Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na recital fortepianowy Alejandry Pacheco pt. „Hiszpańska muzyka fortepianowa w XX wieku”Słowo wstępne: Julieta González-Springer Recital ten jest podróżą przez hiszpańską muzykę fortepianową XX wieku, która rozpoczyna się od późnoromantycznej muzyki Enrique Granadosa, z jego intymną rewizją dziedzictwa Chopina i Schumanna. Surowość Musica callada Mompou, zakorzeniona w mistycznej poezji San Juan de la Cruz, proponuje introspekcyjną eksplorację dźwięków fortepianu. Świetlista Sonatine pour Yvette Montsalvatge otwiera się na neoklasyczne dźwięki, zmieszane z kubańskimi rytmami w trzeciej części. Program kończy się wirtuozerią Fantasia Baetica Manuela de Falli. W tym utworze Falla łączy francuską awangardę, hiszpański folklor i muzykę andaluzyjską w jednym z najbardziej znanych utworów fortepianowych XX wieku. Koncert organizowany jest dzięki programowi Erasmus+ Training, który wspiera wymianę między Instytutem Muzykologii UWr a Uniwersytetem w Sewilli (za pośrednictwem Vicerrectorado de Proyección Institucional e Internacionalización). Alejandra Pacheco – urodzona w Madrycie. Studiowała grę na fortepianie w Konserwatorium w Sewilli. Później specjalizowała się w hiszpańskiej muzyce fortepianowej, studiując przez kilka lat z Alicią de Larrocha. W Marshall Academy w Barcelonie uzyskała dyplom specjalizacji w muzyce hiszpańskiej oraz tytuł magistra muzyki hiszpańskiej pod kierunkiem Carloty Garrigi. Pobierała również lekcje m.in. od Carmen Bravo de Mompou, Consuelo Colomer, Jana Wijna, Kennetha van Bartholda i Guillermo Gonzáleza. W 2002 i 2003 roku Alejandra Pacheco otrzymała pozwolenie na uczestnictwo w Kursach Uniwersyteckich Muzyki Hiszpańskiej w Composteli, gdzie pobierała lekcje od Antonio Iglesiasa i Manuela Carry oraz otrzymała nagrodę Fundación Victoria y Joaquín Rodrigo za wykonanie muzyki hiszpańskiej. Odbyła pobyty badawcze i doskonalące w Basel Hochschule für Musik, National Institute for Educational Research (Kostaryka), Foundation for Iberian Music (Nowy Jork) i University College London. Na te pobyty otrzymała stypendium Fundacji Fulbrighta i rządu hiszpańskiego. Występowała jako pianistka-solistka w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji, USA, Puerto Rico i Kostaryce. Brała udział w różnych seriach koncertowych w Europie i Kostaryce, a także reprezentowała Hiszpanię w I Międzynarodowym Maratonie Enrique Granadosa (2016) wraz z pianistami z USA, Wielkiej Brytanii i Australii. Wystąpiła również z kilkoma recitalami w zespołach kameralnych oraz jako koncertująca solistka. W 2006 roku uzyskała stopień doktora z rozprawą na temat hiszpańskiej szkoły pianistycznej. Obecnie jest starszym wykładowcą na Wydziale Edukacji Artystycznej Uniwersytetu w Sewilli (Hiszpania), gdzie rozwija karierę badawczą w zakresie muzyki hiszpańskiej i edukacji muzycznej. Jej badania zostały opublikowane w czasopismach i wydawnictwach na całym świecie, takich jak Franz Steiner Verlag, Routledge czy The Teachers College Press. Julieta González-Springer – urodzona w Meksyku. Ukończyła studia wokalne w krakowskiej Akademii Muzycznej. Uczestniczyła w licznych kursach i projektach. Jej repertuar obejmuje muzykę dawną, współczesną, tradycyjną oraz klasyczną meksykańską, iberoamerykańską i polską, którą propaguje także za granicą. Prowadzi też działalność pedagogiczną z dziećmi i młodzieżą poprzez warsztaty i lekcje mistrzowskie w dziedzinie muzyki dawnej, tradycyjnej oraz sztuki i kultury iberoamerykańskiej. We Wrocławiu współpracuje z kilkoma bibliotekami, z Muzeum Narodowym i Etnograficznym, Instytutem Filologii Hiszpańskiej (UWr) oraz z Akademią Muzyczną w Łodzi. Od października 2019 roku jest doktorantką w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. |