Akwedukt. Oficyna Wydawnicza Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu

rok założenia: 1999
Każda książka w Akwedukcie jest źródłem.

Od ponad 20 lat Akwedukt publikuje poezję, wspomnienia, opracowania krytyczno-
-naukowe, albumy fotograficzne, tłumaczenia – w przeświadczeniu o wartości słowa, dbając o różnorodną i interesującą dla czytelników ofertę wydawniczą. Poszukiwanie autorek i autorów wrażliwych, wnikliwych, oryginalnych, niezależnych, dokładność edytorska, piękna szata graficzna – wynikają z przekonania, że literatura jest dobrem kultury, jej bogactwo, płynące z wiary i odwagi, tworzą książki i ich czytelnicy.

O Akwedukcie pisze w eseju Urszula M. Benka [pdf]
Marek Rolski, „Z dala od mainstreamu. Oficyna Wydawnicza Akwedukt”, „Kalendarz Wrocławski” 2022, nr XLVI (46), s. 235–242 [pdf]




Daria Galant „Syrena Słowiańska”

Wydanie polsko-czeskie
Tłumaczył Libor Martinek

Okładka przód [pdf]

Okładka tył [pdf]


Interpretacje
Skupmy się teraz na książce „Syrena Słowiańska”. Jest to zbiór kilkudziesięciu wierszy, które czytamy bez uprzedniego zapoznania się z prozatorską czy jakąkolwiek inną twórczością literacką Darii Galant, tak jak większość czeskich czytelników, czyli bez uprzedzeń. Poezja ta nawiązuje do prozy autorki na wiele sposobów. Zarówno bezpośrednio – poprzez odniesienia do wcześniejszych utworów prozatorskich, których tytuły autorka przywołuje we wstępie do tomiku, jak i pośrednio – poprzez wypracowane już motywy, tematy, schematy, obrazy stosowane w prozie psychologicznej czy egzystencjalnej, często także przez elementy mitologii słowiańskiej (stąd oczywiście nazwa zbioru).
Tytułowa syrena to jednak nie okrutna istota rodem z mitologii nordyckiej, nie jest to również mała syrenka rodem z baśni Andersena, z miłości do ukochanego zdolna poświęcić swoje życie. Mamy tu raczej do czynienia z intymnymi przeżyciami, a ich źródłem jest głównie (choć nie wyłącznie) rozczarowanie w miłości, nieakceptowane rozstanie z partnerem, dla autorki niezrozumiałe i nieuzasadnione. W tekstach brak jednak ukrytej nienawiści czy goryczy powodowanej życiową porażką: „Wybaczam lasom / Ich wielkie cienie / Wybaczam tobie – / Moje cierpienie” – pisze Daria Galant w wierszu „Majowa burza”. Jak zauważyła w recenzji tomiku Agnieszka Kuniczuk-Trzcinowicz, odnajdujemy w tej poezji raczej „mądre skupienie na ludzkim wnętrzu, przyzwolenie na przeżywanie wszystkiego w taki sposób, na jaki pozwala indywidualna wrażliwość”. To rzadkość w dzisiejszym świecie, w którym rządzą media kreujące fałszywą rzeczywistość, narzucające odbiorcom styl życia celebrytów nakładających na twarz maski uśmiechu. Zbiór zdecydowanie stanowi zwrot ku autentyczności, opierającej się zarówno na folklorze słowiańskim – ale w mocno wystylizowanej postaci i z kilkoma wyjątkami niefiguratywnym (w przeciwieństwie do Václava Erbena czy Františka Ladislava Čelakovskiego), raczej wyczuwalnym w tle – jak i na unikalnej koncepcji panteizmu, ale w wydaniu chrześcijańskim, nie pogańskim. Zawsze ktoś jest obecny, jakaś siła wyższa, do pozornego chaosu wnosząca równowagę, porządek, piękno i spokój. A gdy osiągnie się spokój duszy, nie można zapomnieć o buddyjskiej orientacji autorki prowadzącej do świadomej pracy z duchowością, energiami. Jednak w oddali pobrzmiewają również głosy starożytnych filozofów i renesansowych uczonych oraz ich traktaty o zjawiskach naturalnych czy kosmologicznych.

Libor Martinek


 

Krzysztof Ryszard Garczarek ''Poezja Janusza Stycznia. Elementy poetyki i kulturowe inspiracje''

Książka Krzysztofa Garczrka traktuje o twórczości poetyckiej Janusza Stycznia w perspektywie literackich i kulturowych odniesień oraz elementów poetyki. [...] Monografia odznacza się erudycją oraz ujawnia pasję poznawczą.
Andrzej Borkowski


Książka stanowi kompetentne, wieloaspektowe wprowadzenie do twórczości poetyckiej Janusza Stycznia. [...] W pracy docenić należy dobre przygotowanie merytoryczne i podbudowę teoretyczną, a nieraz nawet dojrzały już warsztat młodego historyka literatury. Autor określa przy tym jasno własne stanowisko metodologiczne (i zarazem aksjologiczne), preferując postępowanie badawcze ugruntowane w naukach filologicznych, mocno zakorzenione w tradycyjnie rozumianej teorii i historii literatury.
Krzysztof Polechoński


Krzysztof. R. Garczarek, Słowo wstępne [pdf]



 

Robert Gawłowski. „Boskie światło”

Okładka [pdf]


Książka Roberta Gawłowskiego pt. Boskie światło wydana została przez Akwedukt – Oficynę Wydawniczą Klubu Muzyki i Literatury we Wrocławiu i zawiera 91 utworów poetyckich zapisanych w formie raptularza Johannesa Schefflera, znanego w świecie jako Angelus Silesius, a w Polsce jako Anioł Ślązak. Podmiot, a zarazem bohater wierszy, mówi o różnych okolicznościach życiowych i duchowych, prowadzących go w kierunku tytułowego „boskiego światła”. Obok niego pojawiają się postaci ważne dla jego żywota i mistycznych poszukiwań. Akcja liryczna rozgrywa się w miejscach związanych z biografią Angelusa Silesiusa i takiż porządek przyjmie układ kompozycyjny zbioru (Wrocław, Strasburg, Lejda, Padwa, Oleśnica, Nysa, Lubiąż, Krzeszów). Zbiór układa się w spójną opowieść o jego losach, także na tle ważnych wydarzeń historycznych tamtego czasu, jak np. wojna trzydziestoletnia. Część poetycka została uzupełniona komentarzami autora, kalendarium życia Silesiusa – lekarza, poety, kapłana; słownikiem postaci oraz wstępem i posłowiem. Książka w wersji polskiej, niemieckiej i czeskiej ukazuje się w 400-lecie urodzin Anioła Ślązaka przypadające w roku 2024.

„Z ciekawością detektywa podąża Robert Gawłowski śladem faktów z życia wrocławskiego mistyka, w wyjątkowo przenikliwy sposób wypełniając luki w naszej wiedzy poezją o wielkiej urodzie i sile oddziaływania. Aby zapewnić pełen dostęp do przedłożonych treści, Autor – z niespotykaną w takich przypadkach rzetelnością – opatrzył swój utwór potężnym aparatem objaśniającym, dając tym samym odbiorcy możliwość sięgnięcia po bogatą literaturę przedmiotu. W ten sposób czytelnik Boskiego światła otrzymuje nie tyle wąski wgląd w życie i czasy wielkiego wrocławianina, ale barwną panoramę XVII-wiecznej Europy, na której tle rozgrywa się liryczny epos poświęcony autorowi Cherubinowego wędrowca. Jestem przekonany, że dzieło Roberta Gawłowskiego spotka się z życzliwym przyjęciem tak ze strony czytelników, jak i krytyków literackich, przynosząc chlubę wszystkim osobom i podmiotom zaangażowanym w jego publikację.”

Cezary Lipiński



 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 4 z 19

Aktualności

„Wiosenne czytanie poezji”

3.04 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wiosenny koncert na trąbkę

4.04 (czwartek) br. o godz. 15.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki K. Czai pt. „Wielki Wybuch”

4.04 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Recital fortepianowy D. Saienko (Ukraina)

5.04 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

W związku z przygotowaniem pomieszczeń na lokal wyborczy Wyborów samorządowych Klub Muzyki i Literatury nieczynny

6.04 (sobota) br.

Wybory samorządowe. Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej nr 13

7.04 (niedziela) br.

Wrocławski Klub Stanisławowian, spotkanie

8.04 (poniedziałek) br. o godz. 16.00
Wstęp z zaproszeniami

Spotkanie z cyklu Dowód Tożsamości. Gościem będzie W. Kościelniak
Koncepcja spotkań i prowadzenie E. Gil-Kołakowska
W części muzycznej wieczoru:
M. Jaworski – wokal, gitara

10.04 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z M. Pacholakiem pt. „Pomniki Adama Mickiewicza”

11.04 (czwartek) 2024 r. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie prezentujące 11 numer kwartalnika artystyczno-literackiego „Format Literacki”

11.04 (czwartek) 2024 r. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

Recital fortepianowy S. Ghozata
Konferansjer: K. Koźbielska

12.04 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Koncert pt. „R. Frey akustycznie”
Gościnnie W. WOODY Kwaśnicki

13.04 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert wychowanków MDK Wrocław-Krzyki pt. „Piano solo”

15.04 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert dyplomantów

16.04 (wtorek) br. o godz. 15.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wieczór miniatur wiolonczelowych

16.04 (wtorek) br. o godz. 18.30
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów z cyklu „Młodzi wykonawcy”

17.04 (środa) br. o godz. 17.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja książki H. Barań pt. „Łużyce moja miłość”
Prowadzenie W. Browarny

18.04 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy.
Spotkanie transmitowane online

W związku z przygotowaniem pomieszczeń na lokal wyborczy Wyborów samorządowych Klub Muzyki i Literatury nieczynny

20.4 (sobota) br.

Wybory samorządowe 2024 – druga tura. Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej nr 13

21.04 (niedziela) br.

Z cyklu „Wieczory Lisztowskie” koncert A. Stoklosy (sopran), D. Stoklosy (tenor) i M. Michalskiego (fortepian) pt. „Muzyczny bukiet”
Prowadzenie J. Adamowski

22.04 (poniedziałek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Koncert Muzyki Polskiej pt. „Wiosenne granie i śpiewanie”

23.04 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wystawa fotograficzna w 35 rocznicę działalności Towarzystwa im. F. Liszta

do 23 kwietnia br.
Wstęp wolny. Zapraszamy

Egzaminy dyplomowe

24.04 (środa) br. o godz. 14.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie autorskie S. Srokowskiego połączone z prezentacją książki pt. „Zanim spłonęli żywcem”

25.04 (czwartek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Wrocławskie Wieczory Coolturalne
I. Venyš (Czechy) – klarnet
Przy fortepianie M. Hanus

25.04 (czwartek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert uczniów klas Suzuki

26.04 (piątek) br. o godz. 17.00
Koncert zamknięty

Egzaminy dyplomowe

29.04 (poniedziałek) br. o godz. 14.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert w 233 rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja
A. Bruderek – skrzypce
A. Prabucka-Firlej – fortepian
K. Sperski – słowo wiążące

3.05 (piątek) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie muzyczne do autorskich piosenek Tomka Motyki

4.05 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Spotkanie z M. Pacholakiem pt. „Mickiewiczowskie Zaosie w 1842 roku w opisie i w obrazie Edwarda Pawłowicza”

9.05 (czwartek) 2024 r. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Prezentacja trylogii J. Krupińskiej-Trzebiatowskiej pt. „Kiedy miłość była zbrodnią”
Prowadzenie K. Burnat

10.05 (piątek) br. o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Recital fortepianowy I. Jutrzenka-Trzebiatowskiej pt. „W salonie Chopina”

11.05 (sobota) br. o godz. 16.00
Wstęp wolny. Zapraszamy
Koncert transmitowany online

Wystawa malarstwa B. John pt. „woda, niebo, powietrze”

do 15 maja br.
Wstęp wolny. Zapraszamy

Egzaminy dyplomowe

28.05 (wtorek) br. o godz. 14.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Egzaminy dyplomowe

29.05 (środa) br. o godz. 14.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert G. Niemczuka pt. „Muzyczna podróż przez życie Chopina”

25.06 (wtorek) br. o godz. 18.00
Wstęp biletowany

Koncert G. Niemczuka pt. „Grieg i Chopin – muzyczni bracia ”

26.06 (środa) br. o godz. 18.00
Wstęp biletowany