Reklama
Archiwum - wystawy 2016

Klub Muzyki i Literatury, Instytut Pamięci Narodowej zapraszają na wystawę pn. ''Kaźń Profesorów Lwowskich. Wzgórza Wuleckie 1941''

Udostępnienie 9 czerwca (czwartek) 2016 roku
Prace eksponowane w Galerii Klubu MiL do 6 lipca (środa) 2016 roku
od. poniedz. do piątku w godz. od 10.00 do 18.00
w soboty od 12.00 do 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Plakat [pdf]

Folder [pdf]


ZBRODNIA NA WZGÓRZACH WÓLECKICH
W celu wykonania zaplanowanego mordu polskich uczonych przybyła do Lwowa, 1 lipca 1941 r., specjalna jednostka tajnej policji gen. dra Eberharda Schöngartha - ówczesnego dowódcy Policji Bezpieczeństwa i Służby Bezpieczeństwa w Generalnej Guberni. Już pierwszego dnia grupa Schöngartha rozpoczęła aresztowania inteligencji polskiej. 2 lipca 1941 r. zatrzymano byłego premiera Rządu Polskiego prof. Kazimierza Bartla. Następnego dnia w nocy między godziną 22.00 a 2.00 kilka oddziałów SS jeździło po mieście i dokonywało aresztowań profesorów lwowskich wyższych uczelni. Akcję przeprowadzono bardzo sprawnie według wcześniej przygotowanej listy, prawdopodobnie przez Ukraińców (studentów?) z OUN lub organizacji powiązanych, którzy - jak pokazuje Grzegorz Motyka - wyraźnie mówili o potrzebie eliminacji polskiej inteligencji. Lista musiała powstać znacznie wcześniej, bo Niemcy przychodzili też do mieszkań profesorów, którzy zmarli w okresie 1939-1941 (np. Roman Leszczyński, Adam Bednarski czy Ludwik Bernacki). Aresztowania wyglądały podobnie. W każdym przypadku dom, w którym mieszkał profesor, otaczany był oddziałem żandarmerii, a do środka wchodzili oficerowie SS z tłumaczami (najczęściej Ukraińcami). Zgodnie z instrukcją zabierali wszystkich mężczyzn w wieku powyżej lat 18. Dokonywano także rabunku mienia. Całą akcję wykonano na polecenie dra Schöngartha. Dieter Schenk ustalił, że w aresztowaniach uczestniczyli najprawdopodobniej Niemcy: Ferdinand Kämmerer (ur. 1915), Gerhard Hacker (1912-1950), Kurt Köllner (1908-1972), Karl-Heinz Keller (1907-1963), holenderski kolaborant Pieter Nicolaas Menten, Viktor Gurth (ur. 1911) oraz ukraińscy milicjanci (jako tłumacze), a samej egzekucji dokonywali: Max Draheim (1898-1973), Walter Martens (1893-1961), Paul Grusa (ur. 1911), Hans Krüger, Walter Kutschmann, Johann Maurer (ur. 1914), Wilhelm Maurer (ur. 1918). Inny skład wskazywali wcześniej autorzy polscy, wymieniając ponadto Niemców: Heinza Heima, Horsta Waldenburgera, Kurta Stawizkiego i Felixa Landaua.
(…) Około godziny 3-4 nad ranem wszystkich wyprowadzono na pobliskie pagórki, zwane Wzgórzami Wuleckimi lub Kadeckimi, a następnie ustawiono grupami nad wykopanym wcześniej dołem i rozstrzeliwano. Zbiorową mogiłę zasypano, tak by nie pozostawić wyraźnych śladów. Nie był to jednak koniec tragedii. Niemcy nie przyznawali się do mordu na lwowskich profesorach, dlatego też w momencie, gdy zaczynał załamywać się front wschodni, postanowiono zatrzeć ślady. Jesienią 1943 r. na miejsce zbrodni, na Wzgórza Wuleckie wysłano tzw. „Brygadę śmierci" (Sonderkommando), składającą się z młodych więźniów żydowskich z Obozu Janowskiego. Jeden z tych, którzy brali udział w akcji, Leon Weliczker, przeżył wojnę i opisał całe zajście w swych wspomnieniach. Późnym wieczorem 8 października 1943 r. Sonderkommando 1005 zostało zawiezione na Wzgórza Wuleckie celem wykopania zwłok profesorów. Po wydobyciu ciała załadowano na ciężarówkę i przewieziono na stos znajdujący się na terenie obozu w Lesie Krzywczyckim we Lwowie (za Piaskownią na rogatce Łyczakowskiej), gdzie następnego dnia, tj. 9 października 1943 r., zostały spalone, a prochy rozsypane po okolicznym lesie.''
Źródło: Academia Militans ''Uniwersytet Jana Kazimierza we Lwowie'' całość zredagował, wstępem i zakończeniem opatrzył Adam Redzik, Kraków 2015 s. 1033 Adam Redzik ''Zbrodnia na Wzgórzach Wuleckich''
Dodatkowe informacje: Wikipedia


 

Wystawa malarstwa Artura Kardamasza pt. ''Złota Jabłoń''

W części muzycznej występ zespołu ''The Tactopers''
Wernisaż 6 maja (piątek) 2016 roku o godz. 18.00
Prace eksponowane w Galerii Klubu MiL do 3 czerwca (piątek) 2016 roku
od. poniedz. do piątku w godz. od 10.00 do 18.00
w soboty od 12.00 do 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Plakat [pdf]

Katalog [pdf]


Artur Kardamasz: Urodzony w 1968 roku w Przemyślu. Studia w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w latach 1989-1994. Dyplom uzyskał w 1995 roku w pracowni prof. Stanisława Kortyki. W 1999 roku otrzymał wyróżnienie w konkursie malarskim firmy WINSOR&NEWTON .
Autor malarstwa ściennego: Pasaż Pod Błękitnym Słońcem - Wrocław rynek, Muzeum Antropologiczne - Wrocław. Bierze aktywny udział w plenerach malarskich min.: Pstrągowa , Kazimierz Dolny, Nałęczowska Śierpniówka. Uprawia malarstwo i rysunek. Mieszka we Wrocławiu.

Ważniejsze wystawy zbiorowe:
1994 - Pokazy pt. "Wieloryb" , "Piramida" , "Łódź" -galeria miejska - Wrocław
1995 - Szkoła Plastyczna we Wrocławiu - "Tradycja i teraźniejszość" - Brunszwik - Niemcy
1996/1997 - Prezentacja prac artystów plastyków Wrocławia - Galeria Pod Plafonem
1998 - "Dziwne ogrody" - Zamek Książ - Wałbrzych
1998 - 52-lecie ZPAP Arsenał - Wrocław
1999 - "Aqua Fons Vitae" - Bydgoszcz
1999 - III Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego - Lubaczów
2000 - Artyści Polski południowo-wschodniej 1950-2000 - BWA Rzeszów, Krosno, Sandomierz, Przemyśl, Tarnów
2001/2003 - "Łobez" - galeria Ars Nova - Łódź
2002/2006 - "Szczawno-Zdrój "- Muzeum w Wałbrzychu
2004/2008 - "Wola Michowa" - Browar Mieszczański - Wrocław
2009/2012 - " Nałęczowska Sierpniówka" - Nałęczów
2010/2013 - Kazimierz Dolny nad Wisłą - prezentacje poplenerowe
2013 - "Impresje" - galeria Platon - Wrocław

Wystawy indywidualne:
1996 - "Malarstwo" - galeria muzealna - Środa Śląska
1997 - "Malarstwo" - Galeria Pod Plafonem - Wrocław
1998 - Galeria Miejskiej Biblioteki Publicznej - Oleśnica
1999 - Regionalny Ośrodek Kultury, Edukacji i Nauki, Pałac Lubomirskich - Przemyśl
2001 - "Obrazy" - Galeria Pod Plafonem - Wroclaw
2002 - Rodel&Partner - Poznań
2003 - Citi Bank - Poznań
2004 - Galeria Bram, Hobro - Dania
2005 - Galeria M - Wrocław
2007 - "Malarstwo" - Muzeum w Wałbrzychu
2008 - "Malarstwo" - Galeria Pod Plafonem - Wrocław
2008 - "Malarstwo" - Galeria Sztuki Współczesnej "Wirydarz" - Lublin
2009 - "Malarstwo" - Galeria Sztuki "Schowek"/Hotel Park - Szczecin
2010 - ''Malarstwo" - Galeria Sztuki "Schowek" - Szczecin
2011 - " Malarstwo" - Galeria Sztuki "Schowek" - Szczecin
2013 - " Malarstwo" - Galeria Hotel Bristol - Rzeszów
2013 - " Malarstwo" - BWA Przemyśl
2015 - "Malarstwo " - Filharmonia Wrocławska – Wrocław

Obrazy w technice akrylowej są przez artystę tworzone z abstrakcyjnych płaszczyzn o zdecydowanych barwach z kontrastowymi akcentami,wjednych partiach kładzionych jednolicie, gdzie indziej migocacych drobnymi plamkami jak mozaika, to znów malowanych przy uzyciu złotych i srebrnych płatków metalu, ze znakomicie wykorzystanym efektem faktur. W większości dzieł temat jest ledwie sugerowany wkomponowanymi tu i ówdzie płaskimi sylwetami owoców, roślin lub naczyń. Kompozycje sa zawsze niebanalnie zestrojone pod względem formy i wysmakowane kolorystycznie, a dbałość autora o całościowy efekt wizualny widać nawet w starannym doborze ram, z osobna do każdego obrazu. Lecz subtelne piękno płócien to nie wszystko. Przebywając wśród nich widz odczuwa, że jest to malarstwo tchnące kojąca energią, skłaniające do kontemplacji i aktywujące lepszą część naszej jaźni; mimo, że nie opisuje sfery sacrum. Docenią zwłaszcza to Ci z Państwa, którzy aranżują swe otoczenie według feng-shui. Nie wiem czy Artur jest religijny, ale domyślam się, że jego dzieła emanują taką dobrą aurą, bo on sam jest ukształtowany według ideałów kalakagatii oraz dlatego, że jak dla prawosławnych ,, ikonopisów ,, tak i dla niego pracownia malarska jest swego rodzaju eremem, a malowanie obrazów formą modlitwy. Obrazy tego artysty są już bezbłędnie rozpoznawalne wśród wielości płócien eksponowanych na ścianach salonów sztuki i galerii. Rozpoznawalne i urzekające urodą. A urodę tę zawdzięczają zarówno współczesnej wrażliwości kreacyjnej ich autora, jak i jego silnemu osadzeniu w tradycji artystycznej. Artur Kardamasz w swych obrazach odwołuje się chętnie do estetyki modernizmu XIX i XX wieku. Mimo zauważalnych inspiracji praktyką artystyczną sprzed wieku, sztuka Artura Kardamasza nie ma bynajmniej charakteru kompilacyjnego bądź wtórnego czy naśladowczego. Zabiegi stylizacyjne nie świadczą tu o braku własnych środków wyrazu, a są raczej popisem umiejętności autora. Artysta, uświadamiając widzowi zakorzenienie swej twórczości w kontinuum, kreuje bowiem spójne,oryginalne struktury plastyczne, zgodnie z jego tylko autorską wizją świata, z jego subtelną wrażliwością i filozoficznymi przemyśleniami.
Paweł Jach



 

Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu zaprasza na wystawę pt. ''Tadeusz Teller - malarstwo''

W części muzycznej: Inna Kamarian - śpiew
Wojciech Popkiewicz - śpiew i fortepian
Wernisaż 6 kwietnia (środa) 2016 roku o godz. 18.00
Prace eksponowane w Galerii Klubu MiL do 18 maja (środa) 2016 roku
od. poniedz. do piątku w godz. od 10.00 do 18.00
w soboty od 12.00 do 18.00
Wstęp wolny. Zapraszamy

Plakat [pdf]

Katalog [pdf]


Tadeusz Teller urodzony w 1929 roku na Polesiu w miejscowości Lenin, zesłaniec sybiru w latach 1940-1946. Ukończył studia architektoniczne na Politechnice Wrocławskiej w 1961 roku. Do połowy lat 60-tych zajmował się twórczą pracą architektoniczną jako projektant i kierownik pracowni, realizując szereg obiektów: szpitale, przychodnie zdrowia, wieże ciśnień. Jednocześnie zajmował się plastykę a w 1965 roku ukończył studia we Wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w pracowni prof. Xawerego Dunikowskiego i prof. Apolinarego Czepelewskiego. Od 1962 roku uczestniczy w szeregu wystawach regionalnych, ogólnopolskich oraz za granicą. Wiele jego realizacji architektonicznych, rzeźbiarskich i malarskich zyskało wyróżnienia i nagrody w kraju i za granicą, w tym w USA, RFN i Japonii. W 1982 roku w Nowym Yorku wygrał konkurs plastyczny wyrażający w formie plakatu protest przeciwko wojnie nuklearnej (zniszczenie Hiroszimy i Nagasaki).
Kosmiczną tematykę malarstwa i rzeźb Tadeusza Tellera inspiruje niezmierzona otchłań przestrzeni międzyplanetarnej, tajemnica innych egzystencji, tajemnica naszej bytności na błękitnej planecie. Sam artysta mówi: „Jestem przekonany o tym, że prawdą jest to co podają starożytne chińskie źródła, że w kosmosie znajdują się „tysiące milionów planet z rozwiniętym na nich życiem”. Trzeba być bardzo naiwnym egocentrykiem, aby twierdzić „że ziemia jest pępkiem świata i tu powstało życie jakiego nie ma gdzie indziej. Jest wręcz odwrotnie, życie zostało przeniesione na ziemię z kosmosu, z układów, gdzie są o wiele lepsze warunki wegetacji, dłuższe cykle astronomiczne od powstania do zagłady”. Złożone w tryptyki obrazy Tellera prezentują najskrytsze tajemnice kosmosu. Wizerunki wszechświata i jego żywioły, wiecznie trwające przygody materii i energii. Atomy są nośnikami pierwotnej informacji, nazwanej ingenezą. Odkrycie jest dziełem Nauki Polskiej. Autorem odkrycia jest Tadeusz Teller przy współpracy naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Wrocławskiego oraz Akademii Medycznej we Wrocławiu i Politechniki Wrocławskiej, którzy weryfikowali jego książkę zatytułowaną CZŁOWIEK KOSMOS I KANON PIĘKNA, Wrocław 1994. Odkrycie ujawnia, że atomy nie są dziełem przypadku ani doboru naturalnego, lecz są stworzone z nieprzekraczalną doskonałością i miniaturyzacją. Ich mechanika strunowo- kwantowa stanowi sprzęt (hardware) który jest nośnikiem pierwotnego oprogramowania (software) nazwanego ingenezą. Ingeneza stanowi podstawowe prawa i imperatyw rozwoju od atomu po Wszechświat. Ingeneza stanowi też tworzywo wtórnych informacji, takich jakie zawierają atomy DNA oraz takich informacji (pamięci i myśli) jakie powstają wewnątrz atomów komórek neuronowych mózgu zwierząt i ludzi. Informacja nie jest materią ani energią, nie ma masy, więc może być przenoszona z prędkością światła. Informacja ludzka może być przesyłana z prędkością światła, za pośrednictwem elektromagnetycznej fali radiowej, odbierana zmysłem słuchu, informacja wizualna, jest przesyłana falą telewizyjną i odbierana zmysłem wzroku.
Kolejny niepodważalny dowód uzyskaliśmy badając przyczynę powstawania pięknych, zharmonizowanych płatków śniegu, niezbędnych do tworzenia śnieżnej „pierzyny" chroniącej glebę i rośliny na terenach oddalonych od równika. Okazało się że kształt każdego płatka jest programowany przez atom tlenu, leżący w punkcie przecięcia osi symetrii tego płatka. W pewnym przypadku dostrzegłem asymetrię spotykaną u około 3% płatków. Dzięki dostrzeżeniu tej asymetrii zrozumieliśmy, że atomy mogą być oprogramowane również wtórną informacją pochodną ingenezy, jaka jest zakodowana w atomach DNA. Oprogramowanie atomów dokonuje się podobnie jak na fali radiowej, lecz na fali elektromagnetycznej, obiegającej układy mikrostrun we wnętrzu kwarków jądra atomu. Atom tlenu działa inteligentnie, tworzy program płatka, następnie przesyła jego treść drogą wiązań wodorowych do atomów początkujących rozwój skrzydełek płatka te atomy zapamiętują tryliony układów wzajemnych cząsteczek H20 i realizują zaprojektowany kształt płatka. To one, za pomocą sił pola elektromagnetycznego, niczym ręką, ustawiają poszczególne cząsteczki zamarzającej wody w zaprogramowanych miejscach, tworząc piękne kryształy.
Tak uzyskaliśmy dowody świadczące, że atomy nie są dziełem przypadku, lecz są stworzone z energii i materii, jako podstawowe jednostki życia, oprogramowane ingenezą, czyli prawami rozwoju życia.
Szerszy opis: www.ingeneza.com
Wystawy indywidualne:
1963 - Architektura, grafika - Biuro Projektów Bud. Komunalnego, Wrocław
1964 - Projekty pomników - 24 Pułku Ułanów i 10 Pułku Strzelców Konnych, wykonane dla Polonii Angielskiej - „Ognisko Polskie", Londyn
1968 - Organizacja wystawy rzeźb plenerowych istniejącej do dziś (9 proc) na terenach rekreacyjnych w Ziębicach łącznie z projektem i nadzorem nad realizację kompozycji przestrzennej terenów rekreacyjnych „Planty Ziębickie"
1972 - Rzeźba ceramiczna - Teatr Polski, Wrocław
1973 - Kopernik i Kosmos - Klub MPiK, Wrocław
1975 - Architektura - rzeźba - grafika, Klub MPiK, Wrocław
1975 - Plener rzeźbiarski, Ośrodek Kultury w Iławie
1975 - Rzeźba - malarstwo - architektura. Polski Instytut Nauki i Sztuki, Nowy York
1976 - Rzeźba - malarstwo - grafika, Centrum Polsko-Słowiańskie, Nowy York
1976 - Malarstwo i grafika, BWA Olsztyn
1977 - Pokaz prac, BWA - Galeria Hutmen, Wrocław
1978 - Malarstwo i grafika, Klub Pracowników Politechniki Wrocławskiej
1979 - Pokaz prac - Klub Dziennikarzy, Wrocław
1980 - Malarstwo, grafika i rzeźba. Galerio DESA Wrocław
1981 - Rzeźba, malarstwo i grafika. Galeria Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Yorku
1986 - Malarstwo - Darmstadt. Gross Gerau, Hanau, RFN
1988 - Malarstwo - Klub Muzyki i Literatury, Wrocław
1993 – Dom Kultury Zamek, Wrocław
2013 – Malarstwo i rzeźba, Dom Kultury w Ziębicach
Niektóre z realizacji:
„Fontanna Jagusia” przed Hutmenem S.A. we Wrocławiu
Amfiteatr w Leśnicy na terenie Centrum Kultury Zamek we Wrocławiu
Cmentarz Żołnierzy Polskich we Wrocławiu na ul. Grabiszyńskiej
Orzeł usytuowany przed gmachem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych we Wrocławiu
Orzeł Piastowski usytuowany na Górze Piaskowej w Ziębicach (największy w Europie pomnik z ceramiki).

 


Strona 5 z 7