakładających na twarz maski uśmiechu. Zbiór zdecydowanie stanowi zwrot ku autentyczności, opierającej się zarówno na folklorze słowiańskim – ale w mocno wystylizowanej postaci i z kilkoma wyjątkami niefiguratywnym (w przeciwieństwie do Václava Erbena czy Františka Ladislava Čelakovskiego), raczej wyczuwalnym w tle – jak i na unikalnej koncepcji panteizmu, ale w wydaniu chrześcijańskim, nie pogańskim. Zawsze ktoś jest obecny, jakaś siła wyższa, do pozornego chaosu wnosząca równowagę, porządek, piękno i spokój. A gdy osiągnie się spokój duszy, nie można zapomnieć o buddyjskiej orientacji autorki prowadzącej do świadomej pracy z duchowością, energiami. Jednak w oddali pobrzmiewają również głosy starożytnych filozofów i renesansowych uczonych oraz ich traktaty o zjawiskach naturalnych czy kosmologicznych.

Libor Martinek


 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 4 z 22

Aktualności

XXX koncert z cyklu Akademia Małego Artysty

23.01 (czwartek) br. o godz. 18.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Zimowe popołudnie z wiolonczelą”

24.01 (piątek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wykład K. Szwagrzyka pt. „Zakopana polska pamięć”

24.01 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Przesłuchania półfinałowe do „X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego WroClavile”

25.01 (sobota) br. o godz. 10.30 – 18.30
Spotkanie zamknięte

Wykład prof. J. Miodka pt. „Mieszkańcy masowej wyobraźni”

27.01 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert kameralny pt. „Fortepian nie tylko solo”

28.01 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Recital skrzypcowy Z. Sygudy

29.01 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert gitarowy S. Markowskiego

30.01 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Impresje muzyczne. Od baroku do Presleya”
M. Kocik – gitara
I. Solonenko – skrzypce

31.01 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Recital fortepianowy M. Tubisa pt. „Into the Night”

1.02 (sobota) br. o godz. 17.00
Wstęp biletowany

Wieczór arii i pieśni

3.02 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Solo i w duecie”

4.02 (wtorek) br. o godz. 15.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Pogawędki jazzowe”
K. Abt – gitara
A. Michalak – gitara basowa

4.02 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert dyplomowy J. Stoczewskiego

5.02 (środa) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert dyplomowy D. Bezkorowajnego

5.02 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wykład z prezentacją multimedialną A. Zwiech pt. „Pałace Wrocławia, obraz zamożności i wielkich ambicji właścicieli”

6.02 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

„Zimowe czytanie wierszy”

7.02 (piątek) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie autorskie S. Srokowskiego połączone z prezentacją książki pt. „Z kościoła do piekła”

8.02 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Prezentacja książki pod redakcją A. Łyjaka i A. Marczak pt. „Sportowe opowieści”

10.02 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Popołudnie z wiolonczelą”

11.02 (wtorek) br. o godz. 14.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z U. Zyburą pt. „Haiku jazzowe”
R. Liszka – improwizacje na skrzypcach

12.02 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki A. Lizakowskiego pt. „Czesław Miłosz w Ameryce”
Prowadzenie: R. Gawłowski

13.02 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Koncert pieśni kurpiowskich Zespołu Muzyki Polskiej „Mokosza”

15.02 (sobota) 2025 roku o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert pt. „Młoda Scena”
M. Lattarulo – fortepian
Dyrektor artystyczny: F. Bottigliero

17.02 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert duetu fortepianowego
C. Tanaka (Japonia)
K. Dziurbiel (Polska)

18.02 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Koncert chóru „Rapsodia” pt. „Niech nas połączy walc”
Dyrygent: K. Garczarek

20.02 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Fundacja „Kultura Bez Granic” oraz Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zapraszają na koncert muzyki klasycznej pt. „Muzyka Poza Granicami”

24.02 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp biletowany
Koncert transmitowany online

Finisaż wystawy malarstwa E. Kostki pt. „Malowanie gaju”
W części muzycznej:
G. Szendzielorz-Jungiewicz – fortepian

21.03 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy