Reklama

Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na spotkanie autorskie dra Włodzimierza Ranoszeka prezentujące książkę pt. ''Baśniowy Wrocław'' połączone z koncertem na lirę korbową

9 października (środa) 2019 roku o godz. 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Plakat [pdf]

Włodzimierz Ranoszek. ''Baśniowy Wrocław'' (okładka) [pdf]

Dodatkowa informacja o książce [pdf]


Dr Włodzimierz Ranoszek. Doktor nauk o Ziemi, magister geografii, licencjonowany przewodnik turystyczny po Dolnym Śląsku oraz Sudetach, od lat współpracujący z wieloma wrocławskimi biurami podróży, prowadzący wiele wycieczek szkolnych o tematyce przyrodniczej i historycznej, w latach 1999 – 2010 członek komisji egzaminacyjnej ds. przewodników turystycznych – terenowych przy wojewodzie i marszałku województwa dolnośląskiego. Autor ponad 30 książek i przewodników turystycznych po Dolinie Baryczy, Wrocławiu, Dolnym Śląsku i Wielkopolsce. Jest także autorem zbioru opowieści i legend Bajkowa Dolina Baryczy, w oparciu o które prowadzi autorską grę terenową z udziałem aktorów w bajkowych strojach. Autor słuchowisk radiowych dla dzieci, tworzył słuchowiska dla Radia Wrocław dla programu Radiowa Scena Prezentacji. Prowadzi autorskie spotkania Opowieści z lirą, na których dla dzieci i młodzieży przedstawia historię i legendy regionu w oparciu o pieśni, które wykonuje z towarzyszeniem liry korbowej. Wykładowca na Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu oraz na Uniwersytecie Wrocławskim. Był związany z Ośrodkiem Edukacji w Krośnicach od początku jego istnienia do 2018 r., współtwórca programu ośrodka w 2005 r. Był pełnomocnikiem Burmistrza Gminy Milcz do spraw inicjowania i koordynacji działań dotyczących rozwoju produktów turystycznych, w latach 2009 – 15 był członkiem rady stowarzyszenia Partnerstwo dla Doliny Baryczy. Prowadzi firmę zajmującą się usługami przewodnickimi, przeprowadzaniem ewentów oraz projektowaniem i wykonywaniem infrastruktury turystycznej, w szczególności szlaków turystycznych.


Lira korbowa była instrumentem popularnym w muzyce średniowiecza i renesansu. Pierwsza jej forma, nazywana organistrum, ze względu na swoje duże rozmiary obsługiwana była przez dwie osoby. Pierwsze przedstawienie liry (jako organistrum) pochodzi z II poł. XII w. i znajduje się w portyku katedry w Santiago de Compostella w Galicji (Hiszpania) Była instrumentem popularnym szczególnie wśród wędrownych pieśniarzy. W XVII-XVIII wieku modna wśród arystokratów, zwłaszcza we Francji; te egzemplarze były bogato zdobione. W różnych krajach budowana była w odmiennych formach, na ziemiach Polski i Ukrainy typowy był wariant przypominający kształtem futerał skrzypiec. W "Weselu" Wyspiańskiego pojawia się Wernyhora z lirą korbową. Leopold Mozart użył liry korbowej w symfonii D-dur "Die Bauernhochzeit" (Wesele chłopskie). W muzyce współczesnej instrument ten wykorzystują między innymi zespoły folkowe, folkmetalowe i folkrockowe: szwajcarski Eluveitie, niemieckie Faun i Subway to Sally, polski Żywiołak, szwedzki Hedningarna, białoruski Stary Olsa, polska Vidlunnia i inne. [...] Instrument gra główną linię w utworze "Low Man's Lyric" Metalliki.
Źródło i dodatkowe informacje: https://pl.wikipedia.org/wiki/Lira_korbowa